Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tintin började gilla att åka bil när vi bytte bilstol. I babyskyddet somnade han nästan aldrig utan skrek mest. Nu somnar han nästan varje gång så jag måste köra en sväng till så han får sova klart 😅

Apropå sovning har Tintin bara sovit 2 x 40 min idag. Blev tokigt på eftermiddagen med sovstund nr 2 och den blev väldigt försenad, så sovstund nr 3 blev inte av. Han fick somna lite tidigare för natten istället. Vore ju skönt om det bara blev två sovstunder om dagen men bara 80 min sömn känns lite lite.

Visst är det verkligen trist nu att man inte kan hitta på så mycket under föräldraledigheten. Ingen föräldrargrupp eller massage som det var med sonen... babysimet skulle börjat i februari men har blivit uppskjutet hela tiden pga rekommendationer från kommun. Så nu KANSKE det börjar i början av april. Hoppas så!

@julgrisen Nu ser ju mina dagar lite annorlunda ut eftersom jag är hemma med storebror också men typ såhär;

vaknar mellan 5.30 och 06.00. Ammar.
07.00 Liten portion gröt och sen blöja och kläder

08.30 Lämnar storebror på fsk, sen sova i selen och jag ser en serie under tiden.

09.30 vaknar. Jag gör yoga med adrienne, förbereder mat, bebis leker själv en stund. Vi sjunger en stund.

11.00 Lunch

12.00 Sover andra passet

13.30 hämtar på fsk, vi brukar gå ut en stund därefter antingen på promenad eller till parken.

14.30 Mellanmål.

15.00 Sover tredje passet.

Leker inne och vi läser böcker och sjunger, hon kryper eller hoppar i sin hoppgunga fram tills pappa kommer hem vid 17.00

Försenat 6-månadersbesök på BVC idag. Han blir 7 månader imorgon. 10,9 kg och 71 cm. Planar på kurvan nu och ökar inte i vikt så mycket som han gjort tidigare :p

@julgrisen Våra dagar är typ likadana varje dag och ser ut så här: Kliver upp vid 7.30. Gör iordning storebror för dagis om han ska dit. Klär av lillebror och torkar rumpa och veck. Han får ligga på golvet och lufta tills han tröttnar. Vid 10 ammar vi och sen en promenad med kompis eller ensamma. Sover då i vagnen. Hemma vid 11-11.30 och lillebror får leka på golvet medan jag gör lite rygg- och magövningar. 12.00 lunch. 13.00 vilar vi tillsammans. Ibland somnar han då eller så somnar han i vagnen när vi hämtar storebror på dagis 14.00. Ammar vid 14.30-15.00. Leker en stund. Vid 16 tar pappa en promenad med lillebror som sover sista dagsovningen. Jag lagar mat. Lillebror äter gröt när vi äter middag cirka kl 17. Efter maten försöker vi bara överleva till läggdags vid 19-20 😆

BVC idag, 5 månader. Fortsätter fint på sin kurva. 66,5 cm och 7210gram.
Andra vaccinationen och hjärtat brast av hennes gråt, gick som tur var över fort.
Fick recept på kortisonkräm och mjukgörande pga hennes eksem. 0 kr på apoteket, tack högkostnadsskyddet för barn :)

Åh uppdatera gärna om hur er bebis trivs med nya stolen! Den är mer upprät väl? Går den att tilta bakåt om liten somnar? (önskedröm, 😂)
Den är betydligt mer upprätt, går tyvärr inte att tippa bakåt om de somnar (inte vad jag listat ut i alla fall 😅).
Än så länge märker jag ingen större skillnad, fortfarande mycket gnäll och gråt vid bilåkande. Idag somnade han av utmattning på vägen hem från BVC efter att ha skrikit båda vägarna. Men det verkar gå lite i perioder för oss.

Besök hos BVC idag även för oss, 6-månadersbesöket blev nästan vid 7 månader istället. Allt såg bra ut, vikten verkar ha planat ut lite men det är väl inte så konstigt med tanke på hur mycket han rör sig. 72 cm lång och nästan 9,8 kg.

Sköterskan tycker vi ska börja försöka få honom att sova i spjälsängen istället för med oss/mig, är inte övertygad om att han går med på det dock. Hur sover era nu på natten?

Besök hos BVC idag även för oss, 6-månadersbesöket blev nästan vid 7 månader istället. Allt såg bra ut, vikten verkar ha planat ut lite men det är väl inte så konstigt med tanke på hur mycket han rör sig. 72 cm lång och nästan 9,8 kg.

Sköterskan tycker vi ska börja försöka få honom att sova i spjälsängen istället för med oss/mig, är inte övertygad om att han går med på det dock. Hur sover era nu på natten?
Vi samsover som vi gjort från början.
Varför tycker de han ska sova i egen säng? Var och en familj gör väl det som passar dom bäst. Förstår inte varför BVC har så mycket åsikter om allt.

Vi samsover som vi gjort från början.
Varför tycker de han ska sova i egen säng? Var och en familj gör väl det som passar dom bäst. Förstår inte varför BVC har så mycket åsikter om allt.

Nä det är lite så jag känner också. De menar att han förhoppningsvis kommer sova bättre på natten då och inte vakna lika ofta. Alltså det är ju min dröm att få sova bättre på natten än vad vi gör nu och gjort hittills, men jag känner mig tveksam till att det är spjälsängen som är lösningen på det just nu. Vi har lagt över honom i spjälsängen ibland när han somnat i selen men då har han antingen vaknat ganska omgående och velat ha närhet eller sovit tills han vaknat och velat ha mat och då känns det mest bökigt att försöka stoppa tillbaka honom i spjälsängen efteråt och att risken är stor att han vaknar till ordentligt av själva flytten. Men jag vet inte. Det kändes som att BVC snöade in på att han måste sova själv på dagens besök och det gav lite fadd eftersmak för min del. Så nyfiken på hur ni andra gör. Även intressant hur ni gjort med ev. äldre barn. :)

Tycker också det känns konstigt att de har en åsikt om var han sover, man gör väl det som ger bäst sömn för alla inblandade tänker jag 😅. Mina sover i spjälsäng tillsammans, de ligger lite på tvären och skavfötters med en sovorm som avdelare men det börjar bli lite trångt. Vi arbetar på att hitta en lösning för att få in två spjälsängar i lägenheten men dels verkar det svårt att få till och dels sover de så väldigt bra intill varandra så vill egentligen inte dela på dem innan det absolut inte funkar längre. S kan ibland ligga och vrida sig i sin ände av sängen och så fort vi lägger ner Harry på andra sidan är det som att han slappnar av och kommer till ro ❤️.

Hade vi bara haft ett barn hade jag gärna samsovit, när vi är hos mina föräldrar sover en av oss med barnen i samma säng och tycker det ävenså smidigt att kunna lägga en hand på dem bara om de är oroliga och sova vidare. Om jag hade ammat hade jag definitivt föredragit samsovning, nu måste jag ju ändå upp och göra i ordning maten.

Nä det är lite så jag känner också. De menar att han förhoppningsvis kommer sova bättre på natten då och inte vakna lika ofta. Alltså det är ju min dröm att få sova bättre på natten än vad vi gör nu och gjort hittills, men jag känner mig tveksam till att det är spjälsängen som är lösningen på det just nu. Vi har lagt över honom i spjälsängen ibland när han somnat i selen men då har han antingen vaknat ganska omgående och velat ha närhet eller sovit tills han vaknat och velat ha mat och då känns det mest bökigt att försöka stoppa tillbaka honom i spjälsängen efteråt och att risken är stor att han vaknar till ordentligt av själva flytten. Men jag vet inte. Det kändes som att BVC snöade in på att han måste sova själv på dagens besök och det gav lite fadd eftersmak för min del. Så nyfiken på hur ni andra gör. Även intressant hur ni gjort med ev. äldre barn. :)
Sonen på 3 år samsover fortfarande med oss. Vi har precis gjort i ordning hans rum, men han sover nog inne hos oss ett tag till :).

Vi sover alla bäst när vi samsover, mest sömn för alla så. Lätt trösta om nån blir ledsen, lätt med lillasyster då jag liggammar.

Jag har börjat sjala bebis på rygg. Herregud vad det underlättar livet![

QUOTE="Martenix, post: 19539249, member: 42922"]
[/QUOTE]
Samsover med bebis pga att det blir mest och bäst sömn på så sätt. Jag tycker ni ska göra det som passar er familj bäst. Sist på bvc frågade hon om sömnen jag sa bara att det funkar jättebra, kommer ändå göra som jag själv vill och vill inte ha några pekpinnar.

Men om ni tycker att det funkar så fortsätt med det ett tag till?

Vi gör så att vi nattar E i sin spjälsäng för natten runt 18.30 och det går ofta rätt lätt. Ibland somnar hon själv. Sen brukar hon vakna och äta runt 20-21 och då lägger vi ner henne igen. Sen vaknar hon ofta och äter runt midnatt och då brukar jag liggamma och sen sover hon med mig eller pappan resten av natten. Iom att hon lägger sig så tidigt är det skönt att hon kan sova lite själv så vi inte behöver lägga oss då.

Storebror samsov fram till 6 mån. Därefter i spjälsäng bredvid vår säng. Från ett år i eget rum bredvid vårt sovrum. Vi har dock ställt in en 90 säng bredvid hans säng så jag lätt kan lägga mig där om han vaknar. Han har ramlat ner från vår kontinentalsäng när vi samsovit (nu nyligen) så är inte så glad i att ha honom där 😔

Håller med om varför ska BVC ha någon åsikt om hur man sover? O_o Vi har samsovit med båda barnen sedan start. Vid 6 månader ungefär började vi lägga båda i spjälsäng på kvällen. Med storebror funkade det superdåligt. Han vaknade hela tiden, om han ens gick att lägga ner där. Han samsover fortfarande, snart 5 år. Han har gjort något försök att sova själv på eget initiativ men han behöver tryggheten på natten.

Med lillebror funkar det bättre. Sover oftast rätt bra där till 23-00. Han brukar vakna till då så då tar jag över honom till mig så somnar han om. Brukar inte äta då och jag erbjuder inte heller :pHan kanske skulle kunna somna om i spjälsängen då men jag orkar inte hålla på. Sen tycker jag det är mysigt att samsova också :D

Men om ni tycker att det funkar så fortsätt med det ett tag till?

Vi gör så att vi nattar E i sin spjälsäng för natten runt 18.30 och det går ofta rätt lätt. Ibland somnar hon själv. Sen brukar hon vakna och äta runt 20-21 och då lägger vi ner henne igen. Sen vaknar hon ofta och äter runt midnatt och då brukar jag liggamma och sen sover hon med mig eller pappan resten av natten. Iom att hon lägger sig så tidigt är det skönt att hon kan sova lite själv så vi inte behöver lägga oss då.

Storebror samsov fram till 6 mån. Därefter i spjälsäng bredvid vår säng. Från ett år i eget rum bredvid vårt sovrum. Vi har dock ställt in en 90 säng bredvid hans säng så jag lätt kan lägga mig där om han vaknar. Han har ramlat ner från vår kontinentalsäng när vi samsovit (nu nyligen) så är inte så glad i att ha honom där 😔
Vi har precis skaffat fallskydd, vi tog två på en gång (en till hans rum och en extra att ha på vår säng. Dom var bara att stoppa under bäddmadrassen så enkla att både sätta dit och ta bort.

Vi har precis skaffat fallskydd, vi tog två på en gång (en till hans rum och en extra att ha på vår säng. Dom var bara att stoppa under bäddmadrassen så enkla att både sätta dit och ta bort.
Visste inte att det fanns men det ju bra ut om vi behöver ha nåt av barnen i dubbelsängen framöver 👍🏻

Vilken smart grej! Precis vad vi behöver, just nu har vi madrasser på golvet runt vår säng 😅 vilket fallskydd har ni? Såg att det fanns lite olika varianter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 519
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 177
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare