Bukefalos 28 år!

Hoppnissarnas snacktråd

Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Kl

Ångest!!!
Ska göra vår första tväling för året imorgon, men när jag kollar vädret, så ska de blåsa 24-25 m/s.
Känner mig inte så sugen på att köra med släper då, även om det bara tar ca 15 minuter.
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

SMHI har en klass 2 varning på det.
FAN jag som var så taggad.
Får se hur det är imorgonbitti
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Åkte du?

Själv åkte jag och hoppade idag. Felfritt i 70 och hade 8 fel i 80,svår bana med kluriga svängar, nästan ingen var felfri, så ganska ok i det stora hela.
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Ja vi körde faktiskt. Det hade lugnat sig lite. Gick inte att köra mer än 50 längs åkrarna dock. Där tog vinden i. Tur att hästen inte bryr sig.

Men hon var jättespänd på fram tidningen p.g.a blåsten och sandmolnen som kom. Väl på banan så blir hon grymt fokuserad, precis som jag. Då finns bara vi och hinderna. Inget annan existerar ☺

Första klassen 0.90 var felfri. Helt OK runda.
Till andra klassen red jag inte fram. Utan hoppade bara fram 3 språng.

Fick 1 onödigt pet, men annars var det den rundan hittentills som kännts bäst. Och vi hade inget under tempo som vi brukat ha innan. Numera vågar jag låta henne gå i ett friskare men kontrollerat tempo. Ingen handbroms mer.


Kul att det kändes bra. Det tycker jag nästan är det viktigaste
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Kl
"Min" hoppetossa går från klarhet till klarhet :love: körde markarbete idag på utebanan, jättejobbigt med höjda travbommar men helt fantastisk i galopparbetena! Hon är ju bara riden sen i höstas så vi skyndar långsamt :)
Bild från i onsdags
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Vackra damen har haft lite vila, ägaren har varit på semester, så på lördag är det dags för oss igen för markarbete :) Längtar, jag har saknat henne :love:
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

*kl*

Jag hoppar in här! Har ett 10-årigt halvblodssto, helt galen på de flesta vis men hoppar härligt! Vi har haft rätt mycket problem i ridningen men sedan i höstas har det börjat lossna och vi var på ett par P&J under vintern/tidig vår och ser nu fram emot riktiga tävlingar. Dock kom en knäoperation för min del i vägen och just nu kan jag inte rida alls... FRUKTANSVÄRD abstinens! Hästen hålls igång och hoppas lite av medryttaren så förhoppningsvis går det skapligt fort när jag väl kommer upp i sadeln igen. Under tiden är det tur att buke finns...
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

KL

Jag är dressyrtant ut i fingersptetsarna, och har hoppat väldigt sporadiskt under dom sista två åren (en av anledningarna till varför jag köpte just den häst jag har nu var att han gillade att hoppa åxå då var jag lite modigare, men sen vart det fokus på dressyren och jag kände att jag ville ha honom lydigare där innan jag hoppade och nu har vi då börjat lite smått med hoppningen igen)
Har hoppat nåt språng flera ggr i veckan just för att avdramatisera det hela, han blir väldigt taggad men nu har jag vågat rida lite mer, det som funkar bäst är superdupermjuk i handen och sitta överdrivet tillbaka, då funkar det bäst

Vid ett väldigt svagt tillfälle så råkade jag anmäla mig till dels en klubbhoppning (70 och 80 cm) samt en lokal 80 och 90 cm (mest troligt skippar jag nog 90cm väl på plats, om det nu inte känns sjukt bra)
Nu när det bara är 2-3 veckor kvar kommer paniken krypande, vad har jag gett mig in på :O

Han har tävlat 90-1 m förut och löshoppar utan svårighet 150 (hoppar även ut från ridbanan om han vill (140cm staket)

Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget, antingen att få höra att det är såpass lågt att det kommer gå bra även om vi inte hoppat överdrivet mkt senaste tiden eller en kommentar om att jag verkligen inte borde tävla då vi inte tränat regelbundet (hoppning alltså)

Det här är från första sprången efter uppehållet, innan jag kom på hur jag bäst skulle rida, men blir han taggad så blir det såhär..
10155488_10153996822765165_665937972_n.jpg


det här är från innan hoppuppehållet, hindret ligger på 90cm (vi har hoppat 105 som högst tillsammans)
38026_10150227378110165_2800318_n.jpg


Så vad ska jag göra, köra på eller stryka mig :P
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Kör på! Du har 2 veckor på dig att hoppa ett par gånger i veckan och då kommer du känna om ni är redo. Första klassen är vad jag förstår 70 cm på P&J och fokusera på den till att börja med så bestämmer du dig för resten sen.

Och 70 cm är faktiskt så lågt att det går utan vidare mycket träning ;)

Lycka till!
 
Sv: Hoppnissarnas snacktråd

Joo sant, blir det en dålig känsla på klubbisen så blir det ingen lokal, helt klart.. och som sagt, 70 är inte högt, inte ens i mina dressyrögon ^^ haha

Tack för peppen :)
 
Hoppade i onsdags, hästen gick kanon men jag fick inte till min ridning :( Kände mig okoncentrerad och orkeslös fast samtidigt var det kul och jag var peppad, väldigt ambivalent... Nåja, det kan kanske inte gå bra jämt :cool:
Tränaren höjde ett hinder lite för högt för min hjärna, jag vill ta ca 2 hål i taget, då är det inga problem, men 4-5 hål i ett svep, det klarar jag inte :crazy: Tips???
Hoppas det går bättre på onsdag :)
 
Min tränare brukar skoja med en som också tycker att det är lite jobbigt när hindren höjs massa på en gång, då höjer hon 5 cm och bara 'nu har jag chockhöjt hindret' :p och på så vis skrattar vi alla åt det och det blir en väldigt avslappnad stämning och den som tyckte det var lite jobbigt verkar iaf inte tycka det längre :)


Jag var på tävling idag och hästen var inte riktigt närvarande utan lite seg och gick inte att få fram bra för skänkeln. Blev dåligt tempo och galopp och inga bra språng alls, förutom att det var lite coolt när hon överhoppade framhoppningshindret då det var lite skuggor under det.. Knaspålle. Tappade givetvis motivationen direkt när det inte gick bra (haft felfria rundor senaste tiden) och måste verkligen försöka skärpa mig till nästa tävling i nästa vecka så jag blir pepp igen.
 
Här är det mest skit just nu. Så ledsen bara. I slutet av mars var vi och tränade och det gick bara fel. Pålle hade av mig 2 gånger på ca 15 min så det tjongade om det. Blå överallt och kunde inte rida alls på nästa två veckor därefter. Började rida igen och det tog säkert 1,5 vecka innan jag vågade mig på att ens trava över en bom igen.
Åkte på en pay&jump påskhelgen och det gick inte alls bra. Pålle var så taggad att han inte visste vart han skulle ta vägen och gick mest sidledes eller rakt upp i luften. Hade typ 16 fel på en 60-bana.
Gjorde ytterligare en pay&jump helgen efter och det gick bättre, men jag kände mig verkligen illa till mods och känner att jag inte längre litar på pålle. Har inte ens vågat hoppa 60 cm hemma sedan dess.
Inga fel på hästen, enda felet är att mitt självförtroende åkt rakt ner till bottenplan. Vi är tillbaks på ruta 1…
 
@Megs lite samma här, riktig formsvacka :( Igår på hoppningen, delvis nytt bett som damen inte gillade men jag fick hangup på ett hinder som inte var det största el nåt, det bara gick inte ta sig över
O_o :down::(
 
Jag börjar komma igång efter min knäoperation och har nu hoppat lite. Åker på P&J i helgen 70+80 cm bara för att känna hur knäet reagerar och går det bra så är jag med på hoppträningarna igen nästa vecka.

På nåt vis har jag visst råkat anmäla mig till en lokal 90+95 cm nästa helg också. Med opererat knä och en ryttare som inte tävlat på 3 år. Kan bli spännande :angel::o
 
Väcker liv i tråden igen :D
Hästen har haft hoppvila och idag hoppade vi för första gången på länge en serie och hon gick kanon! :love: Testade med ett Novabett and she loves it :D
 
Väcker liv i tråden igen :D
Hästen har haft hoppvila och idag hoppade vi för första gången på länge en serie och hon gick kanon! :love: Testade med ett Novabett and she loves it :D
Kl
Hade underbart fin känsla på bäbishästen idag. Så himla skön att rida på hinder! Haft proffsryttare på ryggen tre gånger och oj vad det var värt pengarna! Min vingliga osäkra häst väntade fint i bjudning och jag kunde rida till exakt samma läge flera gånger på samma hinder.
Har varit 1-2 veckor mellan gångerna superproffset hoppat och jag har övat flitigt på små titthinder däremellan. Men det har gett oss som ekipage otroligt mycket och jag vill verkligen rekommendera andra med unghäst att göra liten check med någon bättre på ryggen.
Jag får ett helt annat självförtroende när jag tydligt sett hur bra det går om man bara rider konsekvent istället för att börja vela när det inte känns bra. Glad!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 827
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 275
Senast: hundtant
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 614
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp