Monkie
Trådstartare
Jag ammar till frukost, och på förmiddagen. På lunchen, cirka mellan 10:30 och 11 ger jag någon plockmat, grötpinnar tex. Idag åt vi äggrulle. Något som inte kladdar för mycket i alla fall. Sen ammar jag direkt efter och Elsa sover antingen i vagnen eller så bär jag henne. Ammar direkt när hon vaknar. Ammar igen på eftermiddagen. Sen äter vi middag vid 17:30 -18-tiden och det är då hon får kladdiga saker, gröt/vår mat/burkmat och därefter blir det bad. Nattas vid 19 med amning och sedan vaknar hon flera gånger under natten och ammas. Ibland om vi fikar på eftermiddagen får hon lite smörgåsrån om hon verkar intresserad.Hur har ni gjort med mat vs amning/ersättning? Tycker det är svårt att veta hur mycket mat de ska äta innan det går att ta bort en omgång ersättning. Och ni som ger gröt/grötpinnar, ger ni det på morgonen eller kvällen?
Just nu ger jag först ersättning när de vaknar runt 6-6.30, sen gröt vid 8 och därefter fyller jag på med ersättning igen för att de säkert ska bli mätta, då dricker de typ 60 ml och somnar. Blir så himla mycket matande dock, hela första vakenperioden går ut på att jag matar dem typ.
Sen brukar de dela på typ 2/3 barnmatsburk till lunch vid 11.30-12 och därefter ersättning igen innan eftermiddagsvilan. Sen blir det bara ersättning resten av dagen, känns lite konstigt att ge två riktiga måltider så nära varandra och sen ingenting? Men samtidigt vill jag gärna få in en ganska tidig lunch så de vänjer sig vid det, och det är också enklast att själv äta när de äter för de hatar att titta på när jag äter. Hur har ni lagt upp det? Och hur mycket gröt/mat äter era nu?
Ursäkta tusen frågor.
Nu har hon också börjat söka sig till bröstet på ett lite mer aktivt sätt och kan till exempel vända sig om och böka med huvudet även fast det inte är "tid" att äta, då småammar hon lite. Kanske törstig, kanske närhet, kanske hungrig haha jag vet inte faktiskt.
Vi tar det väldigt lugnt med att introducera maten då hon blir trög i magen, nästa steg blir att introducera frukost. Det kommer bli plockmat till frukost i alla fall pga att allt blir så himla kladdigt.