Bukefalos 28 år!

hoppstam av världsklass!?

R

rainwithdust

Hej!
Söker efter lite tips och hjälp av er hoppryttare! ;)
Ska nu köpa mig en "riktig" hopphäst och vill ha lite tips på vilken stam hästen ska ha och vilka/vilken hingst hästen ska vara efter? :confused:
Är inte så insatt i olika stammar men letar nu efter en framtida hoppstjärna/hoppmaskin och vill ha tips om vilken stam jag ska förlita mig på.:o


Mycket tacksam för svar!! :banana:
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Att bara förlita sig på en stam är inget jag rekommenderar.

Sen söker alla olika hästar och vad just du vill ha skriver du inte?

Men tex Cardento och Quite Easy är två hingstar som lämnat väldigt mycket bra hopphästar. Letar du unghäst finns det många hingstar med intressanta blodskombinationer där deras avkommor nu har börjar visa upp sig på tävlingsbanorna med fina resultat.

Men så länge du inte är intrsserad av avel så hade jag letat efter en häst som passar dig och uppfyller dina krav istället för att leta efter visa stammar.
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Tack för din åsikt :)

Nej jag tycker att hästens psyke är det allra viktigaste och kemin mellan ryttare och häst men då stammen har en viss betydelse då jag söker efter en häst med mkt hopp i blodet.

Men söker efter en lugn stabil häst med bra scoop och mkt hopp med en uppåt galopp om du förstår vad jag menar när jag pratar lite bildligt :)
Kanske är mkt individuellt från häst till häst..
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Som redan sagts är det mycket från individ till individ, men om du ändå är intresserad av att titta på stammarna kan denna lista vara till hjälp;
http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion

Det är baserat på hingstarnas nedärvda hoppförmåga, både vid t.ex. treårstester och tävling. Observera att många utländska hingstar inte är med på listan.
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Cor de la Bryere och Ladykiller/Landgraf verkar vara en golden cross av enorma mått så hittar man nånting linjeavlat på dessa så är sannolikheten för att det ska finnas kapacitet rätt så stor. Finns massor med hästar som både hoppar och rör sig kanon men alla är inte alltid de lättaste att ha att göra med. Men självklart håller jag med om att individen är det viktigaste!
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Jag tror du kan få bättre svar inne på avelsforumet, där finns det många som kan "allt" om stammar, nedärvning osv.
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Om du inte skall köpa ett föl eller avelssto så strunta i stammen och titta på hästen istället. Hur tempramentet är, hur den hoppar/löshoppar, ridbarhet, etc. Egenskaper DU söker hos hästen.

Det spelar ingen roll om hästen är efter en OS-hingst, det är ingen garanti för att den nedärver det till sin/sina avkommor. Det finns ingen stam du kan "förlita dig på".

Visst finns det vissa hingstar som nedärver sina positiva egenskaper bättre än andra hingstar, men det är långtifrån alla avkommor som blir av "världsklass", likväl som det finns mediokra hingstar som har lämnat efter sig superstjärnor. ¨

Sen kanske man ska fråga sig också vilken nivå man själv är på / kommer vara på de närmsta åren. Behöver man en häst som har kapacitet för svår klass, eller är kanske temprament och ridbarhet viktigare?


Men generellt sätt så är det väl den lite lättare modellen, ofta med fullblodsinslag som varit populär i hoppaveln de senaste åren. Ibland innebär det dock att det nedärvs lite skarpare temprament till avkommorna, men som sagt - det behöver inte alls vara så, finns många avkommor efter "pansarvagnar" som är betydligt svårare att ha att göra med än andra med mycket fullblod i sig.
 
Senast ändrad:
Sv: hoppstam av världsklass!?

Kolla tävlingsresultat hos de hästar du fastnar för. Är det en stabil häst som tar placeringar nästan varje gång när den hoppar lite högre klasser (beror ju helt på ålder och prisklass såklart) så skulle jag hellre ta den än en med en "klassisk hoppstam".
Stammen säger ytterst lite. Köpte en 1,5 åring e. Quite Easy för att jag ville ha en hopphäst. Visst kunde han hoppa och hans teknik var superbra, men han tyckte inte ens att det var kul.
Så jag sålde honom till en dressyrintresserad ryttare och de rider i dagsläget MSV Dressyr med toppresultat...å hästen tycker det är superkul!

Hästen hade hoppstam på både mors- och farssidan.

Så kan det gå... :grin:
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Tipset att kolla på blup är ju bra om du håller dig inom Sverige.

Men glöm inte att kolla mamman, för det är nästan ännu viktigare, har mamman resultat eller om syskon har så är det en bra indikation på att ungen borde kunna hoppa.

Hur gammal häst letar du och i vilken prisklass ?
Hur höga klasser ska den ha gått/ha kapacitet för ?
 
Sv: hoppstam av världsklass!?

Kolla tävlingsresultat hos de hästar du fastnar för. Är det en stabil häst som tar placeringar nästan varje gång när den hoppar lite högre klasser (beror ju helt på ålder och prisklass såklart) så skulle jag hellre ta den än en med en "klassisk hoppstam".
Stammen säger ytterst lite. Köpte en 1,5 åring e. Quite Easy för att jag ville ha en hopphäst. Visst kunde han hoppa och hans teknik var superbra, men han tyckte inte ens att det var kul.
Så jag sålde honom till en dressyrintresserad ryttare och de rider i dagsläget MSV Dressyr med toppresultat...å hästen tycker det är superkul!

Hästen hade hoppstam på både mors- och farssidan.

Så kan det gå... :grin:

Så sant! Och jag har en dressyrstammad häst som är född för att hoppa, även om nu gångarterna är trevliga på henne är det inget som hon riktigt egentligen förstått vitsen med ;)

TS, som andra har sagt, se till individen och till ev tidigare tävlingsresultat. Stammässigt har jag gillat de individer jag träffat efter Qalle, men det kan ju ha att göra med att jag har en egen av den sorten också :)
De har varit stabila, kloka och haft trevlig teknik.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: Ponylove
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 252
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp