Hoppsadel för kortare rygg

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare wyntzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 789
W

wyntzi

Ge mig tips på hoppsadlar som brukar passa sig för hästar med kort rygg.

Min har dessutom en rund rygg och inte mycket manke, många sadlar känns som de ligger ostadigt på honom. Ute efter en sadel med close contact känsla, för häst med kort rygg och ryttare med korta ben. Ullstoppad helst!!

Har testat följande som inte fungerar
Prestige Golden star
Albion K2 (för mkt klossar för min smak)
Pessoa Legacy
Jacson celine
Prestoge Meredith
Kieffer Donau
Wellington
Stubben
Prestige Versielles
Spalding Finesse

Sv: Hoppsadel för kortare rygg

Den var rakare förut men han har växt och numera är ryggen mer svängd- men absolut inte mycket svängd. Han är lite överbyggd, och kommer nog alltid att vara det.5 år.

Borde kanske lägga ut bilder... skall se på det.
Har sådana problem att hitta sadel, suck. Han har nu fått ont i ländryggen, en låsning i L3 kotan, men jag tror faktiskt att sadel kan vara bidragande till hans ömma ländrygg, den är en wellington 17,5 och är för lång för honom. Tyvärr får jag inte plats i en 16"...tror jag...

Var i landet bor du? Rek absolut duktig sadelutprovare med många märken till en sån rygg!

Brukar alla sadlar vara för långa för honom? Wellington är ju rätt långa om man jämför med t.ex. Albion. Är det en ponny eller stor häst du har?

har ett haflingersto som har en kort, rund bred, platt rygg utan manke. Jag har en globus esperanza på henne, tycker att den ligger bra hon ligger mellan 110-115 grader ungefär, och jag har bomvidd 36, tum 16.5, men den är flatback, så jag upplever den som ganska stor då jag har problem med att få´platts i andra 16.5 or..

såhär ser hon ut....tror desvärre inte att jag har några bilder på sadlen, men det kan ordnas

hon har breddat sig lite sedan jag tog fotona, men hon är ungefär lika dant byggd!

En häst på 160. Ryggen är inte extremt kort men jag är övertygad om att den jag har nu är för lång för honom. Provade en annan idag, minns inte namnet, den var 5 cm kortare!!! Men den låg inte heller bra tyvärr.

Jag har använt mig av sadelutprovare 2ggr men är inte nöjd. Den ena lura på mig en sne sadel.

Göteborg, använt sadelutprovare men jag har inte varit nöjd men den hjälpen jag fått.

Amerigo DJ är de korta/normala eller långa sadlar?

Vad har varit fel på sadlarna du har provat tidigare?

Amerigo är inte korta, men de bör kunna fixa en kortare dressyrsadel åt dig än vad din Wellington är. Det är framförallt engelska märken som är korta, t.ex. Albion, Arabian/L&R, Jensen, FB osv.

Min Wellington dressyr skall jag inte byta ut nu, den får hänga med ett tag till, dressyren kommer inte lika långt bak. Men Wellingtonen hopp 17,5 är för lång. Mkt framskuren och hamnar alldeles för långt bak. Hade den inte varit så lång och för en ryttare med långa ben så hade den passat bra. Den ligger stilla och bra, men trycker kanske lite för mycket baktill men det tror jag skulle kunna justeras med stoppningen.
Jag vill ha en "Wellington" fast för en ryttare med korta ben, och som är kortare, gärna mer Close contact med mindre klossar bak, och motsvarande bredd 4 i Wellington, ullstoppad. Ev lite mer runda bossor baktill då hästen är lite överbyggd och det lätt blilr mer tryck baktill, hehe vet du någon sådan ?
Obs min Wellington är 17,5 men jag kan ha 17, men tror även en 17" wellington är för lång.

Mtp mitt tidigare inlägg, vad tror du om Jeremy Rudge?

Provade en sådan Wide, 17 som jag gillade och den låg bra på hästen, men den gav avtryck framme vid manken? Dock var den hårt stoppad. Kanske den var för smal?
Vet att den finns kvar för 16 000 men känns osäkert om det blir bättre av att ta uta stoppning??!!

Även provat en spalding finesse som låg bra och var underbar att rida i, men det var nog något fel på just den sadeln för den åkte till höger! Skev eller något. Och det är inte lätt att hitta en sådan till...

Senast ändrad av en moderator:

Du kan ju prova olika Albion hopp och se hur det funkar. Om de är för raka tycer jag du kan prova Frank Baines hopp.

Ang JR hur menar du att den gav avtryck vid manken? Låg den mot manken, eller blev avtrycket på schabraket bara annorlunda? På vilket sätt isf?

Om Spaldingen kanade kan det antingen ha berott på att det var något fel på sadeln eller att den var för smal eller för bred. Har sett ett par Spalding i bomvidd 4 på begmarknaden.. Kanske finns en i närheten av dig som du kan prova igen? Var dock alla dressyrsadlar....

Spaldingen var 3, och den sa sadelprovaren var för vid så jag red med padd under. Jag äger den fortfarande mn har den till försäljning, funderar på att ta hem den igen för att testa utan padd. Hade den till en riktig sadelmakare som sa att den är ok så jag vet inte riktigt varför den kanade så mycket till höger, kanske hästen ogillade den och puttade den till höger..??

JR. Inte märken på manken utan avtryck i huden bredvid manken- då jag sadlade av...

Liknande trådar

Utrustning Just nu går min fullblodskorsning med en prestige Versailles men har den senaste veckan blivit öm bakom sadeln. Gjorde det mindre smarta...
Svar
1
· Visningar
845
Senast: spinxx
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 753
Senast: Aureola
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 504
Dressyr Nu har vi äntligen hittat en Jaguar till den ena hästen, så nu är det dags att hitta ny sadel till den andra. Det är ju underbart detta... 2
Svar
23
· Visningar
5 832
Senast: Alfakrulls
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka