Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Hur fungerar det då om man t.ex. driver ett företag och jobbar med det vissa dagar och tar ut några FL dagar? Hur visar man FK hur mycket man jobbar då? Eller baserar då ens SGI på det istället för den lön som man har vid fast anställning som man är föräldraledig ifrån?

Mycket bra frågor :D skämt åsido så vet jag inte hur det fungerar vid sådana situationer, finns säkert någon som kan svara bättre på det :)

Man kan jobba deltid och fyll ut med fp. Man kan studera hel- eller deltid och fylla ut med fp. Men man ska ha 100% sysselsättning i någon form för att behålla sgi.

Man kan jobba deltid och fyll ut med fp. Man kan studera hel- eller deltid och fylla ut med fp. Men man ska ha 100% sysselsättning i någon form för att behålla sgi.

Förstår inte varför alla (många) är så rädda för det där. Jag är (officiellt) inte sysselsatt 100% nu när bebis är över 1 år. Jobbar lite på mitt vanliga jobb + har eget företag (tar inte ut någon stor lön där). Tar inte ut ngn fp heller. Fp är ju skyddad i 2 år om man vill ta ut det. Och vill man inte det behöver man ju bara sgi om man blir typ långvarigt sjuk? Får jag typ cancer så har jag ändå privata försäkringar så jag blir typ rik då (och ev död). Eller när behöver man annars sgi? Jag har aldrig någonsin behövt det tidigare. Och bara för att den tillfälligt gör ett dipp så är det ju inte för evigt? Nästa år kan man ju lika gärna få en mycket bättre?

Min sambos syster hör till de som är livrädda för sgi förändringar och har typ fel om allt osv så jag stör mig på det. Påstod att min sambos sgi skulle påverkas, han jobbar heltid nu och gjorde det innan med, lol.

Förstår inte varför alla (många) är så rädda för det där. Jag är (officiellt) inte sysselsatt 100% nu när bebis är över 1 år. Jobbar lite på mitt vanliga jobb + har eget företag (tar inte ut någon stor lön där). Tar inte ut ngn fp heller. Fp är ju skyddad i 2 år om man vill ta ut det. Och vill man inte det behöver man ju bara sgi om man blir typ långvarigt sjuk? Får jag typ cancer så har jag ändå privata försäkringar så jag blir typ rik då (och ev död). Eller när behöver man annars sgi? Jag har aldrig någonsin behövt det tidigare. Och bara för att den tillfälligt gör ett dipp så är det ju inte för evigt? Nästa år kan man ju lika gärna få en mycket bättre?

Min sambos syster hör till de som är livrädda för sgi förändringar och har typ fel om allt osv så jag stör mig på det. Påstod att min sambos sgi skulle påverkas, han jobbar heltid nu och gjorde det innan med, lol.

Klarar man inte ekonomin om man blir sjukskriven utan att få en skälig ersättning bör man skydda den. Så himla kul är det inte att leva på existensminimum.
Jag har som grund att kunna försörja mig och barn även om vi skulle bli själva. Jag skulle inte ha råd att bo kvar utan inkomst eller en mycket lägre sådan. Alltså skyddar jag min sgi.

Tack för svar om det! Vet du hur det ser ut om man driver eget företag men inte lyfter ut lön? Då jobbar man ju fortfarande... men hur redovisar man det? Min förhoppning är att fortsätta driva eget och samtidigt ta ut fp 3 dagar per vecka även en stund efter det att ett år har gått.

Jag tycker du har en väldigt viktig poäng i att man ska kunna ta hand om sig själv och sitt/sina barn ensam, även om man skulle bli sjuk och även om man inte behöver det idag. Så att få koll på det där med sgi känns rätt viktigt iaf för mig.

Tack för svar om det! Vet du hur det ser ut om man driver eget företag men inte lyfter ut lön? Då jobbar man ju fortfarande... men hur redovisar man det? Min förhoppning är att fortsätta driva eget och samtidigt ta ut fp 3 dagar per vecka även en stund efter det att ett år har gått.

Jag tycker du har en väldigt viktig poäng i att man ska kunna ta hand om sig själv och sitt/sina barn ensam, även om man skulle bli sjuk och även om man inte behöver det idag. Så att få koll på det där med sgi känns rätt viktigt iaf för mig.

Ingen aning! Chatta med fk, de brukar vara snabba:)

Klarar man inte ekonomin om man blir sjukskriven utan att få en skälig ersättning bör man skydda den. Så himla kul är det inte att leva på existensminimum.
Jag har som grund att kunna försörja mig och barn även om vi skulle bli själva. Jag skulle inte ha råd att bo kvar utan inkomst eller en mycket lägre sådan. Alltså skyddar jag min sgi.

Jag klarar mig/oss om vi blir ensamma/sjukskrivna. Finns ju inkomstförsäkring osv. Och har man barn bör man ju se till att ha en livförsäkring så partner + barn kan bo kvar i många år även om de blir själva. Men det är ju bra att man kan göra på olika sätt/det som passar en bäst. Nån tycker att sgi funkar bra, jag föredrar privata försäkringar och sparade pengar så att inte staten dikterar mina livsvillkor.

Här ät en till som är trött på att FK måste ha såna strikta regler på hur vi ska sköta våra liv. Jag ska tabut så lite dagar som möjligt för Oliver, och så har vi 130 dagar kvar på mellantjejen men sambon ska vara hemma tre månader i sommar så det försvinner en del där.

Här går det väl lite sisådär, igår var jag inne med honom på ÖNH och klipote tungbandet. Det satt fast redan längst fram i tung spetsen och amningen går sämre och sämre pga det så hoppas att det hjälper nu.
Även enmånadsbesiktning gjordes, nu väger Bolliver vid en månad 6750 g och är 61 cm lång så det är iaf skönt o veta att han får i sig mat trots bökig amning, men det hade inte gjort nåt om han ökat lite mindre än 1400 gram på en månad, mitt bäcken är inte helt hundra än och med byskyddet blir det nästan 10 kilo att kånka på, tack o lov för adapter till vagnen!

Här ät en till som är trött på att FK måste ha såna strikta regler på hur vi ska sköta våra liv. Jag ska tabut så lite dagar som möjligt för Oliver, och så har vi 130 dagar kvar på mellantjejen men sambon ska vara hemma tre månader i sommar så det försvinner en del där.

Här går det väl lite sisådär, igår var jag inne med honom på ÖNH och klipote tungbandet. Det satt fast redan längst fram i tung spetsen och amningen går sämre och sämre pga det så hoppas att det hjälper nu.
Även enmånadsbesiktning gjordes, nu väger Bolliver vid en månad 6750 g och är 61 cm lång så det är iaf skönt o veta att han får i sig mat trots bökig amning, men det hade inte gjort nåt om han ökat lite mindre än 1400 gram på en månad, mitt bäcken är inte helt hundra än och med byskyddet blir det nästan 10 kilo att kånka på, tack o lov för adapter till vagnen!

Oj, vilken stor kille ni har! :o
Lilla E är lika lång och väger 600g mindre vid tre månader. Hur stor var han när han föddes? Listan ligger så långt bak :)

• Gilla
Reactions: Is
Alltså vår son har börjat med det sötaste (och blötaste!) någonsin! Han grabbar tag i båda kinderna på mig, drar mitt ansikte mot sig och så "pussas" han! Dvs en öppen mun sätts mot min näsa/kind/haka och suger typ. Förmodligen egentligen inget annat än att han undersöker mamma på nära håll... Men det känns som pussförsök så jag blir glad ändå!

Här har kvällsknorret/skriket övergått till vad vi tror är fullbordad kolik :cry: skrikande bebis flera timmar om dagen, även dagtid där inget hjälper. Äter, bajsar och sover men utöver det är det i princip bara skrik. Har bara pågått i några dagar och jag känner mig som ett nervvrak, bara grinar och grinar och undrar hur i h*****e jag ska klara det själv när sambon börjar jobba igen, klarar det typ inte ens nu när han är hemma :(

Här har kvällsknorret/skriket övergått till vad vi tror är fullbordad kolik :cry: skrikande bebis flera timmar om dagen, även dagtid där inget hjälper. Äter, bajsar och sover men utöver det är det i princip bara skrik. Har bara pågått i några dagar och jag känner mig som ett nervvrak, bara grinar och grinar och undrar hur i h*****e jag ska klara det själv när sambon börjar jobba igen, klarar det typ inte ens nu när han är hemma :(

Det är jättejobbigt. Ammar du eller ger ersättning?
Jag gav ersättning och HIPP var lösningen för oss delvis, det och att härda ut. Du gör allt du kan. Det blir bättre.

Jag har varit sjukskriven sedan början på oktober pga foglossningen. Utan vettig SGI hade det snart börjat bli lite knapert eftersom vi är beroende av min inkomst så länge företaget inte är stabilt året runt och där är vi inte riktigt ännu.

Jag klarar inte gården på egen hand men flytt till stan skulle gå fint, då slipper jag bil också.

Förhoppningvis kan jag börja ta ut lön igen i sommar och då sparar jag dagar till när de behövs :)

Åh stackare. Styrkekramar!

Det är jättejobbigt. Ammar du eller ger ersättning?
Jag gav ersättning och HIPP var lösningen för oss delvis, det och att härda ut. Du gör allt du kan. Det blir bättre.

Jag ammar. Ska köpa semperdroppar imorgon och se om det hjälper. Idag sover hon bra ivarjefall, igår blev det 1,5 timme mellan 10-17 :crazy: så övertrött bebis också. Så även om hon skriker när hon är vaken så sover hon åtminstone mer idag som sagt.
Vet ju att det blir bättre, men bara tanken på att det kan pågå i månader till gör mig redo för psyket :(

Nu är dopet avklarat:banana:
Världens mest förvirrade prest som läste innantill hela sermonin och höll ändå på att missa både salmer och det jag och Gudmodern skulle säga. Inte heller nämnde hon saker som att dopklänningen var ärvd vilket va typ det enda önskemålet ha hade O_o
Tur att man inte är perfektionist eller väldigt troende :cautious:

Men det för oss som var viktigast storfika med familjen vart helt perfekt.
Dock måste vi nog bygga ut huset, jag trodde att man får små minnes saker vid dop så som graverade silverskedar och ramar.. oj så fel ja hade....

Vår son fick saker som Sparkbil, handgjord gung(h)älg. Gåstol som ser ut som en bil och som kan vara både lekbord, gåstol och Gunga. Av sin gammel farbror fick han en riktig cross (:nailbiting:).
Han behöver inte sakna intressen iaf. Han fick också jätte fint förkläde med kockhat och grytvantar med hans namn på:heart
Sedan var det naturligtvis massor av mindre paket också.

Nu måste jag få ut en hög med tack kort. Vi gör kombinerat Tackkort för uppvaktning vid födelse och dop samt jul kort. Kändes mest praktiskt så hoppas inte folk tycker vi är snål som inte gjort tre olika kort.:cautious:

Jag ammar. Ska köpa semperdroppar imorgon och se om det hjälper. Idag sover hon bra ivarjefall, igår blev det 1,5 timme mellan 10-17 :crazy: så övertrött bebis också. Så även om hon skriker när hon är vaken så sover hon åtminstone mer idag som sagt.
Vet ju att det blir bättre, men bara tanken på att det kan pågå i månader till gör mig redo för psyket :(
Nu kommer jag inte ihåg men ger du miniform redan? Annars borde de ge dem också.

Åh, jag vet hur det är. Våran lilla har också kolik, bm rekommenderade magdroppar först. Så det gav vi i en vecka, hjälpte föga. Så då la vi till minifom på bms direktiv, peppar peppar men nu börjar det bli bättre.. Min man jobbar och det har varit väldigt påfrestande, jag har också bara grinat. Hoppas ni också blir hjälpta! Och en stor kram!

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
75 695
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6... 13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 854
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla... 7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 753
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9... 18 19 20
Svar
391
· Visningar
29 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka