Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för all pepp hörni! Tycker man hör så många som tar tiiiid, och det är jag ju såklart beredd på. Men jag hoppas det inte blir allt för långdraget 😊😊

Tack för all pepp hörni! Tycker man hör så många som tar tiiiid, och det är jag ju såklart beredd på. Men jag hoppas det inte blir allt för långdraget 😊😊
Tror man oftare hör om negativa upplevelser än positiva tyvärr men det innebär inte att det är överlag negativa upplevelser kring igångsättningar.
Klara fördelar:
Man är på plats och har BM har koll under hela förloppet.
Första delen/latensfasen kan ju absolut göra ont men det brukar vad jag hört sällan va några monstersmärtor och just latensfasen är ju den som tar tid.
Det finns smärtlindring ett knapptryck bort redan från start.
Man är ju ofta på förlossningen ett tag och hinner lära känna ”sin” BM lite mer ordentligt.
Hinner också bli ordentligt bekant med rummet och miljön så iaf jag kände mig väldigt hemma.
Man slipper åka bil med värkar.
Slipper också stressa kring när/om man ska åka in.

Suck, vi var på BVC i förmiddags och jag var helt säker på att lillan gått upp i vikt. Amningen har funkat (trodde jag) och vi vägde henne ”i famnen” igår och då hade hon ökat. Men väl där hade hon gått ner 40 g från förra måndagen :( fattar ingenting, hon är ju nöjd och pigg. Men det blir gerillamatning med ersättning varannan timme nu och ny vägning på onsdag.

Sköterskan var inte nämnvärt oroad eftersom hon mår bra men det är så jobbigt att uppenbarligen inte kunna ge henne det hon behöver. Får hoppas att detta funkar nu, sist vi körde järnet med ersättning gick hon upp 85 g på ett dygn så det borde ju gå åt rätt håll i alla fall men ja, jag känner mig onekligen otillräcklig.

(Men det känns liksom lite som att tvångsmata en sån där gås som trattas i en massa foder för att få extra fet lever 😂)

När man vill sova gott inför igångsättning, kroppen bara: ”hallå ja, här kommer smärta varsågod!” 😂✌️

Men det är ju bra att jobbas på, även om jag hellre sovit nu 😅
Vill ju gärna kunna lämna hunden i lugn och ro imorn, vilket vi säkert kan, men ändååå 😂
Båda gångerna jag gått upp på toa har det dock avtagit (för att återkomma sen) så känns inte som att det aktivt så. Men ja, obekvämt och drygt 😝

Suck, vi var på BVC i förmiddags och jag var helt säker på att lillan gått upp i vikt. Amningen har funkat (trodde jag) och vi vägde henne ”i famnen” igår och då hade hon ökat. Men väl där hade hon gått ner 40 g från förra måndagen :( fattar ingenting, hon är ju nöjd och pigg. Men det blir gerillamatning med ersättning varannan timme nu och ny vägning på onsdag.

Sköterskan var inte nämnvärt oroad eftersom hon mår bra men det är så jobbigt att uppenbarligen inte kunna ge henne det hon behöver. Får hoppas att detta funkar nu, sist vi körde järnet med ersättning gick hon upp 85 g på ett dygn så det borde ju gå åt rätt håll i alla fall men ja, jag känner mig onekligen otillräcklig.

(Men det känns liksom lite som att tvångsmata en sån där gås som trattas i en massa foder för att få extra fet lever 😂)

Tråkigt att amningen inte fungerade så bra som du trodde, men du är inte otillräcklig. Det är klurigt att få igång amningen med allt vad det innebär.

Vi har matat vår tjej varann timme sen 15/10 då vi fick åka hem och fram förra veckan. Det är tufft, men skönt att ni har ny vägning på onsdag även om jag inte skulle reagerat på 40 gram på en vecka.

Liten uppdatering!
Vi va ju på TUL igår, bebbot ligger med huvudet ner :bump: vilket jag va rätt säker på eftersom hon sparkar i revbenen/åt sidan, men skönt att få det bekräftat.
Hon beräknas denna gång va +7% så totalt +17% sen förra mätningen i vecka 32 (igår vecka 37). Troligtvis blev förra mätningen lite fel så hon låg i säte men nu blir det troligtvis ett till TUL iom den explosionsartade ökningen O_o
Hon beräknas väga drygt 3000gram nu vilket jag finner lustigt då förra bebisen inte ens vägde det vid förlossningen ett antal dagar över tiden.
Pigg och till synes friskt bebbo, bra med vatten, moderkakan ser bra ut osv och vi hade en riktigt bra och härlig barnmorska på UL så bara det kändes helt fantastiskt.

Hade samma ”strul” med första barnet. Min kropp ställde liksom inte in sig rätt så snabbt som önskat.
Amningsmottagningen som jag besökte då sa att jag skulle amma varannan/var tredje timme och erbjuda ersättning efteråt. På någon vecka drog kroppen igång ordentligt 😅

Hoppas ni får rätt på det så det fungerar för er, och känn dig inte otillräcklig! Det enda bebis verkligen behöver från just dig är närhet. Var maten kommer från är inte lika viktigt ♥️

Tråkigt att amningen inte fungerade så bra som du trodde, men du är inte otillräcklig. Det är klurigt att få igång amningen med allt vad det innebär.

Vi har matat vår tjej varann timme sen 15/10 då vi fick åka hem och fram förra veckan. Det är tufft, men skönt att ni har ny vägning på onsdag även om jag inte skulle reagerat på 40 gram på en vecka.

Hade samma ”strul” med första barnet. Min kropp ställde liksom inte in sig rätt så snabbt som önskat.
Amningsmottagningen som jag besökte då sa att jag skulle amma varannan/var tredje timme och erbjuda ersättning efteråt. På någon vecka drog kroppen igång ordentligt 😅

Hoppas ni får rätt på det så det fungerar för er, och känn dig inte otillräcklig! Det enda bebis verkligen behöver från just dig är närhet. Var maten kommer från är inte lika viktigt ♥️

Tack båda! Problemet med att mata så ofta med ersättning är ju även att hälften (om inte mer) verkar komma upp igen hur sakta vi än försöker mata. Men jag antar att det ser mer ut när det kommer upp än det faktiskt är…!

Tack båda! Problemet med att mata så ofta med ersättning är ju även att hälften (om inte mer) verkar komma upp igen hur sakta vi än försöker mata. Men jag antar att det ser mer ut när det kommer upp än det faktiskt är…!

Det ser mer ut, och det är bökigt med en liten kräkis. Med storebror hade jag konstant håret i tofs och en handduk på axeln 🙈

Jag ringde och rådfrågade BB idag på morgonen, har haft episoder av rejäl kramp i nedre delen av magen och framför allt i området kring ändtarmen. Väldigt obehagligt och gör ont. Fick det i morse och kunde knappt gå och började kallsvettas :crazy:

Det släpper efter en stund med hjälp av värktabletter och i övrigt mår jag bra. Så har tänkt att det är kopplat till mina stackars ommöblerade organ helt enkelt. Eventuellt eftervärkar men det kommer inte specifikt när jag ammar och är som kramper snarare än mensvärk. BB kunde såklart inte bedöma över telefon men de tyckte att jag kunde avvakta och söka vård om det inte går över eller blir värre.

@zassoo liknande det har jag haft i 3 dagar nu så är inne på förlossningen, de ska kolla upp det. Har haft så ont att jag legat och gråtit liksom.
Åh men fy sjutton, stackare! :( Så illa har det inte varit för mig men kan föreställa mig... hoppas det går bra och att du kan få hjälp! :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 100
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 312
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 177
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Valp 2025
  • Dalmatiner