Höstföräldrar 2015 #4

My fyller 3 på fredag och jag har fortfarande ingen aning om vad hon ska få för födelsedagspresenter. Hon älskar My little pony och att dansa, så får väl försöka hitta nåt passande.

Hennes tal har kommit igång ganska ordentligt nu, men är fortfarande bara 2-3 ords meningar. Specialpedagogen som studerat henne på dagis tror dock det släpper snart, så vi får hoppas på att hon har rätt.
Vi har också varit på 3-årskontroll. 98 cm och 14 kg. Hennes lillebror på snart 8 mån väger drygt 10 kg så snart är han väl förbi henne i vikt :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Här rullar allt på, Siri är glad och framåt nästan jämt. Vi är i stallet ibland, har tillgång till en supersnäll ponny och härliga promenadvägar i skogen, det älskar hon :love: haft lite treårstrots, kombinerat med att jag börjat jobba dagtid vilket innebär tidigare morgnar och lite mer stress, det var en sådär kul period. Men nu känns det som att vi kommit igenom det och är i fas igen. Hon flyttade också upp till en avdelning med större barn i samma veva, så det blev nog lite mycket på en gång.

Kommer en lillasyster i mars om allt går som det ska, jag tycker att det är ungefär lika kul att vara gravid som sist, längtar mest tills hon är färdigbakad ;) Siri är sjukt taggad men tycker det tar lite för lång tid :D vi är överens där.
 
IMG_20181118_141429.jpg

Bonusbild på hästtjejen :love:
 
Haha nu är dottern magsjuk. Spydde en kaskadspya 🙈 kul födelsedag. Aja jag brukar klara mig så fick sanera spyor. Lovely.
 
Här rullar allt på, Siri är glad och framåt nästan jämt. Vi är i stallet ibland, har tillgång till en supersnäll ponny och härliga promenadvägar i skogen, det älskar hon :love: haft lite treårstrots, kombinerat med att jag börjat jobba dagtid vilket innebär tidigare morgnar och lite mer stress, det var en sådär kul period. Men nu känns det som att vi kommit igenom det och är i fas igen. Hon flyttade också upp till en avdelning med större barn i samma veva, så det blev nog lite mycket på en gång.

Kommer en lillasyster i mars om allt går som det ska, jag tycker att det är ungefär lika kul att vara gravid som sist, längtar mest tills hon är färdigbakad ;) Siri är sjukt taggad men tycker det tar lite för lång tid :D vi är överens där.

Grattis till lillasyster :heart
Förstår att ni längtar! Men 9 månader är aplång tid att bara gå och vänta. Saknar det inte :p
 
My fyller 3 på fredag och jag har fortfarande ingen aning om vad hon ska få för födelsedagspresenter. Hon älskar My little pony och att dansa, så får väl försöka hitta nåt passande.

Hennes tal har kommit igång ganska ordentligt nu, men är fortfarande bara 2-3 ords meningar. Specialpedagogen som studerat henne på dagis tror dock det släpper snart, så vi får hoppas på att hon har rätt.
Vi har också varit på 3-årskontroll. 98 cm och 14 kg. Hennes lillebror på snart 8 mån väger drygt 10 kg så snart är han väl förbi henne i vikt :D

Härligt att talet verkar ha kommit igång nu. 2-3 ordsmeningar är ju jättebra :)

Då kanske ni avvaktar med att se om det skulle ligga någon npf bakom?

Presenter är jag så himla kass på. Kanske en dansmatta? Har för mig jag sett såna. Kanske lite avancerat men borde väl finns för mindre barn med tänker jag.
 
Måns fyllde 3 år igår. Galet vad fort det går. Han blev storebror i slutet på oktober och än så länge verkar han tycka att det är rätt ok med lillasyster.

Han gillar ponnyridning, så funderar på hästlekis till våren. Tyvärr är det bara fredagar som de erbjuder. Få se om vi kan få ihop det.

Vi fick byta till förskola då vår dagmamma fick lägga ner hastigt och lustigt i augusti. Otroligt nog stormtrivs han! Gigantisk skillnad mot förra förskoleupplevelsen. Just nu går han 25 h då jag är fl.
 
Grattis till lillasyster :heart
Förstår att ni längtar! Men 9 månader är aplång tid att bara gå och vänta. Saknar det inte :p
Tack! Ja det är så onödigt lång tid, 9 månader... Jag är verkligen inte bra på att vara gravid! :p om en enda människa till säger att jag ska "passa på att njuta nu" innan vi blir fler, kommer jag ta ut väldigt mycket frustration på den personen :angel:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Måns fyllde 3 år igår. Galet vad fort det går. Han blev storebror i slutet på oktober och än så länge verkar han tycka att det är rätt ok med lillasyster.

Han gillar ponnyridning, så funderar på hästlekis till våren. Tyvärr är det bara fredagar som de erbjuder. Få se om vi kan få ihop det.

Vi fick byta till förskola då vår dagmamma fick lägga ner hastigt och lustigt i augusti. Otroligt nog stormtrivs han! Gigantisk skillnad mot förra förskoleupplevelsen. Just nu går han 25 h då jag är fl.
Skönt att han trivs! Vi var lite nervösa när Siri bytte avdelning nu men hon trivs om möjligt ännu bättre än innan. Ibland kompar jag lite och hämtar tidigt, så brukar hon börja gråta och säger att jag är för tidig :o personalen är helt fantastisk så jag förstår att hon trivs!
 
Här flyter allt också på. Har redan glömt de exakta siffrorna på 3-års kontrollen men 1,04 och någonting på 17 kg.

Här är det blandat vad som är roligt att leka med. Just nu är hon tokig i en talande och sjungande fågel. En papegoja i mitt tycke, en uggla enligt hennes. I övrigt är hon väldigt förtjust i utryckningsfordon samt att leka doktor. Att titta i kikare har också varit en riktig höjdare under en period. Kikare kommer i mga olika och oväntade former och ve den som inte förstår att det är en kikare och inte en tappkran etc.

Hon älskar även att bada så vi besöker badhuset nästan varje vecka. Roligast är att hoppa fr kanten trots att det är lite, lite läskigt. Känslan av att ändå våga gillar hon. Samma gäller för läkarbesök. Hon behöver lämna blodprov då och då vilket verkligen tar emot. Men hon växer lite för var gång och blir så stolt för att hon klarade av det.

Det finns mkt humör i henne men det är betydligt lättare att hantera nu mot när hon var 1,5-2. Nu går det att resonera och avstyra på ett helt annat vis.

Julklapparna är redan färdiga. Det blir en elbil (från oss), blinkande sneakers, en riktig stålsträngad gitarr och lite ridutrustning (övr släkten). Sen är det säkert ngn som köper ngt mera men jag hoppas verkligen att de håller igen.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Tack! Ja det är så onödigt lång tid, 9 månader... Jag är verkligen inte bra på att vara gravid! :p om en enda människa till säger att jag ska "passa på att njuta nu" innan vi blir fler, kommer jag ta ut väldigt mycket frustration på den personen :angel:

Du får njuta av tanken av att det finns ett slut på graviditeten :p
 
Här blir det treårskoll på bvc på torsdag :)

Apropå förskola så bytte hon till stora avdelningen nu vid höststarten och går 15 h trots att jag pluggar 50%. Det funkar superbra och hon är alltid glad att gå dit och lika glad att gå hem. Det går bra ändå än så länge men ökar nog till 20 h till våren då hon har stort behov av att vara social och förskolan ger mer än jag kan själv hemma. Det blir ju helt annat när hon umgås med barn i samma ålder.
Ska slåss för en resurs åt henne med så hon får extra stöd. Vi har varit på karolinska på treårs och fått slutgiltiga diagnosen på henne nu och hon har autism nivå 2 och en språkstörning (pga mer svårigheter än vad man normalt kan ha vid autism ändå). Så hon behöver en hel del hjälp med språket. Språkstörningen är både expressiv och impressiv. Hon har alltså svårt både för att förstå språk och att uttrycka sig i språk.

("Uttalssvårigheter
• Expressiv språkstörning –Svårigheter att uttrycka sig verbalt
• Impressiv språkstörning –Svårigheter att uppfatta och förstå verbal information")

Men hon älskar att härma så jag hoppas vi kan hitta ett sätt som hon kan utveckla språket på :)

Trodde aldrig jag skulle säga det här men hon behöver en ny barnvagn igen :laugh:
Hon totalvägrar annat än att sova i vagn på förskolan och hon har växt ur den hon har nu. Börjar bli lite väl krångligt att få ur benen då det är en fast bygel så måste köpa en ny som dessutom får ta fler kg. Nu behöver hon en ändå till när vi är på stan (Lite svårt att låta henne gå bredvid, storebror fick åka vagn/ha med vagnen till stan tills han var 6 år). Men har hittat en som jag får åka och kika på. Tråkiga pengar men inte så mycket att göra åt. Den verkar svår att få tag i begagnad om man inte köper ett ök som är jättesliten och det är inget för oss. Här åker vi med stil om hon nu behöver vagn ett tag till :heart
 
Härligt att talet verkar ha kommit igång nu. 2-3 ordsmeningar är ju jättebra :)

Då kanske ni avvaktar med att se om det skulle ligga någon npf bakom?

Presenter är jag så himla kass på. Kanske en dansmatta? Har för mig jag sett såna. Kanske lite avancerat men borde väl finns för mindre barn med tänker jag.

Vi funderar lite fram och tillbaka om vi ska vänta med utredning eller om vi ska göra det snart. Hon är ju väldigt lik sin storebror i många avseenden (förutom att hon är som PinkyPie i energinivå), men jag känner kanske att det inte är någon panik med utredning. Hon är ju trots allt bara 3.
 
Så kom den dagen jag fasat för. Barnet har börjat prata skånska :nailbiting: :D hon har haft sjukt oklar dialekt fram till nu, förmodligen för att jag inte är skåning men hennes pappa är. Men plötsligt över en natt blev det miljö framför arv, och skånskan var ett faktum..

God fortsättning på er allihopa!
 
Så kom den dagen jag fasat för. Barnet har börjat prata skånska :nailbiting::D hon har haft sjukt oklar dialekt fram till nu, förmodligen för att jag inte är skåning men hennes pappa är. Men plötsligt över en natt blev det miljö framför arv, och skånskan var ett faktum..

God fortsättning på er allihopa!

:rofl::love:

H härmar mormor ”pappersburk” på skånska.
I år hajade han grejen med julafton ”får jag mer paket?” Frågade han ungefär varannan minut under paketutdelningen. Pussel, målarböcker, spel och Spidermanfigur som nu används dagarna i ända. Så mycket roligare lekar nu :)
 
:rofl::love:

H härmar mormor ”pappersburk” på skånska.
I år hajade han grejen med julafton ”får jag mer paket?” Frågade han ungefär varannan minut under paketutdelningen. Pussel, målarböcker, spel och Spidermanfigur som nu används dagarna i ända. Så mycket roligare lekar nu :)
Ja julafton var en helt annan grej i år! Siri sa vid varje klapp "åh, en sån hade jag önskat mig!" :love: ja mycket roligare, och fantasin! Igår var soffan ett skepp som vi seglade till Skottland med, tex :D
 
Här tuffar det på. Efter att Måns blev storebror i oktober har det hänt massor. Vi fick byta till förskola tidigare i höst och Jesus vad han utvecklas. Var tog min lille kille vägen liksom? Blöjfri och sköter alla toabesök själv, hjälper till hemma och fixar och leker själv på ett annat sätt än tidigare.

Han ramlade på förskolan strax innan jul och fick ett jack på kinden som fick limmas. Inte ett ljud på hela tiden hos läkaren..

Julafton spenderades med kusinerna. Han var mest taggad över sitt nya dockhus. Han hoppade jämfota och applåderade när det togs fram.
 
Vad roligt att alla skriver! Alva har också fyllt 3 år och fick massa playmo (hästar) som hon önskat sig, så det leker hon med som bara den nu. I julklapp var ingen sugen på att köpa mer sånt, så hon fick bara lite :angel: och några andra saker som hon gillar, bland annat spel och saker med mikrofon på...
Hennes mormor har köpt en shettis :D så nu har hon en 'egen' ponny också. Jättesött verkligen :love: Hon har fått mer egen vilja nu och en del temperament, man får kämpa sig igenom ombyten och tandborstning och framförallt läggningar sista tiden.. Men det går väl över.. Däremellan är hon helt underbar och det är så roligt med allt som händer hela tiden. Vi var borta i fjällen över nyår och hon fick prova skidor, gick ganska bra, lyckades åka 30-40 m själv i barnbacken.
Pratar på väldigt bra men har svårt att uttala F som blir S istället. Men det tror jag ger sig så småningom.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 169
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 007
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 102
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp