Hormonspiral och ägglossning?

MiniLi

Trådstartare
Ni som har haft hormonspiral eller har kunskap på annat sätt - hur lång tid brukar det ta för ägglossning att sätta igång normalt efter att man tagit ut spiralen?
Är tidsaspekten annorlunda mot när man tar p-piller?
Hur mycket spelar det in hur länge man har haft sin spiral?

Jag och min gyn har planerat att jag ska sätta in en hormonspiral till hösten, framförallt för att det ska hjälpa mig med mina menssmärtor som just nu kan göra livet till ett helvete när allt drar igång.
P-piller eller liknande mer tillfälliga varianter är inget alternativ då jag har vestibulit, och min gyn säger att hormonspiral är att föredra för att undvika risk för minskad sexlust osv.
Går dock periodvis i skaffa-barn-tankar och innan jag hämtar ut spiralen från apoteket inför höstens besök känner jag att jag behöver lite mer info kring hur det kan tänkas bli om jag sätter in spiralen och sedan ett halvår/år senare vill ta ut den för att försöka komma igång med tillverkningen.

Med p-piller verkar min ägglossning ticka igång väldigt snabbt. Har en gång blivit gravid på missat piller och alltid fått igång mens direkt när jag slutat med p-piller. Men vet som sagt inte om det fungerar lika med spiralen?
 
Det beror nog lite på hur ens kropp funkar i första hand, men för mig har det varit så att jag fått äl direkt efter att jag slutat med p-piller och blivit gravid på första försöket direkt efter jag slutat.

Nu tog jag ut min hormonspiral den 21 januari i år efter att ha haft den i två år och då utan någon mens alls.
Jag testade positivt för graviditet 16 mars och enligt uträkningar hade jag äl 14 februari, så det tog sig alltså direkt igen, utan att få någon mens. Hade lite blodstänk dagarna efter jag tog ut spiralen men en regelrätt mens var det inte.
 
Ni som har haft hormonspiral eller har kunskap på annat sätt - hur lång tid brukar det ta för ägglossning att sätta igång normalt efter att man tagit ut spiralen?
Är tidsaspekten annorlunda mot när man tar p-piller?
Hur mycket spelar det in hur länge man har haft sin spiral?

Jag och min gyn har planerat att jag ska sätta in en hormonspiral till hösten, framförallt för att det ska hjälpa mig med mina menssmärtor som just nu kan göra livet till ett helvete när allt drar igång.
P-piller eller liknande mer tillfälliga varianter är inget alternativ då jag har vestibulit, och min gyn säger att hormonspiral är att föredra för att undvika risk för minskad sexlust osv.
Går dock periodvis i skaffa-barn-tankar och innan jag hämtar ut spiralen från apoteket inför höstens besök känner jag att jag behöver lite mer info kring hur det kan tänkas bli om jag sätter in spiralen och sedan ett halvår/år senare vill ta ut den för att försöka komma igång med tillverkningen.

Med p-piller verkar min ägglossning ticka igång väldigt snabbt. Har en gång blivit gravid på missat piller och alltid fått igång mens direkt när jag slutat med p-piller. Men vet som sagt inte om det fungerar lika med spiralen?
Mensen borde komma tillbaka nästan genast. Egentligen är väl inte ägglossningen in sig påverkad av preparatet.
 
Enligt min gyn kan det ta upp till ett år innan allt fungerar som det ska när man tagit ut hormonspiralen. Men oftast kommer det igång ganska omgående.
 
Inte? Känner mig genast dåligt påläst :o

Från läkemedelsboken 2014, allmän gynekologi:
Hormonspiralen (Mirena) frisätter 20 mikrog levonorgestrel/dygn, vilket ger en lokal gestageneffekt på endometriet och cervixsekretet, men obetydliga effekter på ovarialfunktionen och andra organsystem. Verkningsmekanismen är en försvårad passage genom cervix och ett outvecklat endometrium som omöjliggör spermiepassage, befruktning och implantation.
 
Satt och tänkte på det här igår!
Jag tänkte att man hade ägglossning med hormonspiral, fast spermierna inte kommer åt att befrukta eftersom passagen blir opasserbar?
 
Satt och tänkte på det här igår!
Jag tänkte att man hade ägglossning med hormonspiral, fast spermierna inte kommer åt att befrukta eftersom passagen blir opasserbar?

Fast då borde jag rimligen haft mens när jag hade min hormonspiral. Jag hade den ju i två år och lika länge hade jag ingen mens = borde inte haft äl.
 
Fast då borde jag rimligen haft mens när jag hade min hormonspiral. Jag hade den ju i två år och lika länge hade jag ingen mens = borde inte haft äl.
Nej. Slemhinnan är så tunn att ingen blödning (eller en mycket sparsam en) sker. Så även om en spermie mot förmodan kan komma in och befruktar ett ägg, så kan ägget inte fästa
 
  • Gilla
Reactions: MM
Blev en lärorik tråd :)

Så man kan ha kvar ägglossningen, kanske inte. Ofta kommer allt igång rätt så direkt när man tar ut men det kan ta upp till året? Det är väl ungefär samma tid som man brukar säga om andra typer av preventivmedel också?

När vi ändå är inne på hormonspiralen - hur ont gör det att sätta in?
 
Blev en lärorik tråd :)

Så man kan ha kvar ägglossningen, kanske inte. Ofta kommer allt igång rätt så direkt när man tar ut men det kan ta upp till året? Det är väl ungefär samma tid som man brukar säga om andra typer av preventivmedel också?

När vi ändå är inne på hormonspiralen - hur ont gör det att sätta in?
Det ska INTE ta ett år. Endast p-spruta kan orsaka utebliven mens i uppemot ett år, men har man slutat med p-piller eller spiral och inte fått mens efter ett halvår ska man söka hjälp.
 
Blev en lärorik tråd :)

Så man kan ha kvar ägglossningen, kanske inte. Ofta kommer allt igång rätt så direkt när man tar ut men det kan ta upp till året? Det är väl ungefär samma tid som man brukar säga om andra typer av preventivmedel också?

När vi ändå är inne på hormonspiralen - hur ont gör det att sätta in?
Den gör fruktansvärt ont att sätta in på vissa. Särskilt om man inte fått barn. Om jag skulle få för mig att göra om det så är det starka receptbelagda smärtstillande som gäller. För helt ärligt har jag aldrig haft så ont förut. Att ta ut den var däremot ganska smärtfritt, och att ha den inne var kanon. Jag fick "mensvärk" i ca 30 min varje månad, that's it. Ingen mens och jämnt och stabilt humör (har brutal PMS).
 
Det ska INTE ta ett år. Endast p-spruta kan orsaka utebliven mens i uppemot ett år, men har man slutat med p-piller eller spiral och inte fått mens efter ett halvår ska man söka hjälp.
Upp till ett år innan allt är som vanligt sa min gyn. Antog att hon menade att mensen var regelbunden då?
 
Blev en lärorik tråd :)

Så man kan ha kvar ägglossningen, kanske inte. Ofta kommer allt igång rätt så direkt när man tar ut men det kan ta upp till året? Det är väl ungefär samma tid som man brukar säga om andra typer av preventivmedel också?

När vi ändå är inne på hormonspiralen - hur ont gör det att sätta in?

Kändes knappt. Jag tycker dock det är lite obehagligt när dom är där nere och pillar eftersom dom får gräva runt en del då min tapp är bakåtlutad och svårare att nå, men själva insättandet kändes inte. Jag fick fråga om hon var klar och då sa hon ja.

Detsamma att ta ut den.
 
När vi ändå är inne på hormonspiralen - hur ont gör det att sätta in?

Jag tyckte det var helt ok att sätta in den, men hade ett h-vete att få ut den. Trådarna hade åkt in i livmodern så efter 3! försök (som gjorde så ont att jag nästan svimmade) med bm o gynekolog så blev det sövning (snabbt rus - otroligt trevligt faktiskt) för att få bort den.
Mensen kom igång som en klocka prick 4 v efter jag äntligen fick ut den.

Överlag dock väldigt nöjd med den, men ska det in någon ny blir det sövning på samma vis igen både för insättning o borttagning!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
23 971
Kropp & Själ Kan vi prata lite om hormoner som preventivmedel? Jag vet att det har varit uppe här tidigare och jag har läst och sett att det finns...
Svar
9
· Visningar
6 503
Senast: lisa412
·
Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 141
Senast: Anonym_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp