Hoppstövel på dressyrbanan??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jeannine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 750

Bukefalos 30 år!

J

Jeannine

Letar snygga tävlingsstövlar att rida dressyr i och hittade ett par Petrie som satt perfekt! Var väldigt nära att beställa, men ångrade mig då stöveln har en sorts "flärp" högst upp på utsidan av skaftet, á la hoppmodell. Alltså bara en påsydd läderdetalj mitt på utsidan, inget att dra i eller så.

Visar sig att just denna stövel sorterar under facket hoppstövel på Petries hemsida! Arrgghh!!!

Den var så himla skön och satt som ett smäck med dragkedja och allt. :love:

Nu undrar jag:

1. KAN man som dressyrryttare på LA-nivå HA en hoppstövel på tävlingsbanan?? Nu menar jag en helsvart stövel, absolut inga bruna detaljer eller liknande. Eller blir man utbuad? ;)

2. Någon som har något bra tips på en kvalitetsstövel med dragkedja, att se snygg ut i på tävlingsbanan? Är beredd att betala ca 5000 - 7000 kr.

Hjälp!!! :)

Sv: Hoppstövel på dressyrbanan??

Letar snygga tävlingsstövlar att rida dressyr i och hittade ett par Petrie som satt perfekt! Var väldigt nära att beställa, men ångrade mig då stöveln har en sorts "flärp" högst upp på utsidan av skaftet, á la hoppmodell. Alltså bara en påsydd läderdetalj mitt på utsidan, inget att dra i eller så.

Visar sig att just denna stövel sorterar under facket hoppstövel på Petries hemsida! Arrgghh!!!

Den var så himla skön och satt som ett smäck med dragkedja och allt. :love:

Nu undrar jag:

1. KAN man som dressyrryttare på LA-nivå HA en hoppstövel på tävlingsbanan?? Nu menar jag en helsvart stövel, absolut inga bruna detaljer eller liknande. Eller blir man utbuad? ;)

2. Någon som har något bra tips på en kvalitetsstövel med dragkedja, att se snygg ut i på tävlingsbanan? Är beredd att betala ca 5000 - 7000 kr.

Hjälp!!! :)

Är du beredd att läga 5-7000 så lär ju Petrie ha nån sdressyrstövel som passar.

Annars tycker jag att du kan skita i att det är en fastsydd flärp på stöveln.

Hur stöveln ser ut spelar ju ingen roll, jag har tävlat msv med tretorn :angel: (i väntan på ett par nya)

Mina gamla stövlar, ett par sergio grasso har också en läderdetalj på utsidan, och det har inte jag brytt mig om.

Rid i de stövlar som känns sköna och som du tycker om! :bump:

just läderdetaljen spelar väl inte så stor roll, petrie har sånt på vissa allround modeller också. och andra märken har det även på dressyrmodellerna.

men, om det är en hoppstövel så fundera på om du får tillräckligt stöd? dom känns ju sköna i affären men när man sen ska rida så kan dom vara för mjuka. vilken petrie modell är det du kollat på? hampshire är rätt mjuk men dom allra nyaste modellerna är extremt mjuka, typ dyon chaps. dublin heter den ena, minns ej vad den andra heter.....

jag har petrie anky elegance, dom är ju över din budget. men det finns en ny modell nu som heter olympic, den ser precis ut som elegance fast är i enklare läder. ligger på 350 euro!!!! och kan dessutom fås i brunt och cognac.

Om du ska lägga så mycket pengar så tycker jag verkligen du ska köpa dig ett par som du tycker är helt perfekta!

Eftersom Petrie sys på beställning kan du nog be dem att skippa flärpen. :idea:

Kolla Königs och Cavallo också, Königs har flera fina dressyrmodeller för vettigt pris, även Cavallo men jag är lite mer inne på Königs för tillfället. ;)

Ja, det kan man. INGA problem! Fast möjligen kommer du själv att reta dig på det (eftersom du frågar). Jag skulle rekommendera att försöka hitta ett par andra som passar lika bra.

Hej!

Håller med HannaZ, att du kan strunta i om det sitter en "flärp"/läderdetalj på sidan, så länge du trivs med stövlarna och tycker att de är sköna. Annars kan du ju alltid kolla på t ex Cavallo, som har mycket sköna stövlar, utan "flärpen" kan ju tilläggas!! ;)

Går du in på en ridsportaffär så kan du säkert få måttbeställda av både Petrie och Cavallo för den budget som du satt! :D

Rider själv i ett par Cavallo Weltmeister och de är supersköna och med skön innersula! :love: Har ingen dragkedja, men måttbeställer du så kan du säkert lägga till att du vill ha dragkedja på stövlarna! :angel:

Lycka till nu med dina stövlar!!

Tack alla snälla bukefalister för alla bra tips!!!

I helgen blir det en tur till den stora ridsportbutiken i Mjölby som har bättre utbud. Som någon av er sa; om jag ändå ska lägga så mycket pengar på en stövel så ska den vara HELT PERFEKT!! Inga tveksamheter!

Och som någon annan sa; en hoppstövel kanske inte ger rätt sorts stöd för skänkeln, och det är verkligen värt att tänka på.

Någon som har erfarenhet av Cavallo Piaffe Plus? Hur är kvalitén? Tänker särskilt på dragkedjan och Cavallos sulor, som jag har hört kan släppa efter tag. Kanske har varit engångsföreteelser dock!

Jag har ett par Cavallo och känner många som har, inga problem med sulor. Dragkedjor har gått, men det är så det är, någon gång går de sönder. Beror på hur man sköter dem hur länge de håller.

Piaffe Plus är en fin stövel, mjuk insida och hård utsida för att få en bra känsla mot hästen.
Nu kommer jag inte ihåg ungefärligt pris på dem, men tror de ligger lite högre, typ 7000-9000 kr.

Ja, jag har Petrie Gl*sgow på dressyrbanan :) Dock bara på lokal nivå än så länge men... Inte det minsta problem med dragkedjor för mig.

I stockholm har jag för mig att Cavallo Piaffe Plus ligger runt 8500kr och uppåt vilket även Königs Sir gör.

Men "flärpen " har väl ingen betydelse? Den avgör inte vilken typ av stövel det är. Den avgör nget annat heller så vad är problemet?

Ok, nu är jag NÖJD! Ett par Königs Grandgester inhandlades i helgen och de är HELT PERFEKTA!! :love:

Så snygga och vilken kvalitet! Tack för att ni fick mig att ta mitt förnuft till fånga och ha tålamod ;)

Nu ska de bara "gås in", kanske att jag kan ha dem på träningen om två veckor, hoppas det!

Hur lycklig kan man vara över ett par stövlar?! Bara att känna doften av lädret gör mig helt salig... Och hur snygg är inte den lilla kronan som pryder stövelskaftet högst upp?? :D

Spring i trappor eller försök att cykla med stövlarna så går det nog lite snabbare att gå in dem. :)

Sjunker inte stövlarna mer om du cyklar med dem? Det blir ju större gångs veck än om du går med dem.

Spring i trappor i två timmar och sedan så är de perfekta! :D
Talar av egen erfarenhet. :p Jag var helt salig över mina nya Cavallo Piaff att det första jag gjorde var att börja springa i trappan. Haha.

Uff... Nu har jag blåmärken lite här och var. Men det börjar kännas riktigt bra!

I morgon blir det premiärtur till häst!

*lycklig* :laugh:

0d35a7c7.gif

stövlar bör ridas in, inte gå/cykla etc. då finns risk att dom sätter och formar sig på fel ställen. dessutom gör det mer ont att gå än att rida i nya hårda stövlar! om man vill fuska lite så ställ dig med tårna på ett trappsteg och jobba med "stigbygel vecket".

men man får använda dom när man rider ut eller bara joggar lite lugnt i början för ridningen blir ju inte så jättebra innan dom format sig lite. man är lite handikappad. :p

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka