Horse Reality II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har något minne av att någon skrev här att de hittat hingst att betäcka via någon topplista över shows, känns det igen eller har jag bara missuppfattat? Var finns den listan i sådana fall? :)
 
Jag har något minne av att någon skrev här att de hittat hingst att betäcka via någon topplista över shows, känns det igen eller har jag bara missuppfattat? Var finns den listan i sådana fall? :)
Tror det syftades på den aktuella conformation showen för den rasen. Finns ju en hingstklass om man scrollar ned lite.
 
Tror det syftades på den aktuella conformation showen för den rasen. Finns ju en hingstklass om man scrollar ned lite.

Ah okej, gäller o ställa ut hingsten regelbundet då alltså.
Hoppas att det fanns någon topplista över högsta %, det hade varit nice :)
 
Och jag har precis förstått att det kostar 1F förutom 5000kr att köpa foundationföl :banghead:
Har levlat så snabbt så har inte ens funderat på det förut men inser att man kanske ska vara lite restriktiv i fortsättningen eftersom det går mycket långsammare att levla upp :crazy:
 
Tror det syftades på den aktuella conformation showen för den rasen. Finns ju en hingstklass om man scrollar ned lite.
Det var jag som skrev det och jag menade exakt så.
Problemet är att man hittar de snygga hingstarna men kanske inte de som är bäst tävlingshästar (om det är sådana man letar efter). Jag använder alltså även en annan metod (men den funkar inte så bra på tex mustanger) och söker av avelshingstar inom araben världsdel för världsdel. Där går jag helt enkelt in på de som har den högsta GPn och kollar av deras konfo för att sedan se om GPn passar till stoet. Givetvis missar jag mycket även den vägen eftersom jag tappar mellanskiktet men det blir betydligt mer heltäckande än bara showresultat.
 
Nu känner jag att vi behöver den här listan även i denna tråd. Jag hoppas jag hittat den senaste upplagan och ber så mycket om ursäkt om det skulle vara någon lite äldre.

-AlvaT - Loocello - PRE och Mustanger
-AraSlei - AraSlei - Mustanger, frieser och Oldenburg.
-Arisj - Arisj - Kladrubers, Mustanger + några till
-Asko - Asko - akhal-tekes, mustang, oldenburg, norman cob, trakehner, shire. endast 1 hingst: brabant, haflinger
-Avalbane - Avalbane - Gypsy, Haflinger, islänning (och nästan (minst) en av varje ras utöver...)
-Blacksmtifharm - Blacksmithfarm - Cleveland Bay(körning), Mustanger, Norman Cob
-Brisa - Sparrow - Oldenburgare, Trakehner samt Mustanger.
-Calmiche - Calmiche - Camargue, Exmoor, enstaka av andra raser
-Caoimhe - Caoimhe - Welsh (+ andra raser för att sälja)
-Cewe-Exmoor- Camargue- Mustang-Oldsburgare-Trakenher
-Din_vante - Matsuu- Främst Gypsy horse
-Elo - Mynonaster - Akhal Teke, Mustang, PRE, Welsh
-Fazeem - Fazeem - Welsh, Oldenburgare, Trakehner (+ lite av varje av de andra raserna)
-Gabby_Ossi - Guana - Akhal-Teke, Oldenburger
-Hedinn - Allee - Islandshäst, PRE, Trakehner (och tydligen Mustanger)
-Invicta - Tuskntemper - Normandisk cob, och lite annat blandat. Blir nog mest avelshingstar ett tag för att håva in pengar tills Knabstruppern eller Norikern släpps. :angel:
-Iamia - Ophiogomphus - islandshäst, akhal teke, quarter, trakehner, oldenburg, en maskotmustang, en shire hingst () och en rätt bra RN welshhingst... Blandad kompott alltså.
-Ii-ssa - Mrkiwi19 - en jäkla massa mustanger 🙈😂 2 st pre o en arab, 2 camargue ute för försäljning
-inverterad - inverterad - Islandshäst, Mustanger, Gypsy horse mest, och camargue/exmoor/brabant/welsh/araber till försäljning
-Laa - Laa - Araber, några Camarguer, en Akhal teke ute till försäljning
-Laponia - Holmavik - Mustanger, Islänning, Ahkhal-Teke. Och massor till salu...
-Linta - Linta - Fjordingar + ett par andra individer som råkade vara dugliga
-Lyeton - Lazetti - Arab, Akhal-Teke
-Mirella - Mirella - Mustangs och några enstaka av andra raser.
-Riru - Kentaur - Mustang, Quarter, P.R.E, Kladruber
-Santoxen - Santoxen - mustang, fjord, exmoor, brabant
-Shaggy- Aleon- Arab (+4 :confused: Akhal-Teke )
-Sasse - Mustanger och Akhal-Tekes. Enstaka av andra raser.
-Therese1988 - Therese88 - Oldenburg, Mustanger, Quarter. Och några andra
-Wingates - Wingates- Akhal Teke, och enstaka individer av andra sorter.
 
Vad vill du ha? ;)

Jag är jättedålig på att uppskatta värde. :o

Alltså jag vet inte alls... vad är cream/star predicate/628 i GP värt på welshmarknaden? Kan ju inget om welsh liksom. Dra till med nåt som du känner att du vill betala så kommer vi säkert överens. :)
 
Nån som är i Asien/Sydamerika/Nordamerika ibland och kan leta foundation-araber efter Izan (Asien), Aisha (Sydamerika) och Majid (Nordamerika)? Varför göra det enkelt för sig, snöar alltid in på otestbara gener, i detta fall liver med flaxen.... :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Mitt första föl från tobianohingsten har fötts :banana: verkar som det blev en bra blandning, brun tobiano, sto och lovande text(på conformation, jag satsar främst på utställningar). Jag hoppades på svart tobiano men det spelar ju inte så stor roll ändå, huvudsaken är tobiano :D väntar spänt på att få se poängen nu!

www.horsereality.com/horses/170664/foal-doe-17066

Under veckan väntar jag 2 föl till från samma hingst också :)
 
Mitt första föl från tobianohingsten har fötts :banana: verkar som det blev en bra blandning, brun tobiano, sto och lovande text(på conformation, jag satsar främst på utställningar). Jag hoppades på svart tobiano men det spelar ju inte så stor roll ändå, huvudsaken är tobiano :D väntar spänt på att få se poängen nu!

www.horsereality.com/horses/170664/foal-doe-17066

Under veckan väntar jag 2 föl till från samma hingst också :)
Ooh det var annorlunda fläckar! Snyggt! :love:
 
Nån som är i Asien/Sydamerika/Nordamerika ibland och kan leta foundation-araber efter Izan (Asien), Aisha (Sydamerika) och Majid (Nordamerika)? Varför göra det enkelt för sig, snöar alltid in på otestbara gener, i detta fall liver med flaxen.... :cautious:

Jag är stationerad i North America så kan hålla utkik efter Majid avkommor👍
 
Är det någon här som har kunskap om PRE? Köpte ett sto nyss på foundation, mest för färgens skull :o Hon har 634 GP, och får 2nd prem i utställning, väntar på bedömningen fortfarande. Är hon värd någonting i avel? Eller kan jag sälja henne för en hyfsad summa i alla fall? https://www.horsereality.com/horses/170769/peonia
Hmm. Jag vet inte hur GPn står sig mot andra hästar i samma ras, men hon vinner inte en dressyrklass mot trakehnare så det beror ju på hur bra utställningsresultaten är.

(Men jag är rätt kinkig angående GP :o)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ronneby horse center öppnar igen efter tre veckors isolering
Svar
0
· Visningar
59
Senast: Gunnar
·
Kultur Måste vara fler än jag på Buke som tittar på skräp-TV! :D Vad kollar ni på nu, några tankar om säsonger eller personligheter? En ny...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 088
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Hästnyheter Göteborg Horse Show närmar sig sitt slut. Men helgens stora hopptävling återstår.
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det vankas hästfest i Göteborg. SVT sänder hela helgen från Göteborg Horse Show. I kväll är det dags för de svenska stjärnorna i...
Svar
0
· Visningar
159
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp