Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

Werze

Trådstartare
Jag vänder mig nu till er samlade erfarenhet här...jag köpte min häst för ca 1 år sedan, oldenburgare som ridits mkt i dressyr, 11 år. Skulle bli min läromästare. Fin och ordenligt musklad vid provridningen, när han kom till mig några veckor senare tunn och muskellös. Dock åkt långt och troligen vilat veckorna innan jag fick hem honom.

Så till problemet: han har nu varit här i 1 år och vi börjar känna varandra och han verkar trivas. Vi tränade hela våren för tränare 1 g per vecka, men jag tyckte inte att han satte rätt muskler, liten rumpa och tunn överlinje. Halsen ser OK ut, men han är född sådan antagligen! På våren ganska tunn, men med magmuskler och man såg inga revben. Fick då hö och havre/korn, betfor, mineraler och...ja, jag vet inte riktigt!:o

Gick på bete, fick helvila 5-6 veckor (mest p g a matte) och sattes igång igen till hösten. Under betesperioden lade han på sig vikt, såg mest ut som ett dräktigt sto...Bara gräs.

Nu under vintern har stallägaren börjat utfodra med hösilage. Ingen analys, utan hon fodrar med ögat. Utöver detta får han hel havre, betor, mineraler och soja. Jag vet inga mängder, för det håller hon koll på. Under en period ville jag prova ett annat foder eftersom han fortsatt att vara omusklad och bukig trots ridning och träning ( 6 d per vecka ungefär 1h, mest dressyr och uteritt ). Fick rekommendation av en veterinär i samband med tandkoll , på ett bra foder. Provade detta, men kände ett enormt motstånd från stallägarens sida och fick nästan dåligt samvete för att jag "ifrågasatte" hennes foder och kunskaper...hon tog heller inte till sig informationen om fodret utan menade att veterinären vill sälja detta foder och att hon är partisk s a s...

Av hösilaget i vinter fick han dålig mage, liksom brun vätska som rann innan han bajsade, löst bajs men inte helt rinnande. Ofta hela havrekorn i bajset. Har varit så hela vintern och det har jag påpekat. Bytte tillbaka till hennes foder för några veckor sedan för att det var lättare att " följa med strömmen" och för att hon sa att hon inte hade någon vana vid mitt foder och inte kunde hjälpa mig med utfodringstips.

Nu står han sjuk, med feber, har en viros. Enl vet ska han ha hö, troligen nedsatt p g a sina långvariga magproblem. Vet påpekade att han var bukig, och omusklad...man ser liksom revbenen trots vinterpäls och stor mage....:cry:

Nu får han hö igen. Men jag börjar känna att jag tappat förtroendet för min stallägares utfodringskunskaper, och jag känner också att hon är irriterad på mig på något sätt. Jag är orolig för min häst, visst rids han kanske inte alltid i optimal form, men att som hon, enbart skylla på ridningen för att han ser ut som han gör tycker jag inte håller. Mina tidigare hästar (varmblod och halvblodssto ) har jag lyckats muskla rätt med min ridning.

Jag har ingen koll på vad han får, tycker generellt att han verkar få väldigt lite grovfoder trots att jag anser (med många andra) att detta är basen i utfodringen. Vad ska jag göra? Hur ska jag få koll på läget? Måste jag flytta från detta treviga stall bara p g a detta? Ge mig argument och ett bra sätt att framföra dem till min stallägare!
 
Sv: Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

Av din berättelse så låter det som ett klart fall av proteinbrist.

Att anse sig ha goda foderkunskaper men ändå fodra med icke analyserat grovfoder rimar illa i mina öron.

Om hästen inte tål kraftfoder så skulle jag byta ut höt hästen får i boxen mot lucernhack eller ge den lucernpellets (räknas som grovfoder) istället för annat kraftfoder.

naturligtvis med invänjning/omställningsperiod.
 
Sv: Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

Din häst och dina val och detta har din stallägare absolut ingenting att göra med. Varför i hela friden måste du ursäkta dig inför stallägaren om vad du ska utfodra din häst med ? Det är ju DIN häst.

Lösa magar av ensilage är inte speciellt ovanligt..många gånger kan man spåra detta till att det ges alldeles för liten giva. Hela havrekorn i bajset betyder inte automatiskt att allt går rätt igenom hästen. Man BÖR räkna hur många korn det är man ser. Mer än 200 st per 1 kg bajs, ja då kanske man ska överväga att krossa alt stöpa havren.

Nej, ta kommandot över din hästs utfodring. Du som ägare bör ju var den som främst vet VAD din häst ska äta samt borde du veta VAD din stallägare stoppar i honom.
 
Sv: Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

Tkr absolut att du måste veta vd din häst äter!!!!
Det är ju väldigt viktigt, visst din stallägare kan vara duktig på foder men det är du som har störst koll på din häst och ser hur han mår varje dag och det är du som rider han (fattade jag det som iaf). Verkade inte som att stallägaren förklarade varför han skulle äta su och så har jag rätt ??
Tkr nog att du ska byta stall om det inte blir bättre, bara för att hon äger stallet har hon ju inte rätt att bestämma vad din häst äter och ge den vad hon tkr är bra osv....
 
Sv: Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

Jag tycker du som hästägare ska ta tillbaka bestämmandet efter din häst. Hur har du gjort med de andra hästarna? Är det även stallägaren som har fodrat dem? Du verkar kunna mer än vad du vill göra intryck till, och att hon inte lyssnar på vad du säger är kasst. Ta tillbaka kommandot och lyssna på din häst så blir det nog bra ska du se!
Såg att du vill ha hjälp med att framföra argument, antingen så säger du till henne att det är din häst, och du bestämmer. Säg att han mår inte så bra just nu, och att du vill hitta något som passar honom bättre! Hon borde ju själv se att ngt inte stämmer. Eller så säger du till henne, att veterinären har sagt, att nu ska han få fritillgång, och han behöver det här och det här, eller att du har snackat med en foderrådgivare som gav dig de här tipsen. Ljug om du vill, men det bästa hade det ju vart om du kunde vara rak och säga att du vet att hon är duktig, men med tanken på omständigheterna så måste du för din hästs skull ge det här, och veta hur mycket han faktiskt äter, så att det inte är för mycket/ lite.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp...*låångt* Ingen koll!!!!

*svarar alla* Tack för alla svar! Jo, visst är det väl rimligt att jag bör veta vad han äter eftersom hans utfodring faktiskt blivit ett problem...ska försöka ta upp det med henne, det faller ju sig naturligt nu när han är sjuk dessutom. (Dock på bättringsvägen nu!).

Jag tycker att mängderna av hösilaget han fått sett lite ut med ögat. Har ju tidigare själv bestämt foderstat till mina hästar och en häst i hans storlek med tre utfodringstillfällen (hon har fyra) har jag fått packa en IKEA kasse för att få plats med de 4-5 kg hö som skulle till morgon och kväll. Hösilagehögen som legat i boxen på eftermiddagen skulle lätt fått plats i min kasse. Och då är det hösilage...men jag vet ju inte som sagt hur mycket de får lite senare som natthö.

Nåt är fel, och som någon av er skrev ett solklart fall av proteinbrist. Jag kommer att försöka ge honom lucernhack nu till höet, för att han ska få protein men ändå mer att tugga på. Suck. Jobbigt samtal jag har framför mig nu!:( Vet inte hur det blivit såhär, lägger gärna skulden på mig själv. Har dåliga erfarenheter av tidigare inackorderingsstall och trivs trots allt så bra i detta, bott där i 3 år!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 417
Senast: Shixle
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 694
Senast: Habina
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp