Bukefalos 28 år!

hoppning ponny vs häst

Sv: hoppning ponny vs häst

Största skillnaden tycker jag är att man på storhäst inte lika lätt kan köpa sig till framgång. Om man tittar på ponnyeliten är det i stort sätt samma ponnyer i topp, år ut och år in. Även med olika ryttare. Det finns många ponnyer som sålts och direkt efter ryttarbytet gått msv b, msv a med vinster.


Nu finns det ju en ganska självklar anledning till att det blir så att samma ponnysar toppar listan år ut och år in.

Ponnyn kan bara ridas i några år av en och samma ryttare, sedan växer ryttaren ur ponnyn och den måste gå vidare.
Är det en bra ponny som hamnar hos en hyfsat bra ryttare så kommer den ju snart upp i toppen igen.

En stor häst köper man ju ofta för att behålla på längre sikt, så den kommer ju inte upp i toppen i flera omgångar med nya ryttare.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Tack för alla svar! :bow:
Har själv provat på nu, sjukt spännande! Upptäckte dock att jag har fått en kass balans :angel:
Men så hääärligt det var :love:
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Nu finns det ju en ganska självklar anledning till att det blir så att samma ponnysar toppar listan år ut och år in.

Ponnyn kan bara ridas i några år av en och samma ryttare, sedan växer ryttaren ur ponnyn och den måste gå vidare.
Är det en bra ponny som hamnar hos en hyfsat bra ryttare så kommer den ju snart upp i toppen igen.

En stor häst köper man ju ofta för att behålla på längre sikt, så den kommer ju inte upp i toppen i flera omgångar med nya ryttare.

Nja, min erfarenhet är att hästar i toppen inte stannar flertalet år hos samma ryttare. Många av de bästa hästarna är till salu för rätt pengar, och köpare med mycket pengar finns det många.

Om jag omformulerar mig och säger såhär; jag vet flera mycket framgångsrika ponnyryttare som när dom har gått upp på storhäst har köpt jättebra hästar för stora summor pengar. Dom går snabbt upp i klasserna, får några riktigt bra placeringar. Ett, två år senare går hästarna knappt 130.

Det går inte att åka storhäst på samma sätt som det går på ponny.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

håller med, känns lite illa och läsa att man åker häst på ponny, men håller helt och hållet med, ja självklart finns det ponnysar som man behöver rida till max, men vissa behöver man bara styra :) hästar kräver mycket mer.. roligare och rida häst faktiskt, så kan man inte sitta där och sova medans man tränar :)
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag saknar ponny-tiden ibland, då hoppade och tävlade jag massor. Det var mer "go" i mig då :p Även fast det inte var lika hög svårighetsgrad som det är på storhäst.

Storhäst var jättekul att gå över till, lite ledsamt såklart men utvecklande. Det är mer krav på ridningen när det gäller storhäst, korrekta hjälper osv. På ponny kan man slarva lite på ibland utan att de gör så mycket, i alla fall de jag red. Jag tycker som sagt att det är mycket mer utvecklande att hoppa storhäst! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hur viktbärande en häst eller ponny är beror på storlek, hur den är byggd och vilken typ av muskler den har. – Vår största häst Betty...
Svar
7
· Visningar
1 062
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad nynnar ni på?
  • Stänger du toalettlocket?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp