Hoppsan, det gick inte som Arla tänkt

Mycket konstig tävling, de flesta kan ju inte rösta på sådana små bagerier pga det stora avståndet. Sannolikheten att alla de som röstade på den veganska varianten ens ätit den får nog anses låg. Gissningsvis har det gått runt på sociala medier och så har man samlat röster på det sättet. Sådant röstfiske ser man ju på många ställen i många sammanhang och här kan jag verkligen se att de som tillhör sekten ser sin chans att göra en insats i kampen. Detta utifrån min erfarenhet av diskussioner med till sekten hörande på fb.
 
Mycket konstig tävling, de flesta kan ju inte rösta på sådana små bagerier pga det stora avståndet. Sannolikheten att alla de som röstade på den veganska varianten ens ätit den får nog anses låg. Gissningsvis har det gått runt på sociala medier och så har man samlat röster på det sättet. Sådant röstfiske ser man ju på många ställen i många sammanhang och här kan jag verkligen se att de som tillhör sekten ser sin chans att göra en insats i kampen. Detta utifrån min erfarenhet av diskussioner med till sekten hörande på fb.

Vegansk mat är normalt klimatsmart - alla vi som vill äta lite allt möjligt vinner på när människor gör det valet. Läs ditt eget svar - framstår inte du själv som rätt rabiat? Varför skulle just de som röstade på den veganska semlan rösta på något de inte ätit?
 
Mycket konstig tävling, de flesta kan ju inte rösta på sådana små bagerier pga det stora avståndet. Sannolikheten att alla de som röstade på den veganska varianten ens ätit den får nog anses låg. Gissningsvis har det gått runt på sociala medier och så har man samlat röster på det sättet. Sådant röstfiske ser man ju på många ställen i många sammanhang och här kan jag verkligen se att de som tillhör sekten ser sin chans att göra en insats i kampen. Detta utifrån min erfarenhet av diskussioner med till sekten hörande på fb.
Sekten?
Vilka syftar du på?
 
Mycket konstig tävling, de flesta kan ju inte rösta på sådana små bagerier pga det stora avståndet. Sannolikheten att alla de som röstade på den veganska varianten ens ätit den får nog anses låg. Gissningsvis har det gått runt på sociala medier och så har man samlat röster på det sättet. Sådant röstfiske ser man ju på många ställen i många sammanhang och här kan jag verkligen se att de som tillhör sekten ser sin chans att göra en insats i kampen. Detta utifrån min erfarenhet av diskussioner med till sekten hörande på fb.

Det står ju i artikeln att ägaren i Mjölby kampanjat på sociala medier. Men det kan ju alla som är med göra. Eller kunde ha.
 
Vegansk mat är normalt klimatsmart - alla vi som vill äta lite allt möjligt vinner på när människor gör det valet. Läs ditt eget svar - framstår inte du själv som rätt rabiat? Varför skulle just de som röstade på den veganska semlan rösta på något de inte ätit?
Det är nog många som inte ätit den som röstat på den. Precis som de andra också fiskat röster. Det blir ju så i såna tävlingar, men vanligtvis spelar det ingen roll - bara när en vegansk variant vinner...
 
Vegansk mat är normalt klimatsmart - alla vi som vill äta lite allt möjligt vinner på när människor gör det valet. Läs ditt eget svar - framstår inte du själv som rätt rabiat? Varför skulle just de som röstade på den veganska semlan rösta på något de inte ätit?
Va? Jag skrev att tävlingen var konstig eftersom det är få som kan rösta på något de ätit och så skrev jag att veganerna troligen värvat mest röster via de för sådana saker vanliga kanalerna typ fb. Att de värvat flest röster är väl inte så konstigt? De har ett alternativ att rösta på och många av dem är oerhört engagerade i att sprida sina teser. Vad är det för rabiat i det?
 
För att försöka undvika att denna tråd spårar ur till ännu en tråd där veganer och icke-veganer kastar mögelost på varandra, och där jag måste rensa en massa, ber jag er redan nu att tänka ett varv extra innan ni skriver något. Lite vänlighet och välvilja kommer man långt med! :)

/Mod
 
Mycket märkligt hanterat av Arla tycker jag, och att skylla på pandemin gör bara att det känns ännu mer genomskinligt. Precis som det står i artikeln bör pandemin inte direkt ha kommit som en överraskning, såhär när den är inne på sin elfte månad... Skulle väldigt gärna vilja veta hur de tänkte här!

Men bageriet i fråga får ju i alla fall en hel del publicitet av det hela, alltid något tänker jag.
 
Sen är ju Arla faktiskt inte ett helt renodlat mejeriföretag längre, utan även de har ju lanserat växtbaserade alternativ för att möta den efterfrågan, så liiite bör det ligga i deras intresse att främja (delvis) växtbaserat ätande också (även om deras veganska märke inte gör grädde och sånt -- än).
 
Senast ändrad:
Det är ju lite svårt för en vegan att rösta på nåt annat öht medan en allätare kan smaka båda.

Undrar dock hur många veganer i landet som faktiskt åkte till Mjölby och smakade semlan och hur många som bara röstade för att den var vegansk. Så som jag förstått det är de olika bagerierna spridda över landet så ingen kan smaka alla utan det blir endast en popularitetstävling på sociala medier. Vem som kan fiska flest röster. Om man verkligen velat ha en tävling om vilken som är den godaste semlan borde man samlat en grupp människor som skulle provsmaka alla i ett blindtest och sen rösta.

Sen kan jag förstå att ett mejeriföretag vill ha mejeriprodukter i sin tävling. Men det får de ju tänka på när de skriver tävlingsreglerna tycker jag.
 
Jag tror nog ändå chansen är större att de som röstat på vegansemlan faktiskt smakat den än att de som röstat på tvåan, i Tranås, smakat på den. Mjölby ligger längs med motorvägen från Skåne/Göteborg till Stockholm med en hel del som passerar. Är man vegan eller vegetarian är det kanske mer naturligt att åka in och testa den restaurangen än att stanna på ett av alla snabbmatsställena som ligger där. Är man vegan kanske man också åker omkring lite och testar de restauranger som är inriktade mot vegansk mat?

Medan Tranås, som låg tvåa enligt printscreenen, är en ort i ungefär samma storlek där det inte alls är lika många som passerar naturligt och där det inte är den ökade efterfrågan från att veganer testar de få alternativ som är inriktade på mat för dem.
 
Känns som om den här sortens tävlingar är svåra att få rättvisa. Antingen så borde man bara kunna rösta på plats, men då är det ju avhängt antalet besökare på caféet. Eller en jury, men svårt att köra semlor kors och tvärs över landet.

Kanske semmelätare skulle få gradera semlan istället, och på så sätt kora en vinnare som inte beror på antalet röster utan snittbetyg?

Tycker för övrigt mycket bra om semlor men är rätt kräsen.
 

Liknande trådar

Svar
95
· Visningar
8 077
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Läste Aftonbladets artikel om en advokats ev bedrägeri då de begärt mera pengar än vad de egentligen gjort, och råkade på detta citat...
Svar
18
· Visningar
1 416
Senast: Rita
·
Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 891
Senast: Sharpless
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp