Hopphingstar 2007 ??

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare gragge
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 275
  • Visningar Visningar 28 287
G

gragge

Varför händer inte mer på hopphingst sidan?
Vi tappade hingstar med hundratals ston och massor av meriter förra året, var finns ersättarna?
Ni vet alla att vår främsta hopphingst Cardento är borta, Quite Easy utlånad, Spender väck från vår avel. Dessutom finns det stora frågetecken för fertiliteten hos ett par av de gamla matadorerna. Robin är ju inte aktuell för TAI mfl. Total är väl det här 400 ston eller så.

Varför händer inte mer?! :confused:
Känns som om resten av avelseuropa har massor av stjärnor i den meriterade klassen medan vi "bara" har ett antal ganska intressanta färskingar.

Att vi får in de franska hingstarna är väl förvisso bra, de bör kunna ta en del av Cardentos och Spenders ston men jag vidhåller att de är för stora för vår avel. Inte lägger man dem på stora Robin eller Cortez ston! Hellre en spänstig liten SF hingst som Flipper d'Elle istället, han borde direkt kunna ta QE stona.
Roven är väl kul men med sin tveksamma fertilitet, få avkommor bedömda, nja.
Dessutom är det meriterade hingstar, med bevisad avelsframgång, vi behöver som ersättare för dessa Elit- och A-hingstar.
Alla fina Capitol hingstar från tyskland, varför är de inte här?

Lord Z ser jag som en av få men den pojken blir inte billig. Quattro är fin och har meriter, ok. Manhattan blir kvar även i år och han bör kunna ta en del av stona.

Snälla ni berätta om fler!!!

Har två ston "utan hingst" för tillfället.

Sv: Hopphingstar 2007 ??

Spender och Robin Z har väl inte haft så många ston det senaste året? Corlensky har ju uppenbarligen fallit många på läppen, och sen tror jag att folk kommer använda de nygodkända hingstarna en del. Camaro M är ju hyfsat populär, Feliciano likaså, och de har bägge visat god nedärvning. De finns ju kvar.

Elithingstar är ju ofta av nödvändighet lite äldre, det tar ju ett tag innan man har fått tillräckligt med prövade avkommor.

Sen vill man väl gärna få in lite nyare blod också, följa med i avelsframstegen - Stakkato, Cornet Obolensky, Coleur Rubin, trakhenerhingstar...

Bra att du tar upp detta med ngr av de hingstar som betäckt mkt och nedärvt sig mkt väl i sporten,tänker framförallt på Robin Z,Cortez,Cardento och Quite Easy.Efter dessa hingstar finns många värdefulla aktiva och kommande avelssto-vilket blod och vilka linjer skall vi då använda för att tillvarata dessa ston på bästa sätt?

Funderade på om man helt enkelt skulle formulera ett upprop till ASVH/AVN från oss uppfödare,kanske i Ridsport-där vi helt enkelt kräver att vår organisation tar tag i detta-konkret.Om ni samtycker-skriv ner fler punkter ni anser vi bör ta upp-kort och koncist.

Det räcker inte med lite diffusa råd att använda lättare ston till RZ ston som inte har xx i andra led etc.Dessa hingstar har betäckt så många ston,ofta svenskstammade-vilket måste underlätta att få fram ett mycket gediget matrial för ändamålet!!!

mvh/barb

Nytt och modernt blod måste inte bara komma in via oprövade 3-årshingstar som är trendiga förtillfället.Men självklart måste avelsframsteg tas tillvara genom föryngring,men fel ungt och oprövat "trendblod" kan lätt försena avelsframstegen istället.Att betänka med vår lilla avelsbas.

mvh/barb

Elmshorn är en hingst som använts väldigt lite i Sverige, jag citerar från Heliotrops hemsida: "Internationellt har Elmshorn fem avkommor som startat världscupen i hoppning, bland annat Kor II (f. –92) som vann Wiens GP 1999 och var reserv till det holländska OS-laget i hoppning 2000. Även Kor IIs yngre helbror Jarno Hoek’s Ludo har startat i Världscupen." Han har ju också själv resultat i GP, och härstamningen ur hoppavelssynvinkel kan jag inte se något fel i (Lord-Corvado).

Feliciano som redan nämnts finns också.

Sedan tycker jag att det är synd att en hingst som Acacio bara får 6 ston! Topphoppblod tycker jag ( Acord II-Calypso II), tyvärr har hingsten själv inte fått en riktig tävlingschans i Sverige då han har bytt ryttare många gånger pga att han har varit stationerad på olika ställen. B la RZ har en avkomma som han tror ska bli något riktigt stort.

Yngre men ej helt "gröna" förmågor som jag tror passar till lite större ston där de franska stora kanske inte passar är de båda Falsterbochampionatsvinnarna Empire ( Emilion- Lord Calando) och Tornesch ( Lux Z -Libero H), de är båda prestationshingstar med förnämligt hoppblod i ådrorna.

Tror ni inte Alligator Fontaine och Jaguar Mail kommer att få mängder med ston i år??? Särskilt den senare kanske.

Spender och Robin Z har väl inte haft så många ston det senaste året? Corlensky har ju uppenbarligen fallit många på läppen, och sen tror jag att folk kommer använda de nygodkända hingstarna en del. Camaro M är ju hyfsat populär, Feliciano likaså, och de har bägge visat god nedärvning. De finns ju kvar.

Elithingstar är ju ofta av nödvändighet lite äldre, det tar ju ett tag innan man har fått tillräckligt med prövade avkommor.

Sen vill man väl gärna få in lite nyare blod också, följa med i avelsframstegen - Stakkato, Cornet Obolensky, Coleur Rubin, trakhenerhingstar...

Det blev lite snabbt när jag skrev, låt mig visa i siffror hur det såg ut ifjol:

Cardento - 184 ston
Quite Easy - 169 ston
Spender S - 103 ston

Det är lika med 456 ston på bara dessa tre hingstar!!!
Detta trots att Corlensky G hade 258 och Coriall 144 ston!
Dvs det finns utrymme för ännu fler ston för Coriall är död och Corlensky kommer aldrig få lika många ston i år, han är inte ny.

Men de nya kommer säkert ersättas av andra 3-4 åringar och det tycker jag är rätt, inga synpunkter på det. Det är de här mer meriterade jag efterlyser.
Alla med "nya" ston eller de av oss som vill ha det dokumenterat bästa vi kan uppbåda måste ju gråta av de här förlusterna.

Egentligen är jag mest förvånad och besviken på att marknadskrafterna inte fungerar så bra. Det finns 500 ston som potentiellt är utan hingst och ändå satsas det ganska sparsamt från hingsthållarna. Kanske med Eklunda undantaget. Flyinge tycker jag är alldeles för passiva, i a f så här långt.

Det blev lite snabbt när jag skrev, låt mig visa i siffror hur det såg ut ifjol:

Cardento - 184 ston
Quite Easy - 169 ston
Spender S - 103 ston

Det är lika med 456 ston på bara dessa tre hingstar!!!
Detta trots att Corlensky G hade 258 och Coriall 144 ston!
Dvs det finns utrymme för ännu fler ston för Coriall är död och Corlensky kommer aldrig få lika många ston i år, han är inte ny.

Men de nya kommer säkert ersättas av andra 3-4 åringar och det tycker jag är rätt, inga synpunkter på det. Det är de här mer meriterade jag efterlyser.
Alla med "nya" ston eller de av oss som vill ha det dokumenterat bästa vi kan uppbåda måste ju gråta av de här förlusterna.

Egentligen är jag mest förvånad och besviken på att marknadskrafterna inte fungerar så bra. Det finns 500 ston som potentiellt är utan hingst och ändå satsas det ganska sparsamt från hingsthållarna. Kanske med Eklunda undantaget. Flyinge tycker jag är alldeles för passiva, i a f så här långt.

Nja, jag tror faktiskt att Corlensky kommer att få ungefär lika många ston som förra året om inte fler, förutsatt att han gör ett nytt bra bruksprov. Om man jämför med QE har jag för mig att hans bästa säsong var sin tredje då han hade över 300 ston.

Övriga som delar på Cardentos, QEs och Spenders ston tror jag blir de nya fransmännen samt någon ny stjärna på bruks. Vilken vet man inte förrän efteråt, men Waldhofs nya är kanske en kandidat.

Tror ni inte Alligator Fontaine och Jaguar Mail kommer att få mängder med ston i år??? Särskilt den senare kanske.

Jo jag tror det, tyvärr. För jag tror inte de är rätt för alla dessa ston, de är helt enkelt för stora.
Tänk om vi istället fått in en liten studsboll som tex Flipper d'Elle som jag nämner ovan. 161 cm och en av de mest efterfrågade i Frankrike nu.
flipper.jpg

Det vore väl mums för alla med stora kralliga ston.
Cortez ärvde ner sig stort, majoriteten av Robin stona är inga Flippan modeller direkt och även om Cardento gav/ger ganska ädla avkommor så finns de många stora hästar även efter honom.
Dessa ston skall inte ha en hingst på 176, inte i mina ögon i a f.

Sen skall vi sälja hästar till ryttare på 160 och 55 kg....

Jag tycker att det finns några mindre modeller på hingstar att välja bland, förutom de två Falsterbovinnarna jag nämnde tidigare så finns Saint Amour med det populära Stakkatoblodet och bruksprovsvinnaren Quin e. Quick Star, där har du också SF blodet.

Men titta hur många som tvekar om små hingstar, just för storleken. För den som vill ha en liten hingst finns det ju också att välja på, tex Saint Amour. Alla visste ju att förra säsongen var Cardentos sista, så man passade väl på. Det finns ju gott om hingstar i sverige, så nån hingstbrist tror jag inte alls på.

Alla sveriges ston är ju inte efter Cardento, Robin Z, Cortez och QE. Många vill nog fortfarande ha ädla typförbättrare, titta bara på Akribori, som fortsätter vara populär tycks att ingen verkar tycka att han förbättrar mer än typen. Empire, Nobel, Majim G, Highlight, Quin, nästa generations hingstar efter matadorerna (Qalle, Wishful, Cosmopolite, Ronhaldino, Hip Hop), Lancier, tja, det finns ju hur mycket hingstar som helst. Och är man ändå inte nöjd kan man importera från nästan lika många till - ärligt talat, inte är hingstbrist något jätteproblem?

Det ser man ju bara här på Buke - hur vanligt är det att ngn frågar efter ett hingsttips, och ingen kan komma på en enda hingst som kan passa stoet ifråga?

Nja, jag tror faktiskt att Corlensky kommer att få ungefär lika många ston som förra året om inte fler, förutsatt att han gör ett nytt bra bruksprov. Om man jämför med QE har jag för mig att hans bästa säsong var sin tredje då han hade över 300 ston.

Övriga som delar på Cardentos, QEs och Spenders ston tror jag blir de nya fransmännen samt någon ny stjärna på bruks. Vilken vet man inte förrän efteråt, men Waldhofs nya är kanske en kandidat.

Ja, om Corlensky kan man ha olika uppfattningar, jag tror det kommer bli färre då jag ser trenden att "inte ha samma som alla andra" som starkare idag än när QE gjorde sin tredje säsong.
Men egentligen är det skit samma. Det är inte de unga hingstarna jag är ute efter.

Förklaring:
Så här skriver ASVH om hur de vill att vi skall användahingstarna:
  • Unga hingstar med goda bruksprovs- eller tävlingsresultat bör användas intensivt de 3-4 första åren i aveln så att de kan bli avkommeundersökta med god säkerhet. Med den framstegstakt som nu råder är de flesta unga hingstar av mycket god klass.
  • ”Medelålders” hingstar, som inte tydligt visat att de kan föra aveln framåt eller som ännu inte riktigt hunnit ”bekänna färg” i aveln eller sporten, bör användas med försiktighet i avvaktan på att man får fram avkommeresultat
  • Äldre hingstar med bevisat god förärvning bör utnyttjas effektivt för det avelsmål de är mest lämpade för och till rätt typ av ston.

Det är främst den sista punkten jag vill åt. Äldre hingstar med bevisad god nedärvning och med avkommor som visat upp sig i sporten.
Och dessutom fler att välja mellan än de vi har idag. Alligator kan tänkas motsvara detta men vi behöver fler för att passa alla ston. Fler Landor, Calido, Quattro, Lord Z, Irco Mena, Feliciano mfl
Vi behöver stora, små, långa, korta hästar. Det skall passa med halsar, ben och hovar, ja allt det där ni vet!

Yngre hingstar tycker jag vi har av god kvalitet med alla de som ni pekar på (Elle och Mabuse). Exemplet med Flipper var mer att jag tycker att Flyinge är lite snett ute med två 176 hingstar som ersättning för "lilla" QE.

Senast ändrad av en moderator:

Jag visste inte så mycket om Flipper D´Elle, så jag surfade lite. Han låter inte helt lättriden trots sin lilla storlek hittade detta från en av hans vinster i maj-06 "The small stallion, Flipper D'Elle, likes big rings. His rider explained that the long canter stretches are ideal for the horse. The bay, state-owned stallion is however not easy to handle. In order to improve his rideability, Laurent Goffinet took dressage lessons with the famous French trainer, Patrick le Rolland - and it obviously helped. He noted that he now has the stallion much more under control and can "subdue" his impetuous forward impulse."
http://www.horsesdaily.com/news/tour/2006/06ach/pr_goffinet.html

När t o m proffsen måste ta till mycket hjälp, hur blir det då för "vanliga" ryttare? De flesta hästar hamnar ju ändå där.

Även om man avlar för proffsen så tycker jag att ridbarheten är mycket viktig.

Vad har han lämnat för avkommor?

Alla sveriges ston är ju inte efter Cardento, Robin Z, Cortez och QE. Många vill nog fortfarande ha ädla typförbättrare,

Och är man ändå inte nöjd kan man importera från nästan lika många till - ärligt talat, inte är hingstbrist något jätteproblem?

Öhhh... ja, jag vill också ha en ädel typförbättrare till vårt Cortezsto. Det var därför hon skulle till Quite Easy. Det är ju exakt det jag menar. Hingstar som vi VET ärver ned sig på ett sätt som passar den typ av ston vi har i avel. Vilket sannolikt betyder förädlare (QE, Cardento).

Jag ser inte att det finns en uppsjö av hingstar att välja om jag vill ha en som bevisat sin förärvning på ett bra sätt. Lika bra som Cardento och Quite Easy. Fille, visst men förädlare, nja.. finns några men för få.

Flipper är bara ett exempel på hingst som kanske varit ett fint kompliment till de stora pojkarna vi nu får hit. Inte egentligen ett exempel på det jag menar saknas.
Han är född -93 vill jag minnas och har tävlat en hel del därför har han inte hunnit så långt i avelskarriären än.
Även om han har godkända hingstar efter sig (ex Olmetta som Eklunda verka ska ta in) och avkommor i grand prix nivå (ex La Luna du Thot) så kan inte jag säga att han har den bevisade förärvning som ex QE har. Säger "vet inte" då min franska är lite svag... :crazy:

Sen kan väl våra snälla lugna gamla remont ston må fint av lite latinskt temperament ;)

Som Fille-älskare kan jag inte annat än instämma i att han knappast kan kallas förädlare. Han passar mitt sto som är så gott som hälften fullblod, men inte till Cortez- eller Robin-märrar med rejält möderne.

Själv vill jag har Nostradamus med 50% fullblod tillbaka till aveln:d

Gragge, jag håller med fullständigt i ditt resonemang! Vi har mycket bättre gångartshingstar än hopphingstar tillgängliga...

Öhhh... ja, jag vill också ha en ädel typförbättrare till vårt Cortezsto. Det var därför hon skulle till Quite Easy. Det är ju exakt det jag menar. Hingstar som vi VET ärver ned sig på ett sätt som passar den typ av ston vi har i avel. Vilket sannolikt betyder förädlare (QE, Cardento).

Jag ser inte att det finns en uppsjö av hingstar att välja om jag vill ha en som bevisat sin förärvning på ett bra sätt. Lika bra som Cardento och Quite Easy. Fille, visst men förädlare, nja.. finns några men för få.

Cardento som förädlare... Nja.

Det är väl lite generationsväxling i svensk hoppavel just nu - när Cardento och QE kom till Sverige var de ju inte meriterade elithingstar direkt. Nu är ju deras söner i aveln - och om man ska tro att aveln går framåt så borde ju vara bättre, eller hur? Och under tiden kanske alla de underskattade hingstar folk brukar peka på kan få en välförtjänt chans? Som Lancier, Majim G, Nobel, Szkopul, svenskstammade hingstar, m m.

Att det ibland kan bli en generationsväxling tycker jag inte är så mycket att gnälla över. Likaså att man inte alltid kan importera elithingstar av ultramodern typ?

Det är ju inte sagt att de som betäckte med QE och Cardento hade velat betäcka med de hingstarna igen nästa år, ens om de kunnat (det är ju rätt vanligt att man betäcker ston med olika hingstar), så det är ju inte så att alla de uppfödarna nu står helt rådlösa när de inte kan betäcka med just de två hingstarna, och är så illa tvungna att ta "ersättarna" Roven, Alligator Fontaine och Jaguar Mail. Det finns säkert andra hingstar som de stoägarna kan gå till....

Om de elithingstar som finns tillgängliga i sverige inte passar för din del, så föreslår jag att du väljer någon importhingst - Casir Ask, exempelvis? Han är dessutom nära släkt med QE.

Senast ändrad:

Sen kan väl våra snälla lugna gamla remont ston må fint av lite latinskt temperament ;)

Ska vi med avsikt avla in sämre ridbarhet?:confused:

"Snälla gamla lugna remontston" vet jag inte om det finns så många kvar av längre - eller är det alla Robin Z- Cardento- och QE-avkommor du syftar på?

Hoppas att stoägare inväntar åtminstone ngr föl efter Corlensky G innan de rusar åstad även om han skulle göra ett bra bruks prov.

Hoppas mkt på Can Man i bruksprovet,intressant stam,mkt fin model och temperament samt goda prestationer redan,är en hingst som borde passa olika typer avston oxå,men nu skall vi inte gå händelserna i förväg.

Feliciano borde passa QE ston utivrån typ,teknik och temperament,men jag vet inte,det är svårt.Vad beträffar QE skall man betänka att Frankrike varit erbjudna att leasa honom under flera år faktiskt,men man ville avvakta hållbarheten hos hans avkommor-tror bla pga av hans gracila underställ som han delvis nedärver-inte att han skall användas till fullblod eller ston som nedärver detta.

Blod som vi skulle må bra av på hoppsidan är Chin-Chin tror jag.

barb

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 447
Senast: ginnies
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på... 2
Svar
24
· Visningar
4 405
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 688
Avel har 2 ston jag ska betäcka i år....beslutsångest... ena stoet är 2 år E: Cardento-Cortus. Hon är enormt stor, redan 170 cm och har... 2
Svar
27
· Visningar
4 311
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka