Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag vetNu inte bara ställer sig bebis mot saker, nu går hon längs med bord/soffa mm utan problem. Enda gången det blir problem är när hon hittar nåt spännande och släpper taget med bägge händerna, brukar ta nån sekund så kommer hon på det och behöver ta stöd igen.
Hon är nog ingen bebis längre....
Men skrutten dåNej jag vetTintin går också längs möbler. Han är superstadig och kan absolut stå utan att hålla i sig, men han tycker det är såå läskigt. Skriker och nyper sig fast i en när man försöker få honom att släppa
![]()
Jag plockade bort pallar och saker som kunde välta när Tintin började resa sig. I början så drar de ju liksom upp sig med armarna och då välter saker lätt, men efter ett tag fixar de att använda benen istället och då blir det lite säkrare.Harry har också börjat ställa sig mot allt, än så länge mest på knä och det känns ju rätt stabilt men då och då reser han sig på fötter och det är väldigt instabilt
. Vad gör man med alla möbler som åker omkring när de ställer sig mot dem? Ska man plocka bort allt sånt? Vi har en pall som han gärna ställer sig mot men den glider ju iväg så han hamnar för långt från den och då ramlar han ibland.
Just nu händer det så mycket med dem att det plötsligt känns omöjligt att vara hemma själv med dem igen trots att min sambo bara haft semester sen i fredags. Hela dagarna går ut på att flytta först den ena och sen den andra från ställen de inte får vara på, det är en riktig pärs alltså. Som tur är kryper de oftast åt samma håll och Harry är alltid lite före så jag hinner plocka bort honom och sen hämta tillbaka Sixten innan det är dags att börja om med Harry igen.
Det är en väldigt jobbig tid här nu, men som tur är är de väldigt roliga också. I morse hörde vi bara det omisskännliga ljudet av en napp som tappas i golvet, då satt Harry på knä i sin säng och droppade ut napp efter napp från nappgömman vi har i ena hörnet av hans säng. Såg så sjukt roligt ut.
Låter rimligt! Då gör jag likadant så slipper jag den stressen i allafall!Jag plockade bort pallar och saker som kunde välta när Tintin började resa sig. I början så drar de ju liksom upp sig med armarna och då välter saker lätt, men efter ett tag fixar de att använda benen istället och då blir det lite säkrare.
När är det han är född? Helt sjukt att det snart gått ett årTintin har helt slutat amma sedan någon vecka tillbaka. Sista veckan blev det ungefär varannan morgon, på mitt initiativ, men sedan slutade jag erbjuda och han efterfrågade inte heller. Sååå nu sover jag och maken varannan natt med vartannat barn och det är sjukt ovant men såå skönt med lite frihetSlog mig också häromdagen att vi snart behöver leta efter presenter till hans 1-årsdag
![]()
Det håller jag med om, 8 månader är sent!Känns som att jag är hopplöst efter på barnsäkerheten! Upptäcker nya farligheter varje dag. Man ska ju prata om det på 8-månaders kontrollen på BVC men vi fick ställa in vår tid förra veckan för att jag var förkyld, och oavsett så tycker jag att den kommer lite sent? Hade behövt ha det förebyggande runt 6 månader istället. Läser ju en del om det på nätet och så men ändå.
26 augusti. Han slutade äta på natten vid 7 månader. Haft sån sjuk tur med den här ungen alltså. När jag slutat amma storebror fick min man ta någon natt själv ibland för jag var helt slut men jag kunde inte sova ändå för han vaknade ju flera gånger varje natt och var otröstlig. Tintin sover hela natten igenom oavsett vem av oss som sover med honom... Men det blir bättre om de sover dåligt, det kan jag försäkraNär är det han är född? Helt sjukt att det snart gått ett år. Äter han inte alls på natten heller? Det kanske han inte gjort på länge. Längtar så tills våra nätter blir lite mer stabila igen, jag njöt inte tillräckligt när det var bra
.
Håller helt med. Borde vara tidigare. Många barn kryper ju innan 8 månader? Men iom att det är läkarbesök vid 6 mån så blir det väl vid 8 även om det känns sent.Känns som att jag är hopplöst efter på barnsäkerheten! Upptäcker nya farligheter varje dag. Man ska ju prata om det på 8-månaders kontrollen på BVC men vi fick ställa in vår tid förra veckan för att jag var förkyld, och oavsett så tycker jag att den kommer lite sent? Hade behövt ha det förebyggande runt 6 månader istället. Läser ju en del om det på nätet och så men ändå.
Åh vad roligt att hon börjat prata! Är det logopedföräldern som sett till det?Också Elsa har slutat äta på natten av typ sig själv. Hon sover (just nu) hela natten i sin spjälsäng vissa nätter men andra vaknar hon nån gång och får komma upp till stora sängen. Min sambo tar ju Elsa alla nätter eftersom jag vaknar av att hon typ rör sig. Ja, jag vet att han är snällJag har ju brorsan alla nätter istället och han vaknar ju också till ibland.
Vet att jag jämrar mig över hennes sömn på dagen men natten har jag inte något att klaga över.
BVC idag. 10 månader. Vägde 8,8 kilo, 72 cm lång. Sköterskan tyckte att hon utvecklas fint och ligger långt fram både motorisk och språkligt, så det var ju skönt. Pekar, vinkar och säger titta, mamma, pappa, där och hej. Hejar på alla hon ser om hon är på rätt humör![]()
Så länge dagarna räcker, typ. Efter 1 år måste man skydda sin SGI, så även om man sparat dagar innan så går det en del då om man inte jobbar heltid.Ska läsa ikapp sen. Jag har börjat jobba extra hemifrån, godkänt av min chef. Men detta kan ju komma att göra att jag spar dagar och kan vara hemma längre. Hade egentligen behövt återvända till jobbet i januari annars då ekonomi än bestämmer det. Hur länge får man vara föräldraledig från jobbet egentligen?
När jag pratade med fk om det med sgin sa hon att jag inte måste skydda den, utan den börjar gälla direkt när jag börjar jobba igen.Så länge dagarna räcker, typ. Efter 1 år måste man skydda sin SGI, så även om man sparat dagar innan så går det en del då om man inte jobbar heltid.