Bukefalos 28 år!

Sv: Hoppsadel

Jag har en CWD Half Deep till min häst, och det är utan tvekan den skönaste sadel jag någonsin har suttit i.
Har även ridit i många Equipe, Butet och andra lite billigare märken, och det finns ingen sadel som kommer i närheten av perfektionen som jag upplever i min sadel.

Beställd efter mig och min häst så den sitter som gjutet på henne! :love:
 
Sv: Hoppsadel

Har en Butet med djupt säte, vilket inte är speciellt djupt o jag älskar den. Säger som dom andra Butetägarna att det är ett fantastiskt grepp i dom. Tycker inte att den är så smal som någon skrev. Antares är mycket smalare!!
 
Sv: Hoppsadel

*kl

Tänkte höra om någon här skulle kunna ge mig lite tips? :)

Är nämligen så att lillasyster ska börja en utbildning i sommar och då krävs det både dressyr och hoppsadel, alltså duger inte vår allround.
Jag är absolut helt lost när det kommer till hoppsadlar o skulle väldigt gärna ha tips då vi försöka hitta en begagnad.
Dressyrsadeln hon har idag, och är den som sitter bäst, är en Bates Innova med blått koppjärn, finns det något bra sätt att "översätta" det till en hoppsadel?

Alla tips är varmt välkomna!!:)
 
Sv: Hoppsadel

kkl
jag har en bates momentum :banana:, helt flat säte men man står så gudomligt bra i den! hästen tycker också om den vilket är ju mer än ett plus.
är en modell där man enkelt kan byta ut till långa stroppar och göra om den till enkelkåpa, utan att behöva sy om allt :rofl:. + att den är luftstoppad och har utbytbar bom + easy riser system :p mycket anpassningsbar sadel med andra ord.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Stubben Edelweiss NT. Den passar hästen bra. Jag får bra stöd och balans i den, men tycker den är lite hård i sitsen. (trots att nyare stubben ska vara mjukare)
 
Sv: Hoppsadel

Innan hade jag en Prestige Paris :love:

Nu en Lemetex Husar som är helt okej, man sitter bra!


Men om nu min tjej blir ridbar igen blir det en PP igen eller en BD! :love:
 
Sv: Hoppsadel

Vet väl inte om man vågar säga det här högt men jag har en Lemetex-sadel, tror modellen heter Alpina. Och jag fullkomligt älskar den!
Följde med vid köpet av hästen, och trots en del brister (typ stenhård stoppning eftersom den är av äldre modell) fick den godkänd av sadelmakaren bara jag har en fårskinnspadd under (vilket jag iofs behöver på alla sadlar pga stora bogblad). Kan tillägga att även hästen, som säger till när något är fel, tycker att sadeln är trevlig. Den har varit med om mycket och är inte så snygg i lädret längre, men en av de skönare sadlar jag suttit i. Rider dock även i en Stübben dressyrsadel och i min arbets/galoppsadel.
 
Sv: Hoppsadel

Super snygg! Och jag håller med om att sadel med enkelkåpor är mycket skönare och bekvämare! Blir inte så mycket mellan häst och ryttare.
Men sen är jag mer en dressyr ryttare också, hatar att spänna sadelgjorden under kåpan.
 
Sv: Hoppsadel

kkl
jag har en bates momentum :banana:, helt flat säte men man står så gudomligt bra i den! hästen tycker också om den vilket är ju mer än ett plus.
är en modell där man enkelt kan byta ut till långa stroppar och göra om den till enkelkåpa, utan att behöva sy om allt :rofl:. + att den är luftstoppad och har utbytbar bom + easy riser system :p mycket anpassningsbar sadel med andra ord.

Min också?

Jag har aldrig varit riktigt varit nöjd med den. Okej att min lätta sits är kass men det är ju hundratusenmiljonergånger lättare om man rider i en gammal Stübben flb :p Mao tycker jag det borde finnas någon nyare sadel som ger typ samma känsla och som kan tänkas passa mitt djur. Kikar lite på enkelkåpor och tänkte att det skulle vara lösningen på ALLA mina sitsproblem, hihi!
 
Sv: Hoppsadel

Tror inte det, har för mig att din inte hade kardborrband mellan den undre kåpan och bossan, kollade i och för sig inte efter det när jag lånade den.
Kardborrband.

Sadelstropparna är bara fäst i öglor,

Skåra för övergjord,


Så gör man om denna till enkelkåpa så är det den undre kåpan som tas bort och alla stöden, sen får man sätta dit långa stroppar och en övergjord så inte den flaxar omkring.
 
Sv: Hoppsadel

Jag tycker mig känna igen kardborren, får kolla! Resten känner jag igen! Kan man beställa konvertering av dig? :-D
 
Sv: Hoppsadel

Eller förresten skåran har ju inte min, förvirrad :-P

Bytte järn häromdagen och jodå, då kom den enda lilla skruven för att ta av underkåpan fram så den går enkelt att göra om :-)

Är dock på jakt efter ny då den faktiskt inte passar längre, säkert därför jag har svårt att rida i den oxå.
 
Våra hästar har lite diverse. Äldsta dotterns båda d-ponnyer går med samma måttbeställda Butet. Den köpte ursprungligen till hennes förra c-ponny för tre år sedan men har legat precis lika bra på d-ponnyerna. En kanonsadel. Även min dam (storhäst e. Baloubet) går med Butet. Jag har haft det till i princip alla hästar jag haft de 20 senaste åren och är inte alls sugen på att någonsin byta.

Äldsta dotterns två storhästar går med olika sadlar. Valacken (e. Kannan) går med en måttbeställd Bruno Delgrange (ville egentligen ha en Butet även till honom, men vi fick ett fantastiskt pris på BDn) och stoet (e. Cornet Obolensky) rids inte för tillfället, men har en Amerigo Cc som väntar på henne. Det var en del problem med att hitta sadel till henne, men den här ligger bra. Yngsta dotterns welsh har en Prestige Joy Jumper.

Jag har ridit i samtliga sadlar förutom Prestigen. Butet är solklara favoriten, helt fantastiskt med en så nätt sadel som ändå ger ett sådant stöd. Annars måste jag faktiskt säga att Amerigon är helt fantastisk, den har överträffat alla våra förväntningar och då äldsta dottern inte alls är så förtjust i sin BD vill hon väldigt gärna ha en Amerigo även till valacken :)
 
Har en Morris & Noland flatback från 2012.
Helt underbar sadel. Härlig mjuk gelsitts och hästen stortrivs med den.
Bra stöd och även grepp i lädret.
 
Jag har under alla år bara ridit i Butet och CWD som jag gillar skarpt! men har nu börjat alltmer börjat gå över till WOW sadlar. Butet och CWD helt klart skönare men WOW ligger bättre och har större valmöjligheter.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
5
· Visningar
568
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
871
Senast: Linda_A
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
987
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp