Hornborgasjön

kamomillo

Trådstartare
Om jag skulle vilja se tranorna när dom kommer till våren, hur ska jag tänka då?
Boende? Finns det bra hotell nära? Stugby?
Mat?
Är det värt en guidning?
Är det någon av er som varit där,och kan berätta lite :bow:

* Jenny *
 
Om jag skulle vilja se tranorna när dom kommer till våren, hur ska jag tänka då?
Boende? Finns det bra hotell nära? Stugby?
Mat?
Är det värt en guidning?
Är det någon av er som varit där,och kan berätta lite :bow:

* Jenny *
Vi åkte dit förra året, vi sov i bilen. Det var nästan mer spännande att titta på dom som tittade på fåglarna än att titta på fåglarna;)
Jag tror inte att man behöver en guide, det går liksom inte att missa dem.
 
Vi åkte dit förra året, vi sov i bilen. Det var nästan mer spännande att titta på dom som tittade på fåglarna än att titta på fåglarna;)
Jag tror inte att man behöver en guide, det går liksom inte att missa dem.

Finns bra hotell vid Jula i Skara och i Falköping. Hornborga ligger mitt emellan dessa två orter
 
Tack för svaren!
Har ni något förslag på ett hotell som inte är superflådigt, men med god mat, och sköna sängar?
Resan utgår från Umeå, vilken väg är vettigast att åka?
Finns det sevärdheter som kan vara kul på vägen? De är ju Mars-april vi pratar om, och troligtvis vår med snö i övre delen av landet, men neröver är det väl "riktig vår?"

* Jenny *
 
Jag var där med skolan som barn, minns att jag åt ostsmörgås. Såg säkert ett gäng tranor men det är inget som finns kvar i minnet :o Pratade om att åka dit i år med pojkvännens bror men vi fick inte till nån dag som vi båda kunde.
 
Tack för svaren!
Har ni något förslag på ett hotell som inte är superflådigt, men med god mat, och sköna sängar?
Resan utgår från Umeå, vilken väg är vettigast att åka?
Finns det sevärdheter som kan vara kul på vägen? De är ju Mars-april vi pratar om, och troligtvis vår med snö i övre delen av landet, men neröver är det väl "riktig vår?"

* Jenny *

Jag älskar detta fenomen. Folk åker från hela världen för att titta på "våra" fula fåglar. Jag som har några häckande par inom synhåll hela sommaren skulle inte för allt smör i Småland åka och titta på fåglarna vid Hornborgasjön (ett enormt lerigt fält fullt av skränade skuttande birdisar )- däremot en sväng förbi för att kolla på alla tossiga ;-) turister. Är ni intresserade av fågelsjöar så finns det ju några stycken på vägen ner och i omgivningen; till exempel Östen. Jag skulle dock kunna tänka mig att åka och titta efter Havsörnarna som dom matar vid Hornborga - det är ståtliga pippisar det.
Skaraborg har mycket fin natur och kultur. Fornminnena haglar tätt och våra berg är på sina ställen spektakulära trots att dom är små.
http://vastergotlandsmuseum.se/
http://www.vastsverige.com/Billingen
http://www.vastsverige.com/sv/kinnekulle/
http://tiveden.se/
http://www.vastsverige.com/sv/karlsborg/products/46472/Die-Festung-von-Karlsborg/
 
Om jag skulle vilja se tranorna när dom kommer till våren, hur ska jag tänka då?
Boende? Finns det bra hotell nära? Stugby?
Mat?
Är det värt en guidning?
Är det någon av er som varit där,och kan berätta lite :bow:

* Jenny *

Jag bor vid Smygehuk och ser dem både vår och höst, väldigt kul att se hur de cirklar runt, runt när de utnyttjar termiken för att komma allt högre upp :)
 
Senast ändrad:
Jag som har några häckande par inom synhåll hela sommaren skulle inte för allt smör i Småland åka och titta på fåglarna vid Hornborgasjön (ett enormt lerigt fält fullt av skränade skuttande birdisar )- däremot en sväng förbi för att kolla på alla tossiga ;-) turister. Är ni intresserade av fågelsjöar så finns det ju några stycken på vägen ner och i omgivningen; till exempel Östen. Jag skulle dock kunna tänka mig att åka och titta efter Havsörnarna som dom matar vid Hornborga - det är ståtliga pippisar det.
Skaraborg har mycket fin natur och kultur. Fornminnena haglar tätt och våra berg är på sina ställen spektakulära trots att dom är små.
/
Jag var på en konferens på Dagsnäs en vår i april och det var ett stimmande på alla fåglar utan dess like. Det är många fåglar av andra arter också! Jag har också ett häckande par tranor i närheten men mängden tranor vid Hornborgasjön är spektakulär.

Västgötabergen må vara små men de syns milsvitt. Kinnekulle har jag sett tvärs över Vänern från Dalsland. Ett landmärke från flera håll!
 
19900 tranor vid Hornborgasjön 29 mars 2014
10155079_712673192118499_376524490_n.jpg
 
Jag var där med skolan som barn, minns att jag åt ostsmörgås. Såg säkert ett gäng tranor men det är inget som finns kvar i minnet :o Pratade om att åka dit i år med pojkvännens bror men vi fick inte till nån dag som vi båda kunde.
(OT men jag gillar verkligen dina inlägg! Du skriver roligt och fritt om allt från ostsmörgåsar på fågelexkursioner till kosvansar :up:)
 
Om jag skulle vilja se tranorna när dom kommer till våren, hur ska jag tänka då?
Boende? Finns det bra hotell nära? Stugby?
Mat?
Är det värt en guidning?
Är det någon av er som varit där,och kan berätta lite :bow:

* Jenny *

I Flämslätt finns en stiftsgård som är trevlig, prisvärd och med god mat. Googla så ser du vart det ligger, har du ändå bil så kan det vara ett alternativ. I Skara finns Jula eller Stadshotellet, stadshotellet har godare mat enligt mig men har inte bott på Jula utan bara ätit lunchen. Finns säkert fler alternativ också men det är de jag kommer på nu. :p

Guidning kan säkert vara intressant om en vill veta mer av vad en ser.
De har fixat till rätt mycket enligt mina fågelnördiga fb-vänners statusar.

Är du intresserad av historia tycker jag du ska besöka Varnhem och Skaras domkyrka när du ändå är i krokarna. :)
 
Ska du till Hornborgarsjön tycker jag att du ska ta en titt på Gudhems klosterruin någon kilometer mot Falköping. Du har väl sett Arn, när Cecilia döms till att sitta av sitt straff i klostret i Gudhem? På den tiden gick Hornborgarsjön hela vägen upp till klostret och i filmen kommer ju Arn för att hämta Cecilia med båt, men bönderna sänkte med tiden sjön för att få mer odlingsbar mark. Idag är det en fin promenad till Hornborgarsjön från klostret om man först går Pilgrimsleden och sen ner till sjön.

Som någon annan sa finns det massor med fornminnen i området. Ekornavallen, Olsbrostenen i Åsarp, etc.
Behöver man kontorsmöbler kan man gå på outleten på Kinnarps. ;)
 

Liknande trådar

Mat Till helgen ska jag, mamma och äldsta sonen till Liseberg, på hotell och ha mysigt. Vi har missat att boka mat på hotellet, Hotell...
Svar
7
· Visningar
429
Senast: Kirre
·
Fritid Huxflux ska jag på julbordskonsert första gången i mitt liv och Helsingborg av alla ställen. Ska se Martin Rolinski :love1: med Tess 🤩...
Svar
6
· Visningar
418
Senast: jemeni
·
Mat Hallå där ! Nu ska vi 4 "tanter" från fjället till Umeå på fredag. för en mässa, och övernattning på hotell. De hör inte till...
Svar
18
· Visningar
1 131
Senast: Keb71
·
Fritid Jag och en kompis ska på en liten tripp till Los Angeles. Vi har även 5 årigt barn med på resan, Så nu behöver jag lite tips. Vad är...
Svar
7
· Visningar
520
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp