Bukefalos 28 år!

Hopptävling! vad menas med detta??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej! :D Jag ska på långfredagen tävla med en ridskoleponny:D detta blir min första lokala tävling.
Men behöver hjälp med vad lite betyder/menas :nailbiting:

första frågan är när det är Lätt D Clear round det är det som står är det då bara en Clear round (80cm) på d-ponny men om man är felfri och ska ha rosett får man den på en gång efter rundan eller samlas alla inne på banan till häst eller utan häst ?? :crazy:

andra frågan är vad menas med
Lätt C, två faser 382.4.3 (A:0+A:0)
Är det omhoppning på en gång efter det eller är det efter alla hoppat om grundomgången är felfri ??

All info är väldigt välkommen!! om dom två klasserna!! :D Dom jag eventuellt ska tävla!! :D:nailbiting::D
 
Sv: Hopptävling! vad menas med detta??

När det är bedömningen Clear Round så får alla felfria rosett, oftast direkt vid utgången. Det är inte någon gemensam prisutdelning. Ibland är det möjligt att få starta om (mot extra avgift) ifall man inte varit felfri. Är man då felfri får man dock ingen rosett (normalt). Tänk gärna igenom innan hur du ska göra om du inte är felfri. Ska du rida en klass till är det kanske inte så bra att hoppa om ifall du har haft ett nedslag t ex. Men skulle du vägra ut dig på tredje hindret är det kanske en bra idé att få försöka en gång till.

LC Två faser (A:0+A:0) innebär att om man är felfri så fortsätter man direkt på omhoppningen. Det förekommer att man avbryter emellan och får ny startsignal efter 30 sekunder, men det ska då framgå tydligt av propositionen. Är du osäker på om du är felfri eller inte så fortsätt på omhoppningen. Är du inte felfri i grunden säger domaren åt dig att avbryta. Mycket bättre att göra så än att missa en omhoppning som man skulle ha ridit. Rid alltid som om du skulle fortsätta omhoppningen, det ökar chansen att rida sista hindret i grunden bra.

Glöm inte:
  1. Att andas
  2. Att ha roligt (oavsett hur det går!)

Lycka till!
 
Dum fråga kanske, men du har väll grönt kort? Såna saker brukar man gå igenom :)

Fast på mindre klubbisar eller tex clear round som ridskoleryttare får delta i brukar inte grönt kort krävas :) Beror ju på vad denna tävling räknas som, vilka som är inbjudna att delta och om den räknas som en riktig tävling eller ej.

till TS: Att läsa igenom TR är aldrig fel, där brukar det stå en del förklaringar också.
 
Fast TS skriver lokal tävling och då ska man väll ändå inneha gröntkort för att få starta?
 
@Monifa Om jag minns rätt har ts startat en tråd om grönt kort tidigare, skulle väl ta det i början på året eller nåt? Så hon borde ha det. :)
 
Fast TS skriver lokal tävling och då ska man väll ändå inneha gröntkort för att få starta?

Ja det ska man. Men jag tänkte på att ibland kan ridskolor göra tex en klubbis med bara vissa deltagare eller liknande direkt den lokala tävlingen är klar, då behöver det mao inte räknas som en tävling där grönt kort krävs. Så vet jag många gör för att ge de som rider på ridskola chansen att testa på att "tävla", typ som pay & jump.

Jag minns inte att man behövde grönt kort för ridskoletävlingar eller clear rounds tex som bara tillät ridskoleekipagen på klubben för då var arrangemanget mer "stängt" och räknades inte som regelrätt tävling med alla krav som ställs.

Och utrifrån inlägget så tänkte jag att det kanske var oklart vad tävlingen klassades som :)
 

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
765
Senast: cewe
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 025
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 464
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 366
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp