Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni förresten när ni behöver göra nåt som gör att ni inte kan ha fullt fokus på barnet? Till exempel gå på toaletten eller laga mat? Jag har alltid lämnat dem på lekmattan när jag går på toaletten och kissat med öppen dörr så jag hör dem men nu är Harry så snabb att han utan problem hinner äta typ tre olika sladdar och stoppa fingrarna i ett vägguttag innan jag kissat klart hur snabb jag än är. Samma sak med matlagning, förut kunde jag ha dem hos mig i köket men nu stannar ju inte H där längre. Har i och för sig typ aldrig lagat mat när jag varit ensam med dem men vore ju härligt att kunna göra nån form av lunch till både dem och mig som inte är burkmat och frysmat.

Hur gör ni förresten när ni behöver göra nåt som gör att ni inte kan ha fullt fokus på barnet? Till exempel gå på toaletten eller laga mat? Jag har alltid lämnat dem på lekmattan när jag går på toaletten och kissat med öppen dörr så jag hör dem men nu är Harry så snabb att han utan problem hinner äta typ tre olika sladdar och stoppa fingrarna i ett vägguttag innan jag kissat klart hur snabb jag än är. Samma sak med matlagning, förut kunde jag ha dem hos mig i köket men nu stannar ju inte H där längre. Har i och för sig typ aldrig lagat mat när jag varit ensam med dem men vore ju härligt att kunna göra nån form av lunch till både dem och mig som inte är burkmat och frysmat.
Tar med honom på toaletten eller så passar storebror. Vi har öppen planlösning så från köket ser jag överallt så kan laga mat och ha koll på honom samtidigt. Om jag behöver dammsuga eller göra nåt där jag inte kan ha koll på honom hela tiden sätter jag honom i matstolen med en korg leksaker. Ute sätter jag honom i vagnen när jag klipper gräset och vattnar. Du har ju två så förstår att det blir dubbelt så trixigt 😅

Ja nu har ju du två så det blir klurigare, men SJAL räddar mitt liv, alla dagar. Toalettbesök, matlagning, gå till brevlådan, promenader, komma till affären, städa, ja allt.

Tar med honom på toaletten eller så passar storebror. Vi har öppen planlösning så från köket ser jag överallt så kan laga mat och ha koll på honom samtidigt. Om jag behöver dammsuga eller göra nåt där jag inte kan ha koll på honom hela tiden sätter jag honom i matstolen med en korg leksaker. Ute sätter jag honom i vagnen när jag klipper gräset och vattnar. Du har ju två så förstår att det blir dubbelt så trixigt 😅
Åh, öppen planlösning, vilken bra grej alltså 😅, det önskar jag mig i nästa boende! Men när du tar med honom på toaletten, river han inte stället då? Harry vill gärna in där men eftersom han ofta slickar på golvet känns det sådär att ha honom där inne 😅, plus att jag tänker mig att han skulle välta toaborstar och skalla sig själv i klinkergolvet.

På toaletten så får Lilleman följa med, annars går det inte. Laga mat med honom gör jag knappt, värmer färdiga matlådor eller dylikt. Funkar liksom inte att laga mat med honom omkring för antingen kryper han iväg till något annat rum eller så hänger han mig i kjolarna och gnäller om att bli upplyft. 🤷‍♀️ Att sätta honom i t.ex. matstolen eller vagnen för att kunna göra något fungerar ibland om han får se typ Bolibompa Baby samtidigt, men oftast tröttnar han inom några minuter. Så enklast att få något gjort är när sambon också är ledig så att vi kan turas om. 😅

Åh, öppen planlösning, vilken bra grej alltså 😅, det önskar jag mig i nästa boende! Men när du tar med honom på toaletten, river han inte stället då? Harry vill gärna in där men eftersom han ofta slickar på golvet känns det sådär att ha honom där inne 😅, plus att jag tänker mig att han skulle välta toaborstar och skalla sig själv i klinkergolvet.
Vi har badrummet fullt av leksaker, ser ut som ett bombnedslag. 😅 Toaborsten får man vakta, annars går det rätt bra ändå.

Haha eller hur, det sa bvc-tanten när hon var på hembesök också, "meen vad lämpligt ni bor!" 😅 Men jo, han har blivit väldigt rivig den senaste tiden faktiskt. På toaletten kommer han inte åt så mycket dock. Han brukar leka med pottan 😂

Är han helt omöjlig eller trött har jag börjat ha honom på ryggen i sele. Framåt orkar jag inte ha honom. Han är för tung.

Alltså, tycker inte ni också att det är orimligt att man inte blir stoppad varje meter för att nån vill beundra ens barn? 😅 Jag blir typ förvånad varje gång jag är ute över att folk jag möter inte blir helt FASCINERADE över hur söta barn jag har 😅. Mvh centrum av världen.

Upplever bara att gamlingar ska komma fram och prata om/med barnen när en själv inte är på humör eller har bråttom 🤣 bara irriterande… men ibland efteråt kan jag ändå bli lite glad över vissa man mött som sagt nåt fint ändå

Storasyster är bra underhållning under tiden jag gör annat oftast 😅 annars bor vi ju så smått nu, köket är precis bredvid vardagsrummet så har ändå bra koll. Badrummet är så litet annars går det ju ta med dem dit. När storasyster var liten hänge hon med och satt på golvet med leksak eller i babysittern. Mobilen var väldigt bra distraktion från allt annat i badrummet minns jag 😂 (hon var nöjd att bara hålla i den)

Och de dagar lillan behöver närhet mycket (som just nu…) då bär jag henne i sjal/sele mest hela tiden, överallt 😅

Vilka klämmisar är det man kan återanvända? Och vilka har ni köpt ni som köpt tomma, så att säga? Hur förvarar ni dem och hur länge? Tänker att det blir en hel del med samma smak även om man bara använder några frukter eller bär?

Jag skulle vilja göra lite med havregryn, avocado osv men vi äter inte klämmis alla dagar så de kanske är överkill att börja fixa med det om ens egna inte får så bra hållbarhet.

Vilka klämmisar är det man kan återanvända? Och vilka har ni köpt ni som köpt tomma, så att säga? Hur förvarar ni dem och hur länge? Tänker att det blir en hel del med samma smak även om man bara använder några frukter eller bär?

Jag skulle vilja göra lite med havregryn, avocado osv men vi äter inte klämmis alla dagar så de kanske är överkill att börja fixa med det om ens egna inte får så bra hållbarhet.

Det finns massa olika varianter på såna man har för att göra själv nu. Just de vi har verkar tillverkaren inte finnas kvar längre men modellen är samma som den här. Man kan öppna dem i botten för att fylla på och diska. De går att diska i diskmaskinen.

Går också att frysa så att det var så vi gjorde med förvaringen om de inte skulle användas inom kort :)

1623394974471.webp

Tintin har i princip slutat amma 😢 Han tar en liten slurk när han vaknar på morgonen men det är väldigt lite. Försöker några fler gånger under dagen men han vill inte. Känns lite sorgligt. Tycker det är mysigt och får ju troligtvis inte amma fler gånger. Hade tänkt fortsätta tills han är 1 år åtminstone men han tänker tydligen bestämma själv den här killen 🤷‍♀️

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 101
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 519
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att lämna i smyg
  • Tårtor, bröd, kakor och annat del 2
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur