Horseman's OneStep

Centaur

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av den?
Har precis testat min burk och lädret blev båda rent och mjukt, snabbt gick det också. :D

Men hur är den långsiktigt? Är den bra för lädret?

Sv: Horseman's OneStep

Det skulle jag också vilja veta. Köpte min första burk för ungefär en månad sedan och hittills är det nog det bästa smörjmedlet jag använt. Det sjunker in direkt och lämnar ingen kladdig hinna samtidigt som det verkligen gör lädret mjukt!

Men det känns som om att det borde vara någon hake...

Vi fick lov att använda det i Tyskland när jag jobbar där. Det är ett bra betyg hihi...
Murphys oil soap är också likaant ungefär fast lite slemmigare i burken. Det glänser ännu mer med det... Men som allt annat diskar jag av resterna innan jag kletar på nytt...

Lädret håller sig jättebra med det, har haft i flera år! Putsar dock inte överdrivet mkt. Jag tycker det är bäst att inte behöva använda vatten jämt när det putsas! Men jag växlar lite för sakens skull:D

men hur funkar det när man inte behöver vatten? hur kan det bli rent om man inte sköljer av det smutsiga?

men hur funkar det när man inte behöver vatten? hur kan det bli rent om man inte sköljer av det smutsiga?

Jag antar att det bygger på att man har en bra trasa som man tvättar ofta, det är nog på den som smutsen ska stanna.

Själv är jag skeptisk till att det skulle bli så rent så att man aldrig behöver använda vatten, när jag ska göra rent så tar jag sadeltvål och sedan sköljer jag av lädret i vatten, sedan sadeltvål igen, tills svampen förblir ren.

jag smörjer ju varje dag så min grejer blir inte skitiga, men jag brukar plocka isär alla träns en gång i månaden o göra rent dem ordentligt med tvål sen smörj.

det beror ju helt på hur smutsigt man låter lädret bli...

jag smörjde en sadelgjord som var helt vit på insidan och den blev iaf snabbt ren.

Det inehåller alkohol, därför behövs inte vatten.

Det borde även inebära att det torkar ut lädret på långsikt, men det inehåller ju även fett vilket återfuktar.

hmm, man vill ju inte gnugga in smutsen. känns lite som att gnugga in disken i diskmedel och hoppas smutsen enbart sitter på trasan...men det kanske funkar...

Jag tvätar alltid bort det gamla stövet, smutsen och tvål/creme innan jag lägger på ett nytt lager. Tränsen blir kletiga och svarta när man tar i de annars. Dessutom så "fräter" alla konstiga medel på tråden i lädret som håller ihop tränset...

Jag gör likadant med mig själv... Jag tvättar mig med tvål och smörjer in efteråt. Inte kladdar jag på bodylotion innan duschen...

Vars finns detta att få tag på? I vanlig ridsportsbutik?

På hästbutiken med namn av en rovdjursfågel,
som precis skickat ut sin nya katalog i dagarna.
Tror det kostar 129:-

Jag tänkte nog köpa en sån imorgon (senare idag rättare sagt)

På hästbutiken med namn av en rovdjursfågel,
som precis skickat ut sin nya katalog i dagarna.
Tror det kostar 129:-

Jag tänkte nog köpa en sån imorgon (senare idag rättare sagt)
Men nu var du jobbig, för jag fattar inte vilken butik det är *trög som fan* :angel: :rofl:

Det är bra om du bara vill snabb putsa sadeln lr tränset men använder du det regelbundet (som jag gjort för att jag är lat) torkar det lädret.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
217
Senast: Gimlan
·
Mat Jag äter vanligtvis bara ett (knäcke)bröd med valfritt pålägg och ett glas vatten. Världens tråkigaste frukost, och inte speciellt... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 463
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 290
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Svårt att både sätta rubrik och välja prefix på detta. Häromdagen var jag med om en lite dramatisk händelse på jobbet och i efterhand... 2
Svar
30
· Visningar
2 081
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur