Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh va kul! Och mysigt med babysim 🥰

Tyckte det var kul att gå på med storasyster men vet inte om det kommer bli med lillasyster... hade gärna bara velat gå och bada allihop men simhallen är helt stängd här 😢

Ja det är så himla tråkigt att allting är nedstängt. Jag tänkte på det igår att det verkligen är något som har präglat både graviditeten och nu den första bebistiden. Inga gemensamma ultraljud med partnern, ensam på BB, inga förberedelsekurser eller föräldragrupper, alla aktiviteter stängda tills vidare etc. Så jag blev så himla glad att babysimmet här faktiskt kom igång om än med många restriktioner och väldigt liten grupp. Jag hoppas att vi får gå på alla tillfällen också så att det inte avbryts mitt i.

Sen är jag faktiskt lack över hur vår region skött pandemin vad gäller möjligheten att följa med på besök. Tidigt tog man beslut om att partnern inte fick följa med på några besök kring sitt kommande barn men på min klinik hade vi fram till november inga restriktioner alls utan i somras var det en familj som hade med både syskon och grannbarn på besök, men det är ju ett annat kapitel 😔

Ja det är så himla tråkigt att allting är nedstängt. Jag tänkte på det igår att det verkligen är något som har präglat både graviditeten och nu den första bebistiden. Inga gemensamma ultraljud med partnern, ensam på BB, inga förberedelsekurser eller föräldragrupper, alla aktiviteter stängda tills vidare etc. Så jag blev så himla glad att babysimmet här faktiskt kom igång om än med många restriktioner och väldigt liten grupp. Jag hoppas att vi får gå på alla tillfällen också så att det inte avbryts mitt i.
Hade turen att pappan fick vara kvar på BB när lillasyster kom i alla fall.
Men inga ultraljud, KUB var inställt osv.
Med brorsan gick jag på babyrytmik, babymassage och babysim. Inget sånt nu. Ok, de har babyrytmik online, men nä. Jag får inte ut nåt av att sitta hemma och sjunga framför datorn. Då sjunger vi hellre helt själva.

Ja, det är verkligen annorlunda denna graviditet och föräldraledighet än med första barnet...

Sambon fick inte vara med på något under graviditeten, var tufft att säga hejdå efter förlossningen när han inte fick följa med till bb... hade jag fött 1-2 veckor senare hade han fått vara med på bb, de öppnade en helt ny bb avdelning då som var större och de hade väl bättre möjlighet att alla kunde isolera sig med egna rum osv..

Med första gick jag på babycafe/öppna förskolan, de hade babymassage vi gick på och så var vi på babysim. Lärde känna andra mammor som fått barn samma år och umgicks varje vecka.

Så synd att något sånt inte finns nu, speciellt eftersom vi flyttat till ett helt annat län och jag verkligen hade behövt få träffa människor. Få någon att umgås med som inte är familj/släkt. Barnen (speciellt 3åringen) är väldigt rastlösa hemma, vi hade behövt något att göra. Men tyvärr är allt stängt här...

Vi har tydligen fått en liten mammagris. Händer flera kvällar i veckan när maken skall natta att de bara inte går (i kör varannan kväll med stora barnen så blir naturligt att vi tar varannan nattning med henne då) Som i kväll. Hon bara skriker när han försöker natta, vi byter och tittar på mig några sekunder, drar ett djupt andetag och somnar :banghead:

Ammar inte till sömns så är inte det som ställer till det. Om 2 månader skall jag i väg 3 dagar på en grej så då skall hon vara 8h/dag med maken (visserligen i samma stad så krisar det sig kan de komma förbi en stund, men är inte optimalt) . Tror nog att han fixar det men vill ju att hon skall vara lika trygg med honom som med mig. Och då är han hemma betydligt mer nu då han inte pendlar 2h/dag

Idag åkte vi till affären pga akut brist på tvättlappar. Bebis hatar fortfarande bilen 😭😫. Hon skriker och låter helt panikslagen och jag blir så himla stressad. Kompisar berättar om sina bekanta vars bebisar hänger med på det mesta, jag får typ ångest bara jag tänker på en bilresa längre än en minut! På parkeringen på väg ut från affären mötte vi en gubbe som tyckte hon var söt och så sa han "vad glad hon är"! Han skulle hört henne en minut senare när vi var på väg hem 😂

Femmånaderskontroll och vaccination idag. Stackars Elsa blev väldigt ledsen och rädd och snyftade länge ❤️. 7320 och 65 cm. Nu myser vi i nya sjalen 🥰
20210323_124201.webp

Håller med om att man känner sig lite snuvad på den här föräldraledigheten! Vi har pratat mycket om det här hemma, eftersom vi varit lediga tillsammans hade vi kunnat ha det så väldigt trevligt om man kunde ta en fika på stan eller liknande, nu har vi ju bara suttit hemma. Blir verkligen något annat! Detta är ju mina första barn och det blir troligtvis inga fler eftersom det blev två på en gång, men känner verkligen att jag hade velat uppleva en föräldraledighet då man får träffa människor...

Här har det verkligen lossnat med krypandet de senaste dagarna och idag ställde han sig upp själv till helt stående med stöd av soffan för första gången. Just nu går verkligen utvecklingen fort.

I fredags var det babysim för första gången, det var populärt men en väldigt trött bebis efteråt. Många nya intryck! 😅 Trodde verkligen inte att babysimmet skulle dra igång med tanke på alla restriktioner men det var väl anpassat till läget som råder. Så himla kul att äntligen få komma ut lite.
Wow! Vilken utveckling!
Här försöker Harry ta sig framåt men det lyckas inte riktigt. Idag satte jag handen mot hans fötter så han fick stöd och då sköt han iväg ut på golvet. Jag skulle dock vara rätt nöjd om de lärde sig att sitta istället för att ta sig framåt nu när jag ska vara ensam med dem 😅.

Angående att inte träffa folk så sa min bvc att de märker att bebisar nu tidigare blir skygga för andra människor i och med att man träffar mindre folk.

I och med bebis hat mot bilåkning så tycker jag att det är rätt skönt att kunna skylla på pandemin som ursäkt för att slippa flänga runt 🙈. Få har förståelse för hur jobbigt det är att köra med en bebis som har panik och tycker att "hon lär sig".

Försöker ta den här tiden till att njuta, haha vad klyschigt det lät 😂

Ja att köra bil med ledsen och upprörd bebis är hemskt! ❤️ Här är det väldigt mycket fram och tillbaka med hur bra det går att åka bil. Vi har precis bytt ut babyskyddet till bilbarnstol så det ska bli intressant att se om vi märker någon skillnad.

Ja att köra bil med ledsen och upprörd bebis är hemskt! ❤️ Här är det väldigt mycket fram och tillbaka med hur bra det går att åka bil. Vi har precis bytt ut babyskyddet till bilbarnstol så det ska bli intressant att se om vi märker någon skillnad.
Åh uppdatera gärna om hur er bebis trivs med nya stolen! Den är mer upprät väl? Går den att tilta bakåt om liten somnar? (önskedröm, 😂)

Förut sov hon alltid i bilen, nöjd hela vägen till mormor (1,5 timmar). Nu kan hon skrika länge (20 min) innan hon somnar, tror det är det att hon sitter fast och hellre vill sitta i famnen.
Har fått stålsätta mig och bara fortsätta, att stanna och ta upp gör det inte bättre när hon väl kommer ner i babyskyddet igen.
Skitjobbigt.

Har dessutom fått ångest över att börja jobba i maj. Fast det bara är två halvdagar i veckan. Och bara 5 veckor.
Pappan vill ge gröt då och jag känner just nu att vi aldrig kommer hinna vänja henne i tid. Och att jag sviker henne, hon kommer bara vara 6,5 månader.

Nej, skrikande bebis i bil är fruktansvärt 😩 Vi åkte 30 mil för ett dop när sonen var 10 veckor. Han skrek typ i 45 min tills han däckade, precis som @hemlig skriver så var det lönlöst att stanna och ta upp honom för han skrek så fort han kom tillbaka. Det vände vid 6 månader då han började somna lätt i bilen ❤️ Nu är han 2 år och gillar att åka bil.

Med Elsa har vi som Max åkt 45 min tror jag och det funkar okej om hon är nysövd och nyäten och jag sitter bredvid och underhållet. Men blir lätt skrikfest om hon är trött.

Förut sov hon alltid i bilen, nöjd hela vägen till mormor (1,5 timmar). Nu kan hon skrika länge (20 min) innan hon somnar, tror det är det att hon sitter fast och hellre vill sitta i famnen.
Har fått stålsätta mig och bara fortsätta, att stanna och ta upp gör det inte bättre när hon väl kommer ner i babyskyddet igen.
Skitjobbigt.

Har dessutom fått ångest över att börja jobba i maj. Fast det bara är två halvdagar i veckan. Och bara 5 veckor.
Pappan vill ge gröt då och jag känner just nu att vi aldrig kommer hinna vänja henne i tid. Och att jag sviker henne, hon kommer bara vara 6,5 månader.
Jag börjar också i maj. 3 dagar i veckan fram till mitten av juni. Jag har också ångest men på jobbet får man just nu sköta all administration hemma och eftersom det inte verkar bli nån vaccination inom närmsta tiden hoppas jag att det förlängs fram till sommaren vilket innebär att jag kan amma även de dagar jag jobbar. Tänker att jag kan planera in besök typ på fm och sen är jag hemma till lunch igen. Jag känner sån skuld över att jag ska börja jobba och att jag sviker Elsa men samtidigt så jag ju se det som att hon har möjlighet att få vara hemma med sin pappa en längre tid ❤️

Jag börjar också i maj. 3 dagar i veckan fram till mitten av juni. Jag har också ångest men på jobbet får man just nu sköta all administration hemma och eftersom det inte verkar bli nån vaccination inom närmsta tiden hoppas jag att det förlängs fram till sommaren vilket innebär att jag kan amma även de dagar jag jobbar. Tänker att jag kan planera in besök typ på fm och sen är jag hemma till lunch igen. Jag känner sån skuld över att jag ska börja jobba och att jag sviker Elsa men samtidigt så jag ju se det som att hon har möjlighet att få vara hemma med sin pappa en längre tid ❤️
Mitt jobb kan inte skötas på distans, men pappan är taggad. Han önskar dock att hon kan äta en portion gröt då, till frukost, och det är nog för det jag är mest stressad. Hon hatar nämligen flaska, men jag känner mig inte säker på att vi hinner träna in med gröt till dess. Fast det är nog mest mina känslor, hon gapar ju för allt :p.

Angående att inte träffa folk så sa min bvc att de märker att bebisar nu tidigare blir skygga för andra människor i och med att man träffar mindre folk.

I och med bebis hat mot bilåkning så tycker jag att det är rätt skönt att kunna skylla på pandemin som ursäkt för att slippa flänga runt 🙈. Få har förståelse för hur jobbigt det är att köra med en bebis som har panik och tycker att "hon lär sig".

Försöker ta den här tiden till att njuta, haha vad klyschigt det lät 😂
Ja usch, det förstår jag! Mina brukar oftast somna i bilen men igår när vi åkte iväg på minisemester 30 min bort skrek Harry förtvivlat tills han typ däckade, det var fruktansvärt! Bara skär i hjärtat. ❤️❤️

Här måste bilen vara i rullning, stannar vi en gång kan det fortfarande gå bra men stannar vi flera gånger så blir det skrik tills hon somnar... så för det mesta går det bra och hon somnar nästan alltid även om de vissa gånger blir mer skrik än sömn om vi stannat nånstans 🤪

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 519
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 179
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka