Hosta sönder "revben"?

Texaz

Trådstartare
Någon som hostat sönder revben eller muskulatur runt detsamma?
Hur lång tid tog det att bli bra?

Lutar starkt åt att det är just vad jag gjort:(. Legat i influensa sen söndags kväll, hög feber och hosta. Hostar inte farligt ofta men när jag väl gör det blir det enorma attacker! Magmusklerna har fått sig en rejäl duvning:p, men nu smärtar det enormt vid högra revbenen. Har svårt att resa mig och röra mig i övrigt.

Erfarenheter från Buke? Kan jag lindra på något vis?:confused:
 
Japp
Fyyy faan vad det gjorde ont, värst var femte dagen har jag för mig.
Reste mig från kontorsstolen, gick fem steg och höll på att svimma av smärta.
Smärtstillande och vila och vänta tills det läkt ut. Tog väl ett par veckor har jag för mig.
 
Ett par VECKOR????:eek: Shit, mitt i jobbperiod och allt:mad: Undrar just hur "lätt" det går att få sjukintyg....
 
Lyckades hosta sönder muskulaturen kring revbenet i våras. Jag vill också minnas att det tog ett tag att bli bra. Det läkte ju liksom inte förrän jag hade slutat hosta, så det tog säkert 2 veckor åtminstone.
 
Jag fick muskelbristningar i bröstmuskulaturen, kring revbenen på båda sidorna i höstas. Jag fick lite starkare alvedon utskrivet av läkare. Eftersom jag fortsatte hosta en lång tid efter tog det kanske två månader innan jag var helt bra och inte hade ont överhuvudtaget. Men efter en månad var det i alla fall mycket bättre.
 
Jag fick muskelbristningar i bröstmuskulaturen, kring revbenen på båda sidorna i höstas. Jag fick lite starkare alvedon utskrivet av läkare. Eftersom jag fortsatte hosta en lång tid efter tog det kanske två månader innan jag var helt bra och inte hade ont överhuvudtaget. Men efter en månad var det i alla fall mycket bättre.
Ah, får kontakta läkare i morgon då och se vad de säger! Starkare medicin vore inte dumt, kan just nu bara sova korta stunder, vaknar så fort jag rör mig:o
 
Ah, får kontakta läkare i morgon då och se vad de säger! Starkare medicin vore inte dumt, kan just nu bara sova korta stunder, vaknar så fort jag rör mig:o

Det rekommenderas! :D Hade jag inte varit gravid skulle jag antagligen ha fått något annat preparat än just alvedon som kanske är mer effektivt.
 
Det kan mycket väl hända.
Smärttoppen ligger väl 2 till 4 dagar efter händelsen sedan klingar det långsamt av under 3 till 4 veckr.

Vanliga värktabletter gör bra nytta.
Ett tipps, dra in luft och håll andan när du vänder dig i sängen så gör det inte så ont.
Enda fördelen är väl att det hela inte är så roligt, så du slipper skratta åt eländet ;)
 
Någon som hostat sönder revben eller muskulatur runt detsamma?
Hur lång tid tog det att bli bra?

Stackare. Har hostat sönder muskelfästena på bägge sidor två gånger, och det var flera år sedan sist som tur är. Det enda som hjälpte mig var cochliana (osäker på stavn) fick ngt annat utskrivet först som inte hjälpte alls.

Efter att hostan försvunnit tog det nog en två veckor innan jag blev bra.
 
Jag har hostat sönder revben när jag har haft lunginflammation. Det självläker och gör oftast som mest ont efter några dagar, för att sedan sakta men säkert bli bättre. Om du har torrhosta kan du be om att få Cocillana-Etyfin utskrivet av läkare (innehåller morfin) som är hostdämpande, men om hostan är slemmig/rosslig bör du inte ta den eftersom det håller kvar slemmet i lungorna. Samtidigt är det ju inte fördelaktigt att slemlösande hostmedicin heller eftersom att det ofta ökar hostan. Om det gör riktigt ont kan du ev. få citodon utskrivet (för smärtan, inte för hostan), vilket också innehåller morfin. Vet dock inte hur restriktiva dom är med att skriva ut det, men du kan ju alltid fråga. Jag fick starkare alvedon och diklofenak utskrivet när jag var där första vändan men det hjälpte inte alls.
 
Har en jobbarkompis som i fjol hostade sig till en spricka i ett revben. Hon hade rejält ont några veckor och sedan ordentligt öm i några månader.
 
Jag tror jag gjorde något liknande i början av januari. Har inte varit till någon läkare utan jag antog bara att det var ett revben eller någon muskel som fått stryk. Första veckan var jobbigast, att lägga sig ner och ta sig upp ur sängen var en plåga, för att inte tala om att hosta! Som tur var så var min hosta på bättringsvägen då det hände, så jag hostade inte lika mycket längre men när jag gjorde det hade jag lust att skrika rakt ut.. :down: Jag hade/har en viss punkt på bröstkorgen nedanför bröstet som ömmar om jag trycker på den, och nu ca en och en halv månad efter att det hände känner jag fortfarande av det ibland när jag vänder mig i sängen och när jag gör vissa magmuskelövningar. Men numera mer som ett obehag, det gör inte så skärande ont längre. Men det blir bättre för varje vecka så förhoppningsvis ger det med sig snart :)
 
Jag har hostat sönder revben när jag har haft lunginflammation. Det självläker och gör oftast som mest ont efter några dagar, för att sedan sakta men säkert bli bättre. Om du har torrhosta kan du be om att få Cocillana-Etyfin utskrivet av läkare (innehåller morfin) som är hostdämpande, men om hostan är slemmig/rosslig bör du inte ta den eftersom det håller kvar slemmet i lungorna. Samtidigt är det ju inte fördelaktigt att slemlösande hostmedicin heller eftersom att det ofta ökar hostan. Om det gör riktigt ont kan du ev. få citodon utskrivet (för smärtan, inte för hostan), vilket också innehåller morfin. Vet dock inte hur restriktiva dom är med att skriva ut det, men du kan ju alltid fråga. Jag fick starkare alvedon och diklofenak utskrivet när jag var där första vändan men det hjälpte inte alls.
Aha, ja det är slemmig hosta jag har... Kanske då bättre med smärtstillande!
Lär inte kunna jobba med den här värken (som antagligen kommer att bli värre:crazy: ) så hoppas kunna få sjukintyg efter den "egna" veckan...
 
Om hostan är slemmig är det bättre med Mollipect som hostmedicin än Cocillana-Etyfin. Cocillana innehåller bla morfin och är hostdämpande ( = du blir inte av med slemmet).

Man kan absolut hosta av ett eller flera revben. Smärtan ökar under två veckor och börjar sen klinga av. Läker på sex veckor.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 262
Senast: Blyger
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 124
Senast: pews1972
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 820
Senast: sweet_extraa
·
Foder & Strö Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp