Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis beställt cykelvagn 🤩 nu ska det ut och vandras/jogga/cykla/skidor med barnen 💪🏼

Velat ha en rätt länge och nu känns det ändå som att det är enda vagnen vi kommer använda häruppe (förutom under denna sommaren, har ändå kvar våran babyjogger syskonvagn också) men tanken är att bara ha cykelvagnen och eventuellt en sulky eller så till nästa sommar om det behövs.

Ser fram emot nästa vecka när den förhoppningsvis kommer 😁
Åh, vi ska också köpa en, vilken tog ni?

Ja, vi har faktiskt kämpat lite för att han ska "ta sig an" nappen ordentligt för det är faktiskt smidigt 😅 Svärmor muttrar lite, hon tycker inte barn ska ha napp annat än när de sover. Men vad tusan gör det då? Kanske blir jobbigt sen när han ska sluta, kanske inte. Storebror var lika fäst vid nappen och han slutade vid 2,5 år på eget initiativ (för att vi sa att han fick välja vad han ville i leksaksaffären 😅). Det var första kvällen som var jobbig sen gick det jättebra.
Vi försökte i fem månader, lyckades inte 🤣

Hur går det för er @Monkie? Har sin sambo söker hjälp/ har ni kunnat prata mer om er situation?
Det är ingen öppen konflikt men smärtsamt tydligt hur lite han umgås med sitt barn. Jag längtar tills hans semester är slut nästa vecka, då kan man i alla fall skylla på jobbet.

Idag tog han spontant Elsa när jag försökte stoppa in tvätt med foten, men han umgås inte med henne. Står bara och tittar på mig och är i vägen. 👀

Det är ingen öppen konflikt men smärtsamt tydligt hur lite han umgås med sitt barn. Jag längtar tills hans semester är slut nästa vecka, då kan man i alla fall skylla på jobbet.

Idag tog han spontant Elsa när jag försökte stoppa in tvätt med foten, men han umgås inte med henne. Står bara och tittar på mig och är i vägen. 👀
Men Gud så tråkigt 😔 Jag tror verkligen att det skulle vara bra om du gjorde dej nåt ärende då och då, typ handla, åka till frisören, träna så att han faktiskt tvingas ta hand om sitt eget barn, på egen hand 😔

Precis beställt cykelvagn 🤩 nu ska det ut och vandras/jogga/cykla/skidor med barnen 💪🏼

Velat ha en rätt länge och nu känns det ändå som att det är enda vagnen vi kommer använda häruppe (förutom under denna sommaren, har ändå kvar våran babyjogger syskonvagn också) men tanken är att bara ha cykelvagnen och eventuellt en sulky eller så till nästa sommar om det behövs.

Ser fram emot nästa vecka när den förhoppningsvis kommer 😁
Tittar också på cykelvagn. Skulle helst ha en med fällbart säte, men de är så dyra. Vilken tog ni?
Håller koll på begagnade mest hela tiden.

Vad sorgligt det låter, tänker att han kommer ångra sig sen när de inte har en bra relation när hon blir äldre. Och utöver det såklart jättetråkigt för E och jobbigt för dig. Håller med ovanstående om att det kanske vore bra att du kom ut lite på egen hand så han tvingas in i det.

Men Gud så tråkigt 😔 Jag tror verkligen att det skulle vara bra om du gjorde dej nåt ärende då och då, typ handla, åka till frisören, träna så att han faktiskt tvingas ta hand om sitt eget barn, på egen hand 😔
Vad sorgligt det låter, tänker att han kommer ångra sig sen när de inte har en bra relation när hon blir äldre. Och utöver det såklart jättetråkigt för E och jobbigt för dig. Håller med ovanstående om att det kanske vore bra att du kom ut lite på egen hand så han tvingas in i det.
Det är jättesvårt. Det känns som att han inte vill och jag känner mig otrygg med att lämna huset då 😭😭 😭

Det är jättesvårt. Det känns som att han inte vill och jag känner mig otrygg med att lämna huset då 😭😭 😭
Så svårt 😞 Fast ibland kanske man måste göra det för att han ska växa i att han klarar det? Sålänge du inte tror att han skadar/ försummar dottern? Tänker att du kan börja med en halvtimme och sen öka när det går bra?

Jag minns att jag hade jättemycket ångest när min sambo skulle börja jobba när sonen var två veckor 😔 Men, det fick ju gå och jag kände mig ändå rätt stärkt av att jag klarade det och hittade våra rutiner och sätt att trösta honom etc även om det var jättejobbigt. Jag liksom tvingades till det.

Det är klart han inte vill, då måste han ju ta ansvar själv. Förstår det måste kännas otryggt. Kan du inte se hur han reagerar på ett förslag då? Säg att du vill klippa dig (eller nåt annat som du brukar göra) och inte kan ta med Elsa. Nåt som du föreslår tar 30 min.

Så svårt 😞 Fast ibland kanske man måste göra det för att han ska växa i att han klarar det? Sålänge du inte tror att han skadar/ försummar dottern? Tänker att du kan börja med en halvtimme och sen öka när det går bra?

Jag minns att jag hade jättemycket ångest när min sambo skulle börja jobba när sonen var två veckor 😔 Men, det fick ju gå och jag kände mig ändå rätt stärkt av att jag klarade det och hittade våra rutiner och sätt att trösta honom etc även om det var jättejobbigt. Jag liksom tvingades till det.
Det är klart han inte vill, då måste han ju ta ansvar själv. Förstår det måste kännas otryggt. Kan du inte se hur han reagerar på ett förslag då? Säg att du vill klippa dig (eller nåt annat som du brukar göra) och inte kan ta med Elsa. Nåt som du föreslår tar 30 min.
Jag vet inte riktigt. Sist jag föreslog något sådant vägrade han och skulle följa med. Vilket innebar att jag satt bak med Elsa och underhöll henne och när jag gjorde mitt ärende satte han sig i bak och satte på Babblarna i mobilen.

Känner lite att jag inte pallar curla honom i allt. Jag jobbar nu också hemma. Han kan inte ta hand om henne en halvtimme när hon är vaken så att jag kan jobba. Det får jag göra när hon sover. Och om hon vaknar får jag avbryta och natta om. Såklart känner hon sig inte trygg med honom när han aldrig tröstar liksom. Jag fattar ju att detta inte är hållbart i längden men orkar nog inte riktigt fatta beslut just nu ❤️

Jag vet inte riktigt. Sist jag föreslog något sådant vägrade han och skulle följa med. Vilket innebar att jag satt bak med Elsa och underhöll henne och när jag gjorde mitt ärende satte han sig i bak och satte på Babblarna i mobilen.

Känner lite att jag inte pallar curla honom i allt. Jag jobbar nu också hemma. Han kan inte ta hand om henne en halvtimme när hon är vaken så att jag kan jobba. Det får jag göra när hon sover. Och om hon vaknar får jag avbryta och natta om. Såklart känner hon sig inte trygg med honom när han aldrig tröstar liksom. Jag fattar ju att detta inte är hållbart i längden men orkar nog inte riktigt fatta beslut just nu ❤️
Se till att ta hand om dig själv så du inte kör i väggen :heart .

Förstår verkligen att du inte orkar fatta något beslut just nu, det där låter otroligt påfrestande och jag är verkligen ledsen för din skull. :heart Det ska ju heller inte behöva vara ditt ansvar att få honom att öppna ögonen och börja ta ansvar för sin egen familj... Hur mycket jobbar du? Han tar inte ut någon föräldraledighet alls nu utan du jobbar "utöver" så att säga?

Jag och min sambo skulle egentligen behöva gå i familjerådgivning/parterapi eller något liknande för det är mycket som inte riktigt funkar sedan Lilleman kom och vi skulle nog behöva hjälp och verktyg utifrån, men orken att ta tag i detta... Den finns inte just nu och min sambo verkar helt ointresserad av att ta några som helst initiativ i just den frågan tyvärr. Min energi räcker precis för att ta mig igenom dagen så jag förstår verkligen att du inte orkar försöka rodda med din mans problem också. Att få barn har verkligen fått mig att inse hur lätt det är att hamna i ojämlika relationer och hur ojämställt vårt samhälle är överlag. 🙄

Förstår verkligen att du inte orkar fatta något beslut just nu, det där låter otroligt påfrestande och jag är verkligen ledsen för din skull. :heart Det ska ju heller inte behöva vara ditt ansvar att få honom att öppna ögonen och börja ta ansvar för sin egen familj... Hur mycket jobbar du? Han tar inte ut någon föräldraledighet alls nu utan du jobbar "utöver" så att säga?

Jag och min sambo skulle egentligen behöva gå i familjerådgivning/parterapi eller något liknande för det är mycket som inte riktigt funkar sedan Lilleman kom och vi skulle nog behöva hjälp och verktyg utifrån, men orken att ta tag i detta... Den finns inte just nu och min sambo verkar helt ointresserad av att ta några som helst initiativ i just den frågan tyvärr. Min energi räcker precis för att ta mig igenom dagen så jag förstår verkligen att du inte orkar försöka rodda med din mans problem också. Att få barn har verkligen fått mig att inse hur lätt det är att hamna i ojämlika relationer och hur ojämställt vårt samhälle är överlag. 🙄

Håller verkligen med om ditt sista stycke, det är sjukt hur lätt det går att bli ojämställda bara pga barn. Man måste tänka på det precis hela tiden och det orkar jag inte göra.

Jag och min sambo skulle egentligen behöva gå i familjerådgivning/parterapi eller något liknande för det är mycket som inte riktigt funkar sedan Lilleman kom och vi skulle nog behöva hjälp och verktyg utifrån, men orken att ta tag i detta... Den finns inte just nu och min sambo verkar helt ointresserad av att ta några som helst initiativ i just den frågan tyvärr. Min energi räcker precis för att ta mig igenom dagen så jag förstår verkligen att du inte orkar försöka rodda med din mans problem också. Att få barn har verkligen fått mig att inse hur lätt det är att hamna i ojämlika relationer och hur ojämställ vårt samhälle är överlag. 🙄
❤️ Jag jobbar timmar, när och hur mycket jag vill. Så det blir ungefär två timmar om dagen nu mest på kvällar när Elsa somnat. Den tiden använde jag tidigare till plock och strykning och sånt, nu görs det av... Ingen.

Åh, vi ska också köpa en, vilken tog ni?

Tittar också på cykelvagn. Skulle helst ha en med fällbart säte, men de är så dyra. Vilken tog ni?
Håller koll på begagnade mest hela tiden.

Har velat ganska mycket för ville ha en multisport vagn eftersom vi ändå bor i Norrbotten nu, tänkte passa på att använda med skidor till vintern så man verkligen kan använda den året runt liksom. Och har letat begagnat men den marknaden är så dålig häruppe, de finns för få som säljer och för många som köper 😆 dessutom sällan det är något ute till salu tycker jag. Så jag lyckades övertala sambon om en ny 😅 helt sjukt, alltid köpt våra vagnar begagnat annars men utbudet var större där vi bodde innan.

Det blev en Thule chariot cross 2 ☺️ Jag funderade ganska länge mellan olika och försökte först hitta billigare.. men läst recensioner och först var jag inne på en dyrare (sport) men tycker handbromsen blev överflödig, har föredragit vagnar när vi inte haft handbroms innan.. Det har lutningsbara säten vilket blir bra om de sover i vagnen - åtminstone lillan lär ju göra det.

Så kolla olika och jämnför är väl mitt tips - fundera vad ni ska använda den till, där går ju köpa billigare om man inte vill ha till alla aktiviteter. Ska man ha till bara ett barn blir det ju billigare också 😝 Och hoppas ni hittar begagnat, säkert bättre utbud hos er än här 😅

Har velat ganska mycket för ville ha en multisport vagn eftersom vi ändå bor i Norrbotten nu, tänkte passa på att använda med skidor till vintern så man verkligen kan använda den året runt liksom. Och har letat begagnat men den marknaden är så dålig häruppe, de finns för få som säljer och för många som köper 😆 dessutom sällan det är något ute till salu tycker jag. Så jag lyckades övertala sambon om en ny 😅 helt sjukt, alltid köpt våra vagnar begagnat annars men utbudet var större där vi bodde innan.

Det blev en Thule chariot cross 2 ☺️ Jag funderade ganska länge mellan olika och försökte först hitta billigare.. men läst recensioner och först var jag inne på en dyrare (sport) men tycker handbromsen blev överflödig, har föredragit vagnar när vi inte haft handbroms innan.. Det har lutningsbara säten vilket blir bra om de sover i vagnen - åtminstone lillan lär ju göra det.

Så kolla olika och jämnför är väl mitt tips - fundera vad ni ska använda den till, där går ju köpa billigare om man inte vill ha till alla aktiviteter. Ska man ha till bara ett barn blir det ju billigare också 😝 Och hoppas ni hittar begagnat, säkert bättre utbud hos er än här 😅
Vi är också inne på en ny faktiskt, min sambo ska ha den till löpning och jag tänkte cykla med den, och så tänker vi att vi kan använda den när vi går sen när de blivit lite större. Vår Emmaljunga är så extremt otymplig 😅. Tror det är den du har som vi tittat på också.

Precis så jag tänker. Samt att jag börjar tycka våran vanliga är otymplig med båda i.. vill gärna vandra lite framöver med hela familjen och tänker att cykelvagn funkar nog bäst till det. Vad har ni för vagn? ☺️
Vi har en Thule. Kommer inte ihåg namnet men det är inte den dyraste men inte den billigare heller. Tror den kostade runt 8000? Vi använder den nästan bara som cykelvagn och ibland till promenad, men om vi inte ska gå så långt kör jag hellre vagn och ståbräda så jag slipper koppla den från cykeln ( vi har hela ekipaget i garaget)

Åh, jag blir så ledsen när jag läser detta ❤️
Ta hand om dej. Finns det någon som kan avlasta dej nångång? Jag tänker att du som ensam förälder också behöver avlastning?

Håller helt med dej och i så många relationer så ser man hur mönstret att mamman är primärförälder så tydligt hänger kvar.

Typ min bror och hans tjej där hon springer efter ungen, byter alla blöjor, fixar mat, leker etc eller svägerskan där hennes man åker typ 2 veckor till USA med sin bror för att åka på semester och hon är hemma själv med en 1-åring jag en 3-åring 🙄

För att inte tala om jobbet där vi har vissa familjer där det alltid är mamma som är med på besök och möten för pappa tycker ”att det är så jobbigt att ha ett barn med svårigheter”, men det tycker aldrig mamman då?

Jag känner inte igen mig i beskrivningarna riktigt utan känner ändå att vi hjälps åt och drar ett tungt lass båda två. Sen har vi ju vissa saker som oftast sker på mitt initiativ, typ bada och tvätta håret, köpa kläder och presenter, kolla upp förskola, planera föräldradagar. Ja, jag är projektledaren, men sambon å andra sidan lånar böcker, lägger barnen, lagar mesta maten, monterar möbler, åker på utflykter.

Jag skulle säga att vi gör lika mycket men att vi har våra ansvarsområden.

Det sjuka är att sambon får så mycket beröm för att han är hemma så länge med barnen och är så ”duktig”. 🤣

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 086
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 463
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 288
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka