• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Fialotta999
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 990
F

Fialotta999

Vill ha lite tips på hoppsadlar till bred C ponny med liten mank och kort rygg. Behöver 16" till 16,5"

Sv: Hoppsadel

Nej 16 och 16,5 är helt ok på hennes rygg, har en 16 idag och tränaren tyckte att den var i minsta laget.

Har provat en zaldi men den ligger inte helt intill ryggen utan den glappar lite. Har jag en pad så blir det bättre men inte helt bra. Vet inte om Zaldi sadlarna är mer för hästar med raka ryggar?

Zaldi är för mer svängda ryggar (dock vet jag inte hur deras ponny/junior sadlar är)

Vad menar du att den var i minsta laget? En sadel blir aldrig för liten för hästen om man ser till sitsstorleken. Slutar sadeln innan det sista revbenets fäste vid ryggraden?
Du kanske förväxlar sitsstorleken med bomvidden?

Menar du att sadeln glappar längre bak eller menar du att sadeln inte ligger an under mitten av sadeln?

Det var en Zaldi Star jag provade vet inte om det är ponny sadel??

Nej sadeln var i minsta laget för min dotter hon har lååånga ben så knäna hamnar utanför.

Sadel ligger bra fram och mitt på men baktill så glappar den. Den ligger inte fast intill ryggen bak om du förstår vad jag menar :crazy:
Sadeln får ju inte röra sig när man riden utan den ska ju ligga fast på ryggen.

Om jag lägger den utan schabrak och pad så ser jag att den följer ryggen perfekt på hästen.

Har en morris flat ponnysadel på C-ponnyn jag har hemma (rund ponny utan manke), den är 16" och alldeles lagom i storlek för ponnyn. På den tiden jag tävlade ponny hade jag 17" på min maxade C-ponny utan problem, han var dock rätt lång i ryggen.

Jag skulle STARKT rekomendera Morris and Nolan´s ponny sadel. Jag har en sånt till min d-ponny. Den är verkligen :love:
De finns både flatback och 'vanlig'.
8400:- kostar den och det är verkligen ett toppenpris för denna toppensadel!!

Fialotta999 skrev:
Det var en Zaldi Star jag provade vet inte om det är ponny sadel??

Nej sadeln var i minsta laget för min dotter hon har lååånga ben så knäna hamnar utanför.

Sadel ligger bra fram och mitt på men baktill så glappar den. Den ligger inte fast intill ryggen bak om du förstår vad jag menar :crazy:
Sadeln får ju inte röra sig när man riden utan den ska ju ligga fast på ryggen.

Om jag lägger den utan schabrak och pad så ser jag att den följer ryggen perfekt på hästen.
Då är nog bommen för böjd (och nej, Star är inte en ponnysadel.) Det är möjligt att den är för vid med och tippar fram och därför släpper bak.

Men hur r den för hästen?
Är sadeln kort nog för hästen?

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Utrustning Hej jag är tjej på 168cm som rider islandshäst, min islandshäst är runt 144cm och jag skulle vilja testa tävla på honom. Har en... 2
Svar
20
· Visningar
1 615
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
801
Senast: Smultron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?