Höpriser-Var går din smärtgräns?

Idag pratade dom i stallet om att höpriset i höst skulle landa på 7-8 kr för oss och det känner jag faktiskt är över min smärtgräns. I våras/förra hösten betalade vi 3 kr/kg och det var högre än året innan. Själva kallhyran är ganska dyr redan som det är också.
Det kommer ju såklart få gå an men träningar och tävlingar kommer att få stryka på foten helt. De extra pengarna finns helt enkelt inte. Jag kommer antagligen också att börja kolla på andra stallplatser för att försöka få ner hyran.
 
Såg en annons på 300 kg balar ensilerad gräsfrövall för 1500 +moms. Det är långt över min smärtgräns. Jag hade tur, fick köpa fint hö för 1,5 kr/kg
 
Kostar höt mer än 6.5 kr/ kg så är det som lusern kostar i nuläget. Då får de halm och så ett par kg lusern om dagen.
 
Nu har jag inte häst längre, men min smärtgräns är nog runt 10-12 kr/kg
Den våren då min gammelman levde (gick bort 2012), betalade jag för småbalar hö, 30 kr/st för ca 12 kg balar. Fick dock hyra släp och hämta själv. Halm köpte jag av samma bonde då, 20 kr/st för 20 kg balar.
 
Såg igår hö i storbal (kan ha sämre hygienisk kvalitet), oanalyserat från i år som de sålde för 2000 kr/balen. Ingen som vet om det bara är bukfylla från nån träda med kassa värden...
 
Såg igår hö i storbal (kan ha sämre hygienisk kvalitet), oanalyserat från i år som de sålde för 2000 kr/balen. Ingen som vet om det bara är bukfylla från nån träda med kassa värden...
Såg också en sådan annons, det var balar på 600kg, då är ju kg priset ganska okej tycker jag.
 
Såg en annons på 300 kg balar ensilerad gräsfrövall för 1500 +moms. Det är långt över min smärtgräns. Jag hade tur, fick köpa fint hö för 1,5 kr/kg

Och även på 2000 kr + moms för detsamma... :nailbiting: Jag var tvungen att svara på annonsen och fråga om det blivit fel, men icke.
 
Såg igår hö i storbal (kan ha sämre hygienisk kvalitet), oanalyserat från i år som de sålde för 2000 kr/balen. Ingen som vet om det bara är bukfylla från nån träda med kassa värden...
Det är så jag tänker med, då ger jag hellre halm + lusern. Nu har vi säkrat hö, halm finns, det verkar som om alla bönder där jag bor tar tillvara på halmen, vilket de faktiskt inte brukar göra.
Har sett balar från bl.a. Polen där kvalitén verkar vara så där, där hade jag inte velat chansa med att betala 6- 7 kr/ kg och så får man ändå stötta upp.
 
Det är så jag tänker med, då ger jag hellre halm + lusern. Nu har vi säkrat hö, halm finns, det verkar som om alla bönder där jag bor tar tillvara på halmen, vilket de faktiskt inte brukar göra.
Har sett balar från bl.a. Polen där kvalitén verkar vara så där, där hade jag inte velat chansa med att betala 6- 7 kr/ kg och så får man ändå stötta upp.
Men de får allt så halm? Jag trodde den också var hotad att stråna blev förkorta i torkan.
 
Men de får allt så halm? Jag trodde den också var hotad att stråna blev förkorta i torkan.
Det är väldigt lite halm häromkring, glest mellan balarna på fälten så visst finns det, men det är som med höet att det inte blir så mycket. Fördelen är att nu tar de tillvara på halmen där jag bor, tidigare lämnades den på fälten.
 
Men de får allt så halm? Jag trodde den också var hotad att stråna blev förkorta i torkan.
Det är ofta lite bättre marginaler på halm vad jag har förstått. Man tar normalt inte tillvara på all halm på alla åkrar som det finns möjlighet till. Även om stråna i sig blir korta av torkan så vågar man klippa rätt nära marken pga att det inte är så stor risk för att få med jord eller fukt eftersom marken är helt intorkad.
 
Senast ändrad:
Häromkring tycker jag det ändå ser ut att bli rätt ok med halm - och som sagt, all halm verkar tas tillvara. Normalt är det under 50% som faktiskt pressas. Jag ser just nu dessutom att rapshalmen pressas också, det är ju inte vanligt.
 
Det enda jag egentligen är ute efter är svaret på om:
Höproducenternas förtjänst är rimlig i förhållande till arbetet de gör, riskerna de tar, investeringarna de måste göra, osv osv osv?

Det är ungefär samma diskussion som tas med jämna mellanrum om priset för stallplats är vettig i förhållande till stallägarens arbetsinsats och kostnader.

Bönderna får ju även EU-pengar för det hö de producerar. Min far har brukat sälja balar för 375 kr och räknat med att han får 150 kr till per bal från EU. Så egentligen kan man väl säga att EU sponsrar vår hästhållning i dagsläget.

Min pappa som bor i Norrland har fått i stortsett normal skörd i år och har blivit bjuden 10 gånger så mycket betalt från köpare i Stockholmstrakten, inklusive frakt. Jag vet inte om han har bestämt sig för hur han ska göra ännu, är så klart lockade med pengarna men samtidigt trist att i så fall inte kunna leverera till de som varit trogna kunder i många år. Jag tycker själv att han bör sälja till sina ordinarie kunder men höja priset för dom.
 
Bönderna får ju även EU-pengar för det hö de producerar. Min far har brukat sälja balar för 375 kr och räknat med att han får 150 kr till per bal från EU. Så egentligen kan man väl säga att EU sponsrar vår hästhållning i dagsläget.
Jo, jag har börjat förstå att det är lite så det ligger till. Att vårt hö är så billigt som det är pga bidrag till bönderna. Vilket egentligen inte är mig emot, om det kan göra så att fler bönder kan bruka jord känns det positivt i det långa loppet. Men det kanske är något man ska ha i åtanke? Skulle bidragen minska, så får vi ju vara beredda på att betala mer för vårt hö. Tänker jag.
 
Jag räknade nyss "för skojs skull" på vad det skulle kosta mig att fodra min häst i vinter med ovan nämna 300kgs-balar. Eftersom vintern börjar nu (betet är slut), skulle det kosta mig över 32 000kr att ge min häst mat till och med april. Helt galet.
 
Bönderna får ju även EU-pengar för det hö de producerar. Min far har brukat sälja balar för 375 kr och räknat med att han får 150 kr till per bal från EU. Så egentligen kan man väl säga att EU sponsrar vår hästhållning i dagsläget.

Min pappa som bor i Norrland har fått i stortsett normal skörd i år och har blivit bjuden 10 gånger så mycket betalt från köpare i Stockholmstrakten, inklusive frakt. Jag vet inte om han har bestämt sig för hur han ska göra ännu, är så klart lockade med pengarna men samtidigt trist att i så fall inte kunna leverera till de som varit trogna kunder i många år. Jag tycker själv att han bör sälja till sina ordinarie kunder men höja priset för dom.
Jag tycker din pappa i första hand ska tänka på sina trogna kunder och om det blir över sälja till andra.
 
Jag räknade nyss "för skojs skull" på vad det skulle kosta mig att fodra min häst i vinter med ovan nämna 300kgs-balar. Eftersom vintern börjar nu (betet är slut), skulle det kosta mig över 32 000kr att ge min häst mat till och med april. Helt galet.

Oj. Men hur mkt äter din häst då? Och vad betalar du? Fattar inte vilka ovan nämnda balar du menar. Jag skulle betala ca 20.000 för att föda mina 3 hästar i 10 månader framöver .
 
Oj. Men hur mkt äter din häst då? Och vad betalar du? Fattar inte vilka ovan nämnda balar du menar. Jag skulle betala ca 20.000 för att föda mina 3 hästar i 10 månader framöver .
Jösses, var har du fått tag på grovfoder till det priset? Jag är glad om det stannar på 30 000 för mig för två stora och en shettis.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 546
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 355
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 166
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 831
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp