Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ger det vi äter oftast, i bitar och om det inte passar så mixar jag lite med mixern. Blir det för stabbigt blandar jag vatten i. Om det inte passar får hon gröt. Rån med leverpastej har jag gett också ibland, och blodpudding i stavar. Hon har inga tänder men verkar pressa ihop med gommen, och väldigt sällan kväljningar!

Grötpinnar har jag också gjort.

Fruktpure köper jag färdiga, utom banan och avokado som hon får i stavar.

Vi kör nog form av blwmix, ibland känner jag mig lite osäker som tex köttbitar så det mixar jag. Vi matar aldrig mwb laddar skeden.

Ger ni vatten till maten? Jag har inte gjort det utan ammar efter.

Jag ger det vi äter oftast, i bitar och om det inte passar så mixar jag lite med mixern. Blir det för stabbigt blandar jag vatten i. Om det inte passar får hon gröt. Rån med leverpastej har jag gett också ibland, och blodpudding i stavar. Hon har inga tänder men verkar pressa ihop med gommen, och väldigt sällan kväljningar!

Vi kör nog form av blwmix, ibland känner jag mig lite osäker som tex köttbitar så det mixar jag. Vi matar aldrig mwb laddar skeden.

Saltar inte ni på er mat? Eller gör ni det efter tillagning?

Vår BVC-sköterska sa att vi skulle ge vatten till maten för att vänja dem vid att det är måltidsdrycken så vi har gjort det. De får väl inte i sig så mycket men tycker det är kul att dricka och sen låta det rinna ut igen 😅.

Saltar inte ni på er mat? Eller gör ni det efter tillagning?
Vi brukar salta efteråt, jag märker ingen skillnad på att det blir mindre gott om inte saltet kokas med. Ibland lägger jag över mat till Elsa i en liten kastrull och kryddar som tusan på vår mat 😂.

Vår BVC-sköterska sa att vi skulle ge vatten till maten för att vänja dem vid att det är måltidsdrycken så vi har gjort det. De får väl inte i sig så mycket men tycker det är kul att dricka och sen låta det rinna ut igen 😅.
Hm, kanske borde börja med det snart också! Hur serverar ni det? Inom blw verkar vissa ge i typ snapsglas väldigt tidigt, kanske redan i denna åldern. Något spillfritt lockar mig lite mer. Å andra sidan är det redan kaos under Elsas plats så 🙈

Jag börjar ju jobba lite nästa vecka och känner lite oro för hur det ska gå med maten. Storebror åt typ bara mat i den här åldern. Elsa ammar en del och äter typ knappt en halv portion gröt. Just nu har hon inte velat ha flaska heller. Hoppas på att kunna jobba en del hemifrån så jag kan fortsätta amma. Ska ju vara ledig typ två månader från midsommar så löser vi det bara tills dess så ordnar det sig.

Efter en dag med gnäll från båda barnen. Storebror som slåss när vi ska byta blöja, klä på oss etc och Elsa som sovit dåligt på dagen och gnällt non stop så känns det namne mig som en befrielse att få komma hemifrån lite ❤️ Även om jag typ ångrar mig bättre dagar.

Fick ett barn som VÄGRAR bli matad. Så vi kör 99% fingermat. Lunch idag ”skruvmakaroner” som jag blandat tonfisk i. Middag är rester från igår, batat och en babyfritata (ett vispat ägg bara som jag grädda i ugnen). Morgon och kväll en halv smörgås. Skulle vilja att hon tog flaska/pipmugg eller liknande så att hon skulle kunna dricka välling för järnets skull. Ammar där emellan, tror inte riktigt hon blir helt mätt på de hon får i sig. Vänster bröst håller dock på att ge upp produktionen känner jag. Samma förra gången och till slut ammade jag enbart på högra (var dock när han var närmare året)

hon fyller ju 7 månader nu på söndag och ÄNTLIGEN har första tänderna börjat dyka upp, sprack genom i helgen
Vad är batat?

Jag har gjort fransk äggrulle, vispat ägg, stekt på låg värme och sen rullat men det lät ju smidigt att göra i ugnen också!

Hm, kanske borde börja med det snart också! Hur serverar ni det? Inom blw verkar vissa ge i typ snapsglas väldigt tidigt, kanske redan i denna åldern. Något spillfritt lockar mig lite mer. Å andra sidan är det redan kaos under Elsas plats så 🙈
Vi har serverat i en sån liten plastkopp som vi matade dem med på bb, men nu har de fått pipmuggar av mina föräldrar som vi börjat med! De lyckas inte riktigt pricka munnen när de håller dem själva men går bra med lite hjälp! Framförallt är det betydligt mindre spill med dem och de tycker att det är väldigt roligt att hålla i muggarna efteråt (och kasta dem i golvet).

Vi kör också vatten i pipmugg, numera så lyckas han dricka ur den helt själv men i början fick vi stötta upp den åt honom. Jag ammar sällan under dagtid numera så nu har han börjat dricka rätt mycket vatten, men när jag fortfarande ammade rätt tätt så var han inte så intresserad av vatten när det erbjöds.

Tror jag fått förklaringen på den dåliga sömnen de senaste nätterna - var en liten vass skärva som bet mig när hon tog mitt finger i sin mun nu.

Och nu vill hon trycka ifrån med benen upp i stående när man håller i händerna med. :crazy::nailbiting: Sakta ner lite unge!! :arghh:

Tror jag fått förklaringen på den dåliga sömnen de senaste nätterna - var en liten vass skärva som bet mig när hon tog mitt finger i sin mun nu.

Och nu vill hon trycka ifrån med benen upp i stående när man håller i händerna med. :crazy::nailbiting: Sakta ner lite unge!! :arghh:
Kände precis början till en tand på båda mina också! Förklarar varför de äter så dåligt just nu. Hur lång tid brukar det ta innan tänder kommer fram när de börjat visa sig? Det kanske är jätteolika?

Kände precis början till en tand på båda mina också! Förklarar varför de äter så dåligt just nu. Hur lång tid brukar det ta innan tänder kommer fram när de börjat visa sig? Det kanske är jätteolika?
Inte så lång tid för storebror och kan redan ana hennes om jag kollar noga. Storebror fick rosa kinder, ibland lite feber och ofta diarré i samband med tandsprickning. Inte märkt nåt mer än snuttandet på henne än.

Här har det börjat klia rejält i munnen, så misstänker tänder påväg också… men än känner vi inget, ser inget heller.. hon krånglar med sömnen en del och är mest tjurig på dagarna nu 😬 och känns som allt hänger ihop.

Hon brukade gilla att ligga på mage men nu blir hon oftast arg efter en stund när hon vänt runt 😆 precis som sin storasyster vid den här åldern tror jag hon är frustrerad att hon inte kan krypa än

Vad har ni på fötterna? Raggsockorna blir så bösiga. Har nån form av mockasin men fötterna åker ur jättelätt. Skor är nog svårt att få på? 20210429_132724.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 536
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Pass förvaring
  • Vi som letar häst II