Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Potta, har ni börjat? Vilken är bra? Har testat en från Ikea som vi har ärvt men Elsa satt inte alls bra på den. Jag orkar inte potta alltid, men de gånger man märker att något är på gång skulle jag vilja testa 🙂
Vi har inte börjat men har pratat om att vi borde. Tintin visar så otroligt tydligt när han ska bajsa och gör det typ varannan dag, så tror att det skulle funka bra. Ska köpa en potta bara. Slängde storebrors potta när vi rensade inför renoveringen. Tror vi köper en BabyBjörn den här gången. Tycker dom ser mest bekväma ut.

Potta, har ni börjat? Vilken är bra? Har testat en från Ikea som vi har ärvt men Elsa satt inte alls bra på den. Jag orkar inte potta alltid, men de gånger man märker att något är på gång skulle jag vilja testa 🙂
Min sambo har provat ett par gånger med en Ikeapotta men tyckte också de satt väldigt dåligt, men de sitter inte alls utan stöd så kanske kan bero på det. Tyckte det kändes som att de behöver sära så mycket på benen för att sitta på den?

Min sambo har provat ett par gånger med en Ikeapotta men tyckte också de satt väldigt dåligt, men de sitter inte alls utan stöd så kanske kan bero på det. Tyckte det kändes som att de behöver sära så mycket på benen för att sitta på den?
Ja, håller med om det, har sett mycket snack om bumbopotta... Men svårt att veta om det är värt att köpa en potta för 500 spänn 😱

Så jobbig dag 😔

Elsa somnar i bilen när vi lämnar brorsan men vaknar efter 15 minuter. Somnar efter en timme igen och när hon vaknat ska vi äta lunch. Matar henne först och ska sen äta lite själv. Hon börjar gnälla så jag får ha henne i knäet. Hon spyr över min omelett och spyr ner båda mig och sig själv. Ner och byta kläder under gnäll. Jag skyndar mig upp och gör iordning lite yoghurt med müsli för att få nån lunch. Hon gnäller och är missnöjd så får slänga i mig maten. När jag kommer mer har hon spytt ner också det nya ombytet. Byter igen under gallskrik. Sen är hon övertrött och jättesvår att söva. 😔

Jo men det är ju semester att vara föräldraledig. Not.

Just det. Glömde ju säga att storebror hann riva upp två paket jag slagit in och som jag ska ge bort imorgon innan vi hunnit iväg till förskolan i morse.

Jag är så trött 😢
Å vad jobbigt ❤️. Den är sååå jobbig när de vaknar upp efter en kvart och är för pigga för att somna om men för trötta för att vara vakna!

Hoppas resten av dagen blev bättre ❤️

Vi har IKEAs potta till sonen men började inte använda den förrän han var runt året. Vi har fullt upp med hans potträning så Elsa får köra blöja så länge 😴

Gud vad dumt det är att få storhetsvansinne när det kommer till sömnen och börja mixtra med den bara för att få det lite lite bättre 🙈🙈. H och S brukade somna i soffan vid typ 20.30 förut, så väckte vi dem när vi gick och la oss vid 23 och matade dem, sedan sov de i sin säng till 4.30-5 nån gång, fick mat och somnade om till kl 8. Det funkade superbra, de var som små klockor! Men då får vi hybris och tänker att det är en jobbig tid att vakna sen när min sambo börjar jobba, skulle vara bättre om de vaknade vid 3 och sen sov till 6-6.30. Så vi bestämde oss för att ta bort 23-målet eftersom de ändå sov så gott vid den tiden, började lägga dem för natten vid 20 och lät dem vakna när de blev hungriga. Det funkade i två nätter, nu har de börjat vakna om varandra så en är uppe och äter 00.30, nästa 01.30 och så vaknar den första igen vid 4 och så håller det på. De sover dessutom mer oroligt så jag är där och tittar på dem en gång i timmen för att jag tror att de ska vakna snart. I går provade vi att ta tillbaka 23-målet igen men det hjälpte inte, S somnade vid 23.15 och vaknade 02.30, sen spydde han rakt ut tre gånger när jag lagt ner honom igen så fick gå upp och ta av pyjamasen och lägga en filt under honom, då vaknade H till och sprattlade runt ett tag och så var det igång 😬😬.

Här liggs det verkligen inte still på golvet. Men det går mer baklänges än framåt :D . Dock måste strumpor vara på, för annars tar hennes naglar sånt stryk.
Och åt sidorna. Snart får inte brorsan bygga Duplo eller tåg ifred. Än så länge tycker han det är kul att hon vill vara med, men det kan nog ändras ;).

Elsa har också börjat hasa sig fram. Kan nog ta sig nån meter fram och runt i alla vinklar. Brorsan är inte helt nöjd med att hon tar hans saker.

Vi har dessutom upptäckt att hon fullkomligt älskar musik. Hon lyser upp i sitt lilla face och benen sparkar i takt så fort vi sjunger för henne eller lyssnar på musik.❤️

Även om sömnen är jobbig just nu är det ändå bättre än vad det var för ett par månader sen. Det är som att hon växt in i sitt sovmönster. Hon är liksom äldre och kräver inte lika mycket sömn längre. Vi kan oftast natta henne och att hon sover i spjälsängen några timmar själv innan uppvak. Sen brukar hon få samsova resten av natten, men ibland är det som att hon störs av det. Kanske borde vi försöka natta om henne i sängen 🤔

Gud vad dumt det är att få storhetsvansinne när det kommer till sömnen och börja mixtra med den bara för att få det lite lite bättre 🙈🙈. H och S brukade somna i soffan vid typ 20.30 förut, så väckte vi dem när vi gick och la oss vid 23 och matade dem, sedan sov de i sin säng till 4.30-5 nån gång, fick mat och somnade om till kl 8. Det funkade superbra, de var som små klockor! Men då får vi hybris och tänker att det är en jobbig tid att vakna sen när min sambo börjar jobba, skulle vara bättre om de vaknade vid 3 och sen sov till 6-6.30. Så vi bestämde oss för att ta bort 23-målet eftersom de ändå sov så gott vid den tiden, började lägga dem för natten vid 20 och lät dem vakna när de blev hungriga. Det funkade i två nätter, nu har de börjat vakna om varandra så en är uppe och äter 00.30, nästa 01.30 och så vaknar den första igen vid 4 och så håller det på. De sover dessutom mer oroligt så jag är där och tittar på dem en gång i timmen för att jag tror att de ska vakna snart. I går provade vi att ta tillbaka 23-målet igen men det hjälpte inte, S somnade vid 23.15 och vaknade 02.30, sen spydde han rakt ut tre gånger när jag lagt ner honom igen så fick gå upp och ta av pyjamasen och lägga en filt under honom, då vaknade H till och sprattlade runt ett tag och så var det igång 😬😬.
Oh no 😬 Man ska aaaaldrig ändra på nåt som funkar 😅

Nämnde för svärmor att Tintin sover oroligt och äter hela nätterna. "Ja, då får pappa ta honom några nätter då så ska du se att det löser sig!" Aldrig i livet, sa jag. Han är troligtvis på väg in i separationsfasen och är som allra känsligast för att bli lämnad. Han visar det genom att bli klängig och tuttig. Ska jag svara genom att lämna honom då? Tycker att det är ett så märkligt resonemang.

Nämnde för svärmor att Tintin sover oroligt och äter hela nätterna. "Ja, då får pappa ta honom några nätter då så ska du se att det löser sig!" Aldrig i livet, sa jag. Han är troligtvis på väg in i separationsfasen och är som allra känsligast för att bli lämnad. Han visar det genom att bli klängig och tuttig. Ska jag svara genom att lämna honom då? Tycker att det är ett så märkligt resonemang.
Precis som när det kommer "men hon behöver väl inte äta på natten, är det inte bättre hon sover då!".
Jo, tydligen behöver hon äta på natten just nu. Även om det mest är snutt och inte hunger ibland.

Folk ska då ha åsikter om allt :mad: .

Är också sjukt trött på folks åsikter om vad bebisar borde och inte borde. Mycket handlar om att man ska ge mindre närhet, mindre mat och att bebisar kan sova själva osv. Att det inte gör något om de skriker. Tänk att få höra till exempel att man är en fin omtänksam mamma istället.

Är också sjukt trött på folks åsikter om vad bebisar borde och inte borde. Mycket handlar om att man ska ge mindre närhet, mindre mat och att bebisar kan sova själva osv. Att det inte gör något om de skriker. Tänk att få höra till exempel att man är en fin omtänksam mamma istället.
Men eller hur!

Här har Lilly gått från att amma 1-2 ggr nattetid, under en lång period, till att sen några nätter tillbaka vilja amma typ HELA natten :eek: mina tuttar är inte jätteglada för det. Hon har bitit också så jag fått blåsa på tutten. Är dessutom tröttare nu än när hon var nyfödd 😂 med tanke på att hon äter mer nattetid. Är väl någon ökningsfas. Storebror verkar också va inne en känslig period och blir väldigt svartsjuk på Lilly både dag och natt. Han kryper upp från sin säng varje natt och ska också ligga bredvid oss och sova... det blir lite trångt och stökigt 🤪

Här tror jag vi har typiska 4 months sleep regression just nu 😴 stökar på kvällarna innan hon kommer till ro... sen vaknar hon oftare än vanligt på nätterna, försöker stå emot så mycket jag orkar att inte erbjuda bröstet för lätt 😅 vill ju inte att hon vänjer sig vid att äta oftare natte tid... Hon somnar om utan så verkar inte vara hunger, men de går fortare att amma ibland... går ju i bara farten när jag inte har koll på vad klockan är och är trött 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 518
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 312
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 177
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka