Bukefalos 28 år!

hoppning ponny vs häst

V

Voffas

Tänkte fråga er hopperfarna människor om det är någon skillnad på att hoppa häst och att hoppa ponny och isåfall vad.
Vad märkte ni för skillnad när ni gick från ponny till stor häst? Något man bör tänka på?
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Allt blev så mkt enklare på storhäst!:banana: Ponnysar är bara envisa eller så hittar de på en massa annat. Nej en storhäst tänker mer mänskligt..,. eller hut man nu ska säga. Storhäst passade mig mer än vad ponnyerna gjorde. storhästar är mer förutsägbara vilket jag tycker är bra:p
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag tyckte det var jättesvårt till att börja med. Nu när jag har ridit in mig på storhästen tycker jag det är roligare att hoppa häst än ponny. En storhäst tycker jag på något sätt är så mycket mer häst än en ponny, det är mer att hålla ihop, allt är större (steglängd, hinder, avstånd). Det känns som att det är mer ridning på storhäst. I alla fall var det så för mig, det är säkert olika beroende på vad det är för typ av ponny man ridit tidigare, och vilken typ av storhäst man rider sen.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

min erfarenhet är att en ponny oftast löser ryttarens misstag på ett snabbt och bra sätt - tänker mkt. mer själv (och på att "rädda" sig själv :angel:).

medans man som ryttare på hästen måste vara skickligare. det är mer teknik och misstagen man som ryttare gör kan lätt få större konsekvenser.

red och tävlade ponnys upp i msv. fram tills jag skulle fylla 15 då gick jag över på storhäst, riktig läromästare som gått/gick svår hoppning och va mkt. klok. våra framgångar berode definitivt mer på hästen än på mig :p han lärde mig oehört mkt. :love:
 
Sv: hoppning ponny vs häst

det skulle inte jag säga, att ponny löser allt, verkligen inte alla, ja det finns en heel del som gör det, men många som är precis tvärtom. jag föredrar ponny pga tävlingarna (:
men annars gillar jag häst mer, nästa pålle blir häst ;)
 
Sv: hoppning ponny vs häst

givetvis bekräftar undantagen reglen, men min erfarenhet av dom tävlingsponnys och tävlingshästar vi haft är att ponnys har bra mkt. större "självbevarelsedrift" ;)

lägger ryttaren ponnyn helt fel så oftast antingen "räddar" den situationen eller stannar... medans dom flesta hästar försöker göra det ryttaren ber dom och risken för att gå i kull i hindret/få fula nedslag ökar.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Håller helt med en ponny som får ett stöd från ryttaren fixar avstånden på ett helt annat sätt än en stor häst, ligger de stort tar de sig oftast över hindret ändå, ligger de nära stutsar de till, de är oftast lite snabbare i tanken och har "lättare" att lösa problemen! sedan är de oxå relativt envisa har de bestämt sig för något så kan det vara svårt att ändra.
På storhäst behöver man ibland tänka åt dem men det jag känner att det ändå är enklare att rida storhäst då de är ärligare och vill hjälpa till på ett annat sätt, en ponny kan köra sitt eget race.
Att rida ponny tycker jag är riktigt roligt då man hela tiden måste vara på alerten! då det händer så mycket mer. På en storhäst blir det mer planering!, se vägen längre fram!
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Största skillnaden tycker jag är att man på storhäst inte lika lätt kan köpa sig till framgång. Om man tittar på ponnyeliten är det i stort sätt samma ponnyer i topp, år ut och år in. Även med olika ryttare. Det finns många ponnyer som sålts och direkt efter ryttarbytet gått msv b, msv a med vinster. Såå många duktiga ryttare finns det inte på ponny (sorry alla som rider ponny, men så är det). Det är bara att titta på ponnyhoppningarna t.ex i globen. Visst är det kul, det är fantastiska djur, men hur tusan rider ryttarna? Inte är det bra i alla fall.

På storhäst fungerar det inte likadant. Jag vet otaliga ryttare som kommit direkt från ponny, resonerat lika som dom gjorde där, köpt en dyr häst för en prislapp runt miljonen. Snabbt upp i klasserna, och visst går det bra ett tag, tills hästen ruttnar och det blir till att börja om.
Visst går det att till viss mån köpa sig till framgång på storhäst också, men en ryttare är aldrig bättre än den häst h*n sitter på. Storhästar är långsammare och kräver mer ridning, vilket i slutändan gör att det är bra ridning som premieras.

Nej, tack och lov för stor häst säger jag, och synd bara att jag inte gick över tidigare!
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Största skillnaden tycker jag är att man på storhäst inte lika lätt kan köpa sig till framgång. Om man tittar på ponnyeliten är det i stort sätt samma ponnyer i topp, år ut och år in. Även med olika ryttare. Det finns många ponnyer som sålts och direkt efter ryttarbytet gått msv b, msv a med vinster. Såå många duktiga ryttare finns det inte på ponny (sorry alla som rider ponny, men så är det). Det är bara att titta på ponnyhoppningarna t.ex i globen. Visst är det kul, det är fantastiska djur, men hur tusan rider ryttarna? Inte är det bra i alla fall.

På storhäst fungerar det inte likadant. Jag vet otaliga ryttare som kommit direkt från ponny, resonerat lika som dom gjorde där, köpt en dyr häst för en prislapp runt miljonen. Snabbt upp i klasserna, och visst går det bra ett tag, tills hästen ruttnar och det blir till att börja om.
Visst går det att till viss mån köpa sig till framgång på storhäst också, men en ryttare är aldrig bättre än den häst h*n sitter på. Storhästar är långsammare och kräver mer ridning, vilket i slutändan gör att det är bra ridning som premieras.

Nej, tack och lov för stor häst säger jag, och synd bara att jag inte gick över tidigare!

jag håller med dig, har också sett dom som köper jättedyra ponnysar, men kan egentligen inte rida, enligt min åsikt, men ponnyn hoppar o hoppar, oavsett vad ryttaren gör, det finns många många ponnysar som är så, hoppar av sig själv, men däemot inte alla, på hästsidan är det inte särskilt mycket hästar som hoppar av sig själv, ja visst finns det säkert en hel del, men de flesta jag har sett måste ryttaren också kunna rida.

jag har tex ett exempel på en tjej som köpte en häst för 1milj, tävlade lite på den i 1,20 klasser, det gick bra, sen bestämde hon sig för att sälja, maria gretzer va och provred, sa 850 000, men då sa ägaren nej 1milj, hästen hoppade som satan, 1,60hinder utan några problem alls, 1år senare sålde hon hästen för 100 000, för tjejen kunde inte alls rida, men hennes föräldrar gav henne bara finare och nyare hästar hela tiden, pållen vägade ut sig i 90 klasser, och hoppade inte ens 1m på träning.

så ja, hästar behöver man oftast kunna rida lite mer på, inte alla men de flesta ;) förlåt för att det blev långt :P
 
Sv: hoppning ponny vs häst

intressant tråd, då jag just ska gå upp på storhäst,... måste bara hitta den rätta ;)
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Håller med alla andra - storhästar kräver mer ridning än ponnyer :)
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag rider storhäst 2-3 gånger i veckan!
De är sant hästar behöver mer ridning än vad ponnysar gör!
Men åandra sidan tycker jag inte att de är nåfon större skillnad eftersom jag har en stor ponny son är lite utav en häst iaf mot hinder.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag gick över till storhäst redan när jag var 12-13 år och det är jag glad för idag!
Jag tycker att det är så mycket roligare :D
Håller med Sofie_B om hennes inlägg, hästar kräver så mycket mer. Jag tycker att man märker det mest i hoppningen, även om man köper en rutinerad och välutbildad häst så är det inte lika lätt att komma upp i eliten som på ponny.
Känner många som har fått finfina ponnyer serverade av föräldrarna och bara ridit några dagar i veckan och sen tävlat SM mm, men sen upp på häst har dom helt enkelt tappat intresset eftersom det kräver så mycket mer...
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag tyckte det var jättesvårt till att börja med. Nu när jag har ridit in mig på storhästen tycker jag det är roligare att hoppa häst än ponny. En storhäst tycker jag på något sätt är så mycket mer häst än en ponny, det är mer att hålla ihop, allt är större (steglängd, hinder, avstånd). Det känns som att det är mer ridning på storhäst. I alla fall var det så för mig, det är säkert olika beroende på vad det är för typ av ponny man ridit tidigare, och vilken typ av storhäst man rider sen.

precis min åsikt:D
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Framförallt är det mycket roligare att rida häst!
Jag har tävlat stora klasser på ponny, men saknar faktiskt inte den tiden så speciellt mycket. Självklart kan jag sakna det vi har vart med om, men jag skulle inte vilja fortsätta med ponny om jag hade fått chansen.

På häst känns det mer som om det är "på riktigt". Det är rätt svårt att förklara, men för mig kom ridningen mer på sin plats på häst. Det krävs mer av en som ryttare och man måste vara noga med hur man rider för att ha koll och kontroll. (Säger inte att man inte måste det på ponny, men vissa ponnyryttare glömmer den biten vilket oftast måste tas igen på häst)

I det stora hela är väl skillnaden att man måste bli lite mer "städad" själv i ridningen för att det ska funka på en häst som är mycket större och starkare.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Häst kräver mer ridning än ponny! Nu kan man inte "åka" häst längre och bara sparka på:angel:utan är så mycket mer att tänka på. Många blir ju introducerade till avstånd och antal galoppsprång mellan hinder först på stor häst(om man inte dvs ridit högre klasser på ponny)!
 
Sv: hoppning ponny vs häst

min erfarenhet är att en ponny oftast löser ryttarens misstag på ett snabbt och bra sätt - tänker mkt. mer själv (och på att "rädda" sig själv ).

Håller jag med dig om. Vet inte hur många ggr ponnysarna räddade mig när jag var liten.

medans man som ryttare på hästen måste vara skickligare. det är mer teknik och misstagen man som ryttare gör kan lätt få större konsekvenser.

Absolut;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hoppning ponny vs häst

Jag tyckte att de va smidigare att hoppa ponny i alla vändningar och sånt (nu tänkte jag banhoppning) och ponnyer tar ju mindre steg, för de mesta. Stor häst känns lite mer klumpigt och ja... ponnysar känns mer snabb och kvick.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

Att hoppa ponny var roligare!
Min vände på en femöring.
Skulle aldrig våga göra så tvära svängar med häst.
 
Sv: hoppning ponny vs häst

På storhäst så kan du inte bara åka med och hänga i munnen, för de flesta storhästarna fixar inte avståndsbedömning och allt helt själva.
Så det krävs en viss talang och känsla för att lyckas när du går över på storhäst, men på ponny så kan man köpa sig till framgång.

Jag är så tacksam över att jag har en ponny som är precis som en storhäst att rida.
Man får inget gratis, sköter inte jag mig, så hoppar hon inte.
Men gör jag rätt så tar hon sig över oavsett hur mkt hon får kämpa.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
904
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: hhere
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 375
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Hästnyheter Olivia Paulsson har en bakgrund som ryttare i Australien till och med 150 hoppning, och driver nu hingsthållning, utbildning av...
Svar
0
· Visningar
183
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp