Bukefalos 28 år!

Horsemanship lekar/hinder

Sv: Horsemanship lekar/hinder

Tycker du att Mannen som kunde tala med hästar är en bra film?
Jag höll på arr kräkas och rusa ut från bion när han skulle tvinga hästen att bli longerad med ett uppbundet ben:eek:
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Natural Horsemanship (NH) = HÄSTENS sätt.
Horsemanship är människans sätt.

När jag gick i skolan, för väldigt länge sedan, så fick vi lära oss att det engelska ordet "natural" betyder naturlig på svenska och inte Häst. (Eller "HÄSTENS" som du skriver...)

Ordet hästmannaskap har inte i sin mest förvrängda form någon relation till "människans sätt" så som du refererar till det. Det där har du, och uppenbart dina lärare, fått om bakfoten.

/V
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Förstår inte vart skoning och täcken kommer in i bilden?
Min häst är skodd och har täcken på sig. Inte av den anledningen att hon inte tål, det är ju ingen my little pony, det är som sagt en häst ;)
Utan av den anledning att hon inte ska bli svettig när vi arbetar. Ex. mkt minusgrader ute och vi jobbar hon blir svettig å lätt sjuk. Har hänt förr, hon har fått feber!
Skorna har hon för att inte halka.

Förstår dock inte vad detta har att göra med NH / Horsemanship `? :P
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Vet ni vem Ceasar Milan är? Han har hand om hundar, det är något magiskt med honom,


Du skojar antar jag...

Cesar använder elhalsband, han använder stackel, han bryter ned hundarna på ett ofta onödigt brutalt sätt. Han är polisanmäld i USA av hundägare vars hundar hans skadat, och flera djurrättsorganisationer har tagit avstånd ifrån hans metoder. Är detta en "magisk" hantering?
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Cesar Millan på gott och ont
2010-10-28 Ginger Sundin Hallgren



De allra flesta har sina bestämda uppfatt‐ ningar om Cesar Millan. De är nästan alltid mycket för eller mycket emot. Men varför är så många emot denna charmige man? Jo, nu ska jag berätta varför ‐ och det har inte med missunnsamhet eller avundsjuka att göra, det vill jag under‐ stryka. Det är helt baserat på vad han gör och säger, satt i relation till den ideologi och etik som råder i vårt land (och andra) idag.

Millan gör en del bra saker, som att påpeka vikten av att motionera hundarna, men han arbetar tyvärr också med skrämsel, straff och hot, som du kommer att se i min text. En hund med beteendeproblem ska inte straffas, utan utredas om orsakerna. Millan har inte någon formell utbildning och är därför ingen hundpsykolog som många tror. Han kallar sig självlärd.

Det förekommer många klipp i filmerna, och det man undrar är vad som händer utanför kameran. Tittar man kritiskt på hur hundarna reagerar, så ser man att något har hänt med dem. En filmare sa upp sig då han inte längre stod ut med att se vad som försiggick bakom kameran. Man måste ha en inblick i hundars språk för att förstå hur hans metoder påverkar hundarna.

• Millan använder sig emellanåt av elektricitet på hundar som ägarna av någon anledning anser sig ha problem med. Ett halsband som sätts runt halsen på hunden och när den gör ett ”fel” får den en obehaglig stöt.

Vibrationen från hundens skall plockas upp av sensorn och sänder en ström genom kontakt‐ punkterna.

Kommentar: Att utsätta en hund för elstötar är inte förenligt med etisk modern träning. Vad har vi för rätt att göra så, kan man fråga sig. Vi måste lära oss deras språk för att kunna kommunicera med dem på rätt sätt. Dessutom kan en hund inte göra ”fel”, inte utifrån den varelse den är. Hundar varken tänker, reagerar eller agerar som vi. Den handlar bara på det sätt den kan. Ofta är det vi människor som själva skapar problemen hos hunden, för att vi inte tillgodoser dess behov.

• Millan använder sig även av så kallade stackel‐ halsband vilka ger smärtor om hunden t.ex. är ivrig och drar i kopplet eller om man rycker.

Stackel‐halsband

Kommentar: Om en hund legat hemma ensam i åtta till tio timmar eller mer på en dag, vilket tyvärr är vardagen för alldeles för många hundar, så har den ju samlat på sig en ansenlig mängd energi som den måste få utlopp för. Att då straffa den för att den drar, blir enligt min syn bara elakt. En hund måste få vara med och uppleva saker, få använda nosen, höra ljud och få social kontakt med både hundar och människor. Återigen har människan ställt till det för hunden som inte kan protestera.

Både el‐ och stackel‐halsband är förbjudna i Sverige och många alternativa träningssätt finns att tillgå idag, vilka gör de här helt onödiga. Ju fler ”hjälpmedel” du behöver ta till, desto sämre är du som lärare och tränare, enligt min och min man Anders uppfattning. I USA är halsbanden inte förbjudna, men hundar är ju desamma var de än bor. Vi har en bra lagstiftning som tagit ställning mot de här redskapen och det finns en anledning till det. Man får inte utsätta ett djur för lidande eller onödig smärta och där faller ju Millan direkt i mina ögon.

• Att tvinga hunden att springa på ett s.k. ”treadmill”, ett löparband, är ett annat ”arbetssätt” han använder sig av.
Kommentar: Millan gör detta för att få hundar undergivna och lättare att arbeta med. Han kör slut på dem rent fysiskt, vilket gör dem medgörliga. Sedan filmar man den s.k. ”träningen och rehabiliteringen av hunden”. Det görs också på hundar som inte alltid har kondition för det. I USA tillbringar de flesta hundar sina dagar ensamma på ”the backyard” och dagarna kan bli väldigt långa. Hunden får ingen eller alldeles för lite motion.

• ”Flooding” är ytterligare något som Millan ägnar sig åt. Man har prövat det på människor och konstaterat att det inte fungerar. Det betyder att man formligen översköljer hunden med det den är rädd för. Den blir ofrånkomligt mycket rädd och passiviserad, en del blir så chockade att de ser ”lugna” ut, men de är bara hjälplösa.
Kommentar: Gör man så här med djur?! Tvång kommer man inte långt med, det är okunnigt och elakt. För hur mår hunden under resans gång? Där har man god hjälp av att arbeta med klicker istället och gradvis vänja hunden vid det som upplevs som obehagligt.

• Millan gör även det stora felet att emellanåt tillskriva hundar mänskliga känslor och beteenden, såsom att hundar ”skäms” eller är ”svartsjuka” osv. Ändå säger han själv att man inte ska förmänskliga hundar.
Kommentar: Att agera mot en hund, som om den tänker som vi människor, gör att hunden får fel ”behandling”, vilket kan leda till en straffkarusell som aldrig stannar.

• Att inte göra ordentliga orsaksanalyser på s.k. ”problemhundar” innan man börjar ”rehabilitera” dem är inte seriöst, eftersom de kan ha smärta, vara sjuka, ha hormonella fel eller något annat som kan utlösa t.ex. aggression mot andra hundar etc. Millan tränar symtomen istället för att ta reda på vad som ligger bakom beteendet.
Kommentar: 60% av en normalpopulation hundar har problem med ryggen. Det finns starka samband mellan ryggproblem och problem‐ beteenden hos hundar. 50‐75 % av problemhundar är sjuka enligt statistik. Med andra ord är det viktigt att alltid kontrollera problemhundars hälsostatus.

• Millans s.k. ”träningshalsband”, ”Illusion”, som sätts högt upp bakom öronen kan ge skador av varierande grad vid hårda ryck. Innanför detta känsliga parti av nacken finns nerver, som kan påverkas av svullnader i musklerna, bl. a. trige‐ minusnerven som kan orsaka nervsmärtor i ansiktet. Att många människor använder sig av det ”träningssättet”, är inget som rättfärdigar halsbandet.
Såväl ”träningshalsbandet” som vanliga stryphalsband kan, enligt fysioterapeuter, orsaka kotförskjutning, whiplashskada och skador på luftstrupen. Skillnaden mellan ”vanliga” stryphalsband och ”Illusion” är att det senare inte har en chans att åka ner från dess placering där det gör som mest ”nytta”, (läs skada).

• För inte så länge sen ”rehabiliterade” Millan en liten, krullig vit hund som kommit som omplacering till ett par. Den sa ifrån ibland, förmodligen på grund av smärta, rädsla eller osäkerhet. Då hängde Millan upp hunden i ett stryphalsband tills den blev medvetslös. Millan sa: Titta, nu ger han sig.
Kommentar: Men vi som förstod bättre kunde se att den till slut bara låg och kippade efter andan. Jag tycker inte den här behandlingen av hunden liknar en djurväns.

• Tidigare sändes ett avsnitt där Millan skulle försöka att få en hund som var rädd för att bli rengjord i öronen, att ”ta reson”. Han stod i ett badkar, hunden protesterade för den var rädd för att det skulle göra ont. Millan tryckte ner hunden och började dra loss hår i öronen. De ljud som kom ur tv:n var smärtsamma att höra.



Kommentar: Hunden kan mycket väl ha haft en öroninflammation eller så kan ägarna oavsiktligt ha råkat skada eller skrämt hunden vid tidigare rengöring med t.ex. öronpinnar som inte ska
stickas ner djupt i öronen. Därav rädslan och Millan skulle naturligtvis ha respekterat hundens rädsla och låtit en veterinär kollat upp det först. Slarvigt och empatilöst.

• I ett tidigare avsnitt ”behandlades” en om‐ placeringshund mycket bryskt, genom att Millan la ner den på rygg och tjyvhöll den där. Man såg att den fick panik. Hundens ”brott”: Att den hade sagt ifrån vid beröring.
Kommentar: Ett mycket bra sätt för att spoliera den eventuella tilliten som kanske byggts upp mellan hund och ägare. Som bortblåst på en sekund. Det är lätt hänt att den som känner sig trängd börjar försvara sig, precis som hunden nu fick göra. Ett klart övergrepp och mycket okunnigt. En omplaceringshund ska överhuvudtaget inte uppfostras på en gång, den ska i lugn och ro få bekanta sig med nya dofter, synintryck, människorna och miljön.

• För ganska länge sedan fick en liten terrier en lektion i att bli nertryckt på rygg och fasthållen under lång tid, för att den vaktade sin matte.
Kommentar: Förödande för relationen matte ‐ hund.

• Millan har blivit stämd på 25 000 dollar av en amerikansk tv‐producent vars labrador fick omfattande skador i munnen, nosen och på matstrupen efter att ha vistats hos Millan och tvingats springa på löparband. Den hade även många blåmärken på innanlåren.
Kommentar: I mina öron låter det som om hunden hade någon form av sjukdom eller något annat i kroppen som inte fungerade tillfredsställande, redan innan den tvingades springa, och som sedan drastiskt förvärrades av den hårda motionen. Enligt min mening ska alla hundar veterinär‐ besiktas innan de ska utsättas för något som de aldrig gjort förut. Hade man gjort det här, så kanske hunden sluppit att vara med om det hemska som hände den.

• En engelsk djurorganisation kallar Millans träning för ”inhuman”.
Kommentar: Det är många, både lekmän och experter, som anser att metoderna i flera fall är både inhumana och oetiska. Metoderna baseras ju oftast på straff i olika former.

Fallen som beskrivits är bara en droppe i havet, men alla har det gemensamt att ”behandlingarna” kan ge skador, både kroppsliga och mentala. Svenska Brukshundsklubben kom med ett press‐ meddelande av den 29/1‐08 där de tar avstånd från Millans metoder i hundträning. Den amerikanske professorn Ray Coppinger (författare till boken ”Dogs”), tillika biolog, har uttalat sig om Millan. Citat: ”Mannen som talar med hundar har gjort att hundträningen har backat 20 år i tiden”.
Ja, allt som sänds på tv är ju sant, tror många. Verkligheten är en helt annan. Man måste vara kritisk. Millan ser onekligen trevlig ut, han ler och har karisma. Jag frestas att undra om detta bidragit till att han blivit så populär? Men det har ju ingen betydelse i hundträning. Det som betyder något är på vilket sätt en människa behandlar djur.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Källor till texten ovan:

• Ulf Eriksson, Svensk Terapeututbildning AB.
• Anita Lundin, Gnesta, kranio‐sakral massage‐terapeut.
• Are Thoresen, norsk veterinär.
• Anders Hallgren, hundpsykolog.
• Intervju med professor i biologi, Raymond Coppinger av Daniel Atterbom, publicerad på Hunden Österlens hemsida, 2008.
• Svenska Brukshundklubben, pressmeddelande 29/1 2008,
• ’Dog Whisperer’ Cesar Millan sued by TV producer. USA TODAY.com (http://www.usatoday.com/life/people/2006‐05‐05‐dog‐whisperer_x.htm),
• DOG News. Co.uk, 15/3 2007.
• Mark Derr, ”Pack of lies”, The New York Times, 31/8 2006.
• Jean Donaldson, Director of The SF/SPCA Academy for Dog Trainers,”Talk Softly and Carry a Carrot or a Big Stick?”, ”Urban Dawgs” , januari 2009.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Tycker du att Mannen som kunde tala med hästar är en bra film?
Jag höll på arr kräkas och rusa ut från bion när han skulle tvinga hästen att bli longerad med ett uppbundet ben:eek:

För att inte tala om när han drar omkull häststackarn för att flickan ska kunna sitta upp på den - mycket hästvänligt och naturligt. :mad:
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Tycker att detta är en väldigt tråkig vändning på en bra tråd, varför inte återgå till ursprungsfrågan på tråden istället? Förflytta diskussionen om NH/horsemanship, filmer och ceasar till en egen tråd istället.

TS, du får gärna PMa mig om du vill ha lite förslag, för den här tråden verkar ha spårat ur, dessvärre.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

OJ! hittade min ett år gamla tråd! verkligen förändrats sen dess mig och Zelda emellan.. tror aldrig jag haft en sådan relation till någon som till henne, och endast en i vårat stall har bättre kontakt med sin häst (hon med 10 år medsin häst och utbildad tränare åt andra)
rida tränslöst, löslongering, skänkelvikning från marken, distansstyrning, inkallning, nästan ALLT tar jag å zezz till vardagsmat nu :D
Även i Tt:n toppar vialla vi känner ;)

Har tyvärr inga bilder på buke...
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Ta med hästen ut i verkligheten istället o det blir naturligt.
Games betyder inte lekar, utan spel, övning, nivå mm.

Horsemanship är att man är fair mot hästen- även om vi gör sådant som inte är naturligt för den. Rids på, transporteras kort o gott- handshavs av människan.
Förtroende är inte till för att missbrukas.
Umgås med hästen o ge den vad den behöver- där även motion inräknas mer än pudeldressyr. Låt den sen vara häst med sina artfränder.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Lekar och övningar i all ära, men vi får inte glömma att det är för människans skull inte för hästen. Sen håller jag med de som påpekade att det är viktigt med ett korrekt fackspråk, annars blir det bara missförstånd.

Sen undrar jag Axel, vad menas med pudeldressyr? :laugh:.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Glömde tillägga; allt detta kom när jag fick en ny kontakt med henne, jag lyssnade innan jag talade och utgår jämt från vad hon vill. Uteritt = skritta barbacka och hälsa på varenda skithög vi möter, gräsätarpauser osv. Allt arbete på gården = hämta zelda (och madde) och låta dem hålla mig sällskap betandes på den gräsplätten. Vet inte om detta kallas horsemanship, snarare 'livet som lina vill ha det' och allt jag gör är för hennes skull och på det sätt som är bäst för henne. Inga krav om prisrosetter, inga fyrkantiga mönster eller strikta scheman, zezz kommer om hon vill in och om inte, då tar jag madde innan. Lösdriften har två hagar och zezz pratar en hel del med dem i grannhagen, genast funderar jag på om hon skulle trivas mer med dem. Zezz vill galoppera när vi kommer på en stig, hon får galoppera. Jag litar på min kloka häst och sättet att hålla henne, hon säger till om något är fel. Eftersom jag valt att vara hennes, inte tvärtom, så är det jag som får anpassa mig. Sen så vill jag såklart kunna erbjuda henne variation och nya utmaningar (därav tråden) och det fortfarande.
Sen finns det två tillfällen då jag INTE lyssnar: Mätningar och i så stora kretsar att den "härochnu"-tänkande hästen inte är medveten om (tex. galopp mot en väg, sårvård mm) Nu kommer jag säkert få en hel del kommentarer hit och dit och tacka dels min dåliga svenska för detta :) Men jag tänker fortsätta på samma sätt för enl mig är det de rätta, om två av två som besväras av mitt tänk trivs med det och älskar varann efter att jag valt det så, vem sitter med den riktiga anledningen att jag ska göra som alla andra?^^
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Så, nu kör jag vidare på det jag påbörjade! Har kollat en hel del på hästagility och hittade en del hinder, har även fått en liten slinga på gården att bygga sådant på eftersom bra och stadiga leksaker ofta är otroligt tunga! Kan skriva upp en del saker jag satt in på banan/jobbar med:
- Enkelt hopphinder
- Portal med hängande band
- Traktordäck att klättra upp på
- Tunnel gjord av pressening
- Ring att hoppa genom
- Gungbräda
- Bro över vedhög
- Lastpallar med bro
- Hopp-under-hopp hinder
- Stig genom bäcken


Har även jobbat en del på andra mer "tänkaövningar", eftersom de ovan är mestadels åt förtoendehållet å då blev det:
- Putta boll
- Distansstyrd slalom
- gå runt objekt ca 10 meter bort och komma tillbaka

Ska lägga upp lite bilder på agillitybanan när den är klar ;) Någon som sitter på fler övninga?!
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Horsemanship innehåller inte hinder och lekar.

Vadå "Horsemanship innehåller inte hinder och lekar"?
Du kan använda dig av hinder och lekar i både NH, som TS sa, och i Horsemanship. Eftersom att även hoppryttare kan använda sig av Horsemanship undrar jag varför du säger så. Har du någon aning om vad NH och Horsemanship verkligen innebär?
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Så, nu kör jag vidare på det jag påbörjade! Har kollat en hel del på hästagility och hittade en del hinder, har även fått en liten slinga på gården att bygga sådant på eftersom bra och stadiga leksaker ofta är otroligt tunga! Kan skriva upp en del saker jag satt in på banan/jobbar med:
- Enkelt hopphinder
- Portal med hängande band
- Traktordäck att klättra upp på
- Tunnel gjord av pressening
- Ring att hoppa genom
- Gungbräda
- Bro över vedhög
- Lastpallar med bro
- Hopp-under-hopp hinder
- Stig genom bäcken


Har även jobbat en del på andra mer "tänkaövningar", eftersom de ovan är mestadels åt förtoendehållet å då blev det:
- Putta boll
- Distansstyrd slalom
- gå runt objekt ca 10 meter bort och komma tillbaka

Ska lägga upp lite bilder på agillitybanan när den är klar ;) Någon som sitter på fler övninga?!

När det gäller fler övningar kan jag rekommendera trick-träning. Jag själv tycker att det är jätte roligt, du behöver inga redskap, endast fantasin (och logiken) som sätter gränser! :)
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

Haha trickträning är vi inte alls främmande för ;D har faktiskt hållt på me de ett bra tag och kommit riktigt långt! Senaste vi lärde oss var uppsatt kompliment, och jag kan säga att Zelda tycker de är rätt kul!
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

jag kan använda mig av hinder när jag tränar hoppning.
jag kan också utöva ett gott horsemanship utan hinder.
Så jag vet alldeles utmärkt skillnaden på de olika begreppen.
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

jag kan använda mig av hinder när jag tränar hoppning.
jag kan också utöva ett gott horsemanship utan hinder.
Så jag vet alldeles utmärkt skillnaden på de olika begreppen.

K bry.
Kan vi lämna det och gå tillbaka till lekar och hinder nu? Skulle uppskattas...
 
Sv: Horsemanship lekar/hinder

vill minnas attt det i westerns "töltråd" finns en länk till en film där de hade inlärt massor med roliga saker...
allt från balansgång på liknande järnvägsslipers till att hoppa upp på ett pickup-flak (!!!) de hade även gjort en putt-vagn av stoora plasttunnor som hästarna flyttade med bringan...

i denna film gjordes allt upsuttet, men det är nog inget nödvändigt, framförallt hade de inspirerande fantasi för vad man kan hitta på med sin häst!! Har för mig att detta va en träningsanläggning någonstans i usa (det är ju sååå litet)
googla!!:idea:

grattis till en trevlig häst och lycka till med fortsatt träning!!:bow:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 488
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Nu blev prefixet NH även om jag inte är så säker på att det är inom det området vi bör leta. Jag är en typisk engelskridande ryttare...
2
Svar
24
· Visningar
2 486
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 817
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp