Horselyx slicksten, möjlig att ”bygga om”?

Bukefalos 30 år!

JohannaB

Trådstartare
Horselyx slicksten i sin runda burk känner de flesta kanske till men här kommer en länk:
https://www.granngarden.se/slickgodis-horslyx-original-650g

Det står i beskrivningen att den går att knacka ut ur burken?
Någon som testat?

Jag skulle vilja testa att kunna ha slicksten i transporten (inte hela resorna eller alla men om det behövs) men det är inte rekommenderat ha burken där, risk de biter i den antar jag?
Kan man bygga om burken på nåt vis eller göra en lösning så hästen kan ha slicksten utan att en människa håller i slickstenen?
Någon som testat?

Horselyx slicksten i sin runda burk känner de flesta kanske till men här kommer en länk:
https://www.granngarden.se/slickgodis-horslyx-original-650g

Det står i beskrivningen att den går att knacka ut ur burken?
Någon som testat?

Jag skulle vilja testa att kunna ha slicksten i transporten (inte hela resorna eller alla men om det behövs) men det är inte rekommenderat ha burken där, risk de biter i den antar jag?
Kan man bygga om burken på nåt vis eller göra en lösning så hästen kan ha slicksten utan att en människa håller i slickstenen?
Någon som testat?
Ja, jag brukar sätta den i en gummikrubba eller hink, behöver inte ens knacka ur.

Men jag tycker inte dom ska ha fri tillgång till den i en transport under åktur, dom kan hinna äta upp hela + dregglar massor.

Lägger krubban på golvet eller i höseglet om jag använder den vid lastning. Eller i en krubba vid verkning, smidigt.

Jag fick slå sönder plasten på den ena men den andra gick att knacka ur.

Tänker spola hett vatten på utsidan av plasten borde kunna underlätta. Skulle inte ha med plast på för det du tänkt - den blir vass när de har sönder den

Likit är kanske ett alternativ för något liknande men som är gjort för att vara utan burk?

Hittade denna text på en sida:
”DERBY® Horslyx 650 g är avsedda för matning för hand, lämna inte hästen obevakad med den. Det är viktigt att ta ur 5 kg-stenen från förpackningen och placera den i ett väggfäste eller i ett hängande tråg etc. Lossa 15 kg-stenen från förpackningen och placera den i Horslyx egna 15kg-hållare”

Så nu testar jag beställa en 5 kg, de verkar ju tänka ta ur sin förpackning?
Fem kg går ju fortfarande hålla i vid t ex veterinär och tänker att den kan gå att ha i något slags krubba/hink etc som får fästa på vägg i stallgången med?

Innehållet är förresten detta, inte så konstigt att de är goda ;)

70,7 % Melass, 6,8 % kalciumfosfat, 6,5 % sojamjöl, 6,5 % vegetabiliska oljor (palm), 6,1 % natriumklorid, 2,2 % Calciumcarbonat

IMG_3387.webp

Maxgiva enligt tillverkaren 100 gram per 100 kg häst och dag.
Med min enkla huvudräkning tror jag inte det är farligt ge ännu mer men jag tror å andra sidan att en hel liten slicksten kommer ingen häst kunna få i sig på en halvtimme till timme heller?

Likit är kanske ett alternativ för något liknande men som är gjort för att vara utan burk?
Mina är inte alls förtjusta i Likit?
Den hårda burken kan de slicka enstaka gång på, men sen vill de ha den riktiga istället ;)
Och den med müsli äter de inte alls? Bortskämda hästar?

Och för den som undrar är tillsatserna per kg foder, sidan är ganska dåligt översatt men på svenska (som jag delade från) men på den tyska original sidan kan man se tillsatserna:

https://www.derby.de/HORSLYX-Original/1030031

Ur minnet tror jag det bara är selen som kan vara akut giftigt, och där kan man ge ganska mycket enstaka dag (är så man ger t ex selevitan (gamla tokosel) där man ger 15 mg per skopa, så två skopor varannan eller var fjärde vecka var det på en storhäst = 30 mg den dagen). Farlig dos ska ligga på 5 mg per 100 kg kroppsvikt. Så en stor häst skulle behöva äta 6 kg slicksten för att få i sig farligt mycket selen, och dels tror jag det är omöjligt men framförallt är stenen inte ens 6 kg tung ;)

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka