Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Elsas sömn är äntligen lite bättre. Ammar Max en gång per natt och kan sova några timmar i spjälsängen innan hon vaknar och vi får lyfta över henne till oss.

Hon har börjat peka också 😍 Mamma logoped är mycket stolt. Hon pekar och säger något som liknar ”där” eller ”titta”. Sonen pekade inte förrän runt året så vi tycker att hon är rätt tidig. Han gick ju vid 11 månader men det tror vi inte att Elsa kommer göra

Har ju visserligen en av minstingarna i tråden, men känner mig inte heller redo att amma. Misstänker dock att lillan inte tänker amma lika länge som storasyster. Jag ska åka iväg på lite ”semester” ensam nästa vecka, över helgen och det ska bli skönt och så behövligt. Men är lite rädd för amningen, tror dock det kommer gå bra och att hon kommer vilja fortsätta när jag kommer hem igen 😊

Elsas sömn är äntligen lite bättre. Ammar Max en gång per natt och kan sova några timmar i spjälsängen innan hon vaknar och vi får lyfta över henne till oss.

Hon har börjat peka också 😍 Mamma logoped är mycket stolt. Hon pekar och säger något som liknar ”där” eller ”titta”. Sonen pekade inte förrän runt året så vi tycker att hon är rätt tidig. Han gick ju vid 11 månader men det tror vi inte att Elsa kommer göra
Åh det gör Tintin med och det är så hiiiiimla gulligt :love: Han pekar med hela handen och säger "däää" eller "tä!" Tror inte storebror här pekade förrän vid året heller.

Här är det rätt mycket amning fortfarande, tycker jag. Lite färre gånger nattetid numera kanske, nån natt ammade hon faktiskt vid midnatt och sen var kl 6 när hon kröp från spjälsängen upp i min säng för att amma. Sen hann hon dock med ett par gånger till innan kl 8 :p.

Skulle vilja åka med en kompis och vandra lite i fjällen i augusti, utan ungar. Men känner mig inte redo att sluta amma redan när hon kommer vara 10 månader. Med sonen delammade jag till 14 månader.
Kommer vara borta tre nätter troligen. Kan man ens lämna sin lilla så "tidigt"? Det är ju med pappa, som hon är väldigt trygg och nöjd med.
Han tycker jag kan åka, ska tilläggas.

Här är det rätt mycket amning fortfarande, tycker jag. Lite färre gånger nattetid numera kanske, nån natt ammade hon faktiskt vid midnatt och sen var kl 6 när hon kröp från spjälsängen upp i min säng för att amma. Sen hann hon dock med ett par gånger till innan kl 8 :p.

Skulle vilja åka med en kompis och vandra lite i fjällen i augusti, utan ungar. Men känner mig inte redo att sluta amma redan när hon kommer vara 10 månader. Med sonen delammade jag till 14 månader.
Kommer vara borta tre nätter troligen. Kan man ens lämna sin lilla så "tidigt"? Det är ju med pappa, som hon är väldigt trygg och nöjd med.
Det tycker jag absolut att du kan om hon är trygg med sin pappa, även om det såklart kan kännas jobbigt för en själv 😅. Vi är hos mina föräldrar nu och jag och pojkarna tänkte stanna några dagar medan deras pappa åker hem och jobbar (och sover...). Det blir första gången nån av oss är borta från dem över natten, jag gissar att barnen kommer ta det bättre än pappan 😂. Själv ska jag förhoppningsvis på spa med mina systrar och min mamma i september om pandemiläget tillåter! Det ska bli så sjukt härligt men blir ju bara en natt.

Här är förövrigt sömnen sämre än nånsin 😩. Vi har ju haft rätt tur innan men nu stökar de runt hela nätterna, vrider sig på mage och vaknar, lägger sig på sidan och trillar tillbaka på rygg och vaknar, tappar nappar, är oroliga och behöver ha en hand på bröstet, vaknar och skriker och behöver vaggas till sömns på nytt osv i all evighet. De har också börjat vakna för mat flera gånger per natt. Så fort man fått den första att somna om hörs ett gnyende från nästa säng. Jag håller på att bli helt tokig 🤯.

Det tycker jag absolut att du kan om hon är trygg med sin pappa, även om det såklart kan kännas jobbigt för en själv 😅. Vi är hos mina föräldrar nu och jag och pojkarna tänkte stanna några dagar medan deras pappa åker hem och jobbar (och sover...). Det blir första gången nån av oss är borta från dem över natten, jag gissar att barnen kommer ta det bättre än pappan 😂. Själv ska jag förhoppningsvis på spa med mina systrar och min mamma i september om pandemiläget tillåter! Det ska bli så sjukt härligt men blir ju bara en natt.
Jag är mest orolig för amningen,vi verkligen inte sluta just nu (eller om två månader då). Samtidigt vore det så kul att komma iväg med kompis (och våra hundar), vår hund fyller dessutom 10 nästa år så det kanske blir sista fjällturen med honom ❤️ .

Nästa vecka har vi BVC-besök som jag redan gruvar mig för. Elsa är vanligtvis rädd för främlingar, nu är hon extra rädd. Hon hatar också att ta av och på kläder och blöja. Jag funderar på att informera BVC om att jag inte vill väga och mäta den här gången på grund av detta. Jag kommer ändå inte lyssna på några råd om att öka eller minska varken amning eller mat då jag känner mig trygg med att hon får i sig det hon ska i sin takt. Och om hon har växt en cm eller två, vad ska de göra åt det liksom? Huvudet kan de få mäta. Jag skulle gärna vilja ha er input på detta, om jag är helt ute och cyklar?

Nästa vecka har vi BVC-besök som jag redan gruvar mig för. Elsa är vanligtvis rädd för främlingar, nu är hon extra rädd. Hon hatar också att ta av och på kläder och blöja. Jag funderar på att informera BVC om att jag inte vill väga och mäta den här gången på grund av detta. Jag kommer ändå inte lyssna på några råd om att öka eller minska varken amning eller mat då jag känner mig trygg med att hon får i sig det hon ska i sin takt. Och om hon har växt en cm eller två, vad ska de göra åt det liksom? Huvudet kan de få mäta. Jag skulle gärna vilja ha er input på detta, om jag är helt ute och cyklar?
Men ring och resonera med dem? Det är ju frivilligt med BVC. Kanske måste ni inte alls komma på besök nu om allt är lugnt?

Elsa är heller inte så förtjust i ombyte men jag tänker mer att vi bara måste få det undanstökat så jag tar på henne nåt smidigt, typ onsie och sen är det ju över på några minuter.

Jag tycker också det är en bra idé att ringa och resonera med dem! Tycker inte heller att det spelar nån större roll med de där centimetrarna och grammen just nu, men i och med mitt jobb på socialtjänsten vet jag också att det riskerar att tas som nåt oroande även om hela BVC är frivilligt, så jag skulle ändå ringa och prata med dem och berätta situationen. Kan ju också vara att jag är lite orimligt nojig med sånt, men mina ungar har ju haft lite problem med vikten även när vi uppfattat allt som bra så både det och alla jobbfall sitter nog i!

Åk! Tycker jag 🥰 det gör så mycket för en själv att få komma iväg.

Nu åker jag ju iväg redan när lillan är 7 månader bara, och är borta 3 nätter. Storasyster var jag iväg första gången en natt ifrån när hon var 9 månader, gick bra. En själv som har det jobbigare oftast 😅 Förstår din oro om amningen, har ju den själv. Men å andra sidan tror jag inte lillan vill sluta än, så vi kommer mest troligt fortsätta när jag kommer hem 😊 Med storasyster var det inga problem så jag hoppas på samma nu

Men ring och resonera med dem? Det är ju frivilligt med BVC. Kanske måste ni inte alls komma på besök nu om allt är lugnt?

Elsa är heller inte så förtjust i ombyte men jag tänker mer att vi bara måste få det undanstökat så jag tar på henne nåt smidigt, typ onsie och sen är det ju över på några minuter.
Jag tycker också det är en bra idé att ringa och resonera med dem! Tycker inte heller att det spelar nån större roll med de där centimetrarna och grammen just nu, men i och med mitt jobb på socialtjänsten vet jag också att det riskerar att tas som nåt oroande även om hela BVC är frivilligt, så jag skulle ändå ringa och prata med dem och berätta situationen. Kan ju också vara att jag är lite orimligt nojig med sånt, men mina ungar har ju haft lite problem med vikten även när vi uppfattat allt som bra så både det och alla jobbfall sitter nog i!
Ja det kanske jag ska göra. Är en helvetes resa både dit och hem med, och min handled är värre så jag är i princip enhänt. Det funkar hemma, men att klä och hantera en panikande bebis är krångligt. Eller sitter de nu på vågen när de är så stora?

Hur länge orkar era små vara vakna i ett sträck? Försöker gå från 3 till två tupplurer per dag men är svettigt värre. Nu vaknar vi 6 så första sovstunden är redan 8:30 och ca 45 min. Men då är hon ofta trött redan 11:30 men för att hon skall orka hela dagen borde vi egentligen inte lägga henne före 12:30 tidigast

Hur länge orkar era små vara vakna i ett sträck? Försöker gå från 3 till två tupplurer per dag men är svettigt värre. Nu vaknar vi 6 så första sovstunden är redan 8:30 och ca 45 min. Men då är hon ofta trött redan 11:30 men för att hon skall orka hela dagen borde vi egentligen inte lägga henne före 12:30 tidigast
Cirkus 3 h. Vi har rätt nyligen gått från 2-3 lurar, men som idag när lillan vaknar 05 och vill sova igen strax efter 08 och sen runt 12-13 så blir eftermiddagen rätt gnällig 😩

Runt 3 timmar brukar vara standard. Ibland har hon blivit expert på powernaps och är nöjd efter 10 min sömn dock. Man hinner på sin höjd gå på toa ifred, om man ens får lägga ner henne :cautious: .

Det varierar väldigt mycket beroende på tidpunkt under dagen. På morgonen så brukar han vilja sova igen efter ungefär två timmar från det att vi har gått upp. Sedan så brukar han fixa ytterligare 2,5-3 timmar innan det är dax att sova igen. Sen så på eftermiddagen så brukar han ofta fixa att vara vaken 4-5 timmar i ett sträck innan han går och lägger sig för natten. Dock så är våra nattningar rätt stökiga för tillfället och ibland är det helt omöjligt att få honom att somna så då kan denna tid förlängas ytterligare.

Oftast så kör vi på två tupplurar numera men ibland så måste det bli tre för att inte det skall bli outhärdligt trött och gnälligt. T.ex. när han vaknar 05 på morgonen, då går det inte att klara sig på bara två sovtillfällen totalt fram tills nattning.

2,5-3 timmar oftast, men på eftermiddagen kan de komma in i en andra andning och bara hoppa över sista vilan och köra på till kvällen. Då är deras mor helt slut 😅. Precis som @Martenix har vi rätt jobbiga läggningar just nu, framför allt med H. Han kan vara jättetrött och på väg att somna för att sen bara från ingenstans slå upp ögonen och säga BABABA, sen är det kört att få honom att somna. Häromdagen hade vi honom uppe till kl 22 utan att han visade minsta trötthetssymptom. De senaste två kvällarna när jag varit hos mina föräldrar utan deras pappa har jag fått lämna över honom till hans morfar som har tagit ut honom på verandan och gått och gått och gått med honom i famnen tills han tillslut slocknar. Min pappa är helt outtröttlig när det kommer till sånt 😅.
När vi är hemma får jag och min sambo ibland bytas av tre-fyra gånger innan han somnar.

Nej men fy vad jobbigt med svårsövda barn O_o Avundas er verkligen inte.

Tintin klarar sig 3-4 timmar mellan sovningarna. Ibland blir det lite mer mellan första och andra. Sover två gånger om dagen. Sover hela natten gör han också. Vaknar oftast inte ens på kvällen utan sover 19.30-6 i ett svep. Däremot sover han inte själv på dagen, då måste man ligga där med honom. Och han sover dåligt i vagn nu. Så helt perfekt är han inte 😂

2,5-3 timmar oftast, men på eftermiddagen kan de komma in i en andra andning och bara hoppa över sista vilan och köra på till kvällen. Då är deras mor helt slut 😅. Precis som @Martenix har vi rätt jobbiga läggningar just nu, framför allt med H. Han kan vara jättetrött och på väg att somna för att sen bara från ingenstans slå upp ögonen och säga BABABA, sen är det kört att få honom att somna. Häromdagen hade vi honom uppe till kl 22 utan att han visade minsta trötthetssymptom. De senaste två kvällarna när jag varit hos mina föräldrar utan deras pappa har jag fått lämna över honom till hans morfar som har tagit ut honom på verandan och gått och gått och gått med honom i famnen tills han tillslut slocknar. Min pappa är helt outtröttlig när det kommer till sånt 😅.
När vi är hemma får jag och min sambo ibland bytas av tre-fyra gånger innan han somnar.
Det låter precis som vår Lilleman. Hoppas verkligen att det är någon slags fas som går över snart, vet inte riktigt när det här började för oss men det har hållt på rätt länge nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 101
Senast: Hedinn
·
R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 519
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka