Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag bestämt mig för att prova med amningsnapp på höger bröst för att se om det kan avlasta lite, har ett envist sår som inte riktigt ger med sig. Det gör jätteont när han suger tag men sen känns det oftast helt okej under själva amningen (om än inte bekvämt). Problemet är bara att jag blir så himla stressad när han ska börja amma för att jag är rädd att det ska göra ont, vilket leder till att det blir superkrångligt när jag ska lägga honom till bröstet.

Har provat en gång och tyckte det gick bra, gjorde lite ont ändå när han började amma men mycket bättre. Förhoppningsvis kan det hjälpa såret att få läka ut och att jag kan ta bort den efter ett tag. Ska fortsätta lufta så ofta jag kan och smörja med bröstmjölk. Det skulle vara bäst att gå med superluftig tröja, ingen BH och inga inlägg men då kommer jag gå runt med genomblöt tröja hela dagarna :p

Vår son född 2020 är döpt efter vår fantastiska narkosläkare 😂😂

Narkosläkaren som jobbade nu när lillasyster kom var inte lika fantastiskt.
Han satte spinalen snett, den släppte när de skulle stoppa tillbaka allt och börja sy och sen var han sjukt slö på att komma in på op igen och ge smärtstillande när jag berättat för operatören att jag kände allt de gjorde 🙈

Den jag hade hälsade knappt, presenterade sig inte om berättade inte vad han gjort, slet och drog i mig för att jag skulle ligga rätt och var allmänt stressad när han sa åt mig hur jag skulle ligga. Inte helt lätt att vara snabb och smidig höggravid med värkar 😂🤷

Slabbade på med desinfektionsmedel och blev sur när jag ryckte till av hans sätt att jobba. Kände mig som ett slaktdjur. 🤷

Vad lustigt att ni snackar om märkliga narkosläkare. Den som satte EDA på min under förlossningen med dottern va också i en klass för sig :crazy:
Va massa pyssel innan för allt skulle va klart när han kom dit, jag hade värkstorm och skrek rakt ut samt tuppade av i värktopparna så bad honom att inte sticka när jag hade värk men han sa bara ”jag sticker nu” och stack fel 3 ggr. Jag svimmade och kissade ner honom vilket jag idag känner mig rätt skadeglad över :cool:

Sambon tog 14 (!!!) ryggmärgsprover i våras och där va det också en salig blandning av underliga läkare som stack honom.
Bla frågade en ”vart gör det ont” sambon bara glodde på hen och sa ”ja där du sticker såklart” :banghead:

Kanske är just narkosläkare ett speciellt släkte O_o

Vad lustigt att ni snackar om märkliga narkosläkare. Den som satte EDA på min under förlossningen med dottern va också i en klass för sig :crazy:
Va massa pyssel innan för allt skulle va klart när han kom dit, jag hade värkstorm och skrek rakt ut samt tuppade av i värktopparna så bad honom att inte sticka när jag hade värk men han sa bara ”jag sticker nu” och stack fel 3 ggr. Jag svimmade och kissade ner honom vilket jag idag känner mig rätt skadeglad över :cool:

Sambon tog 14 (!!!) ryggmärgsprover i våras och där va det också en salig blandning av underliga läkare som stack honom.
Bla frågade en ”vart gör det ont” sambon bara glodde på hen och sa ”ja där du sticker såklart” :banghead:

Åh herregud 😅🙈

men han sa bara ”jag sticker nu” och stack fel 3 ggr. Jag svimmade och kissade ner honom vilket jag idag känner mig rätt skadeglad över :cool:
Men vad är det här för stolpskott? Hade hoppats jag hade otur bara, det ska ju vara så himla käckt bedövning liksom.
Min misslyckades också ett par gånger (sen blev jag vansinnig och så fick hen inga fler försök 🤷🏻‍♀️)

Jag har också sjuka minnen från den gången jag träffade narkosläkare. Jag fattar att de har bråttom och måste in och ut och göra sin grej och att allt måste vara förberett, men han ignorerade alla totalt, det enda jag mins att han sa var att han väste till en barnmorska att hon ”skulle få den där att ligga stilla”. Han sa inte ett ord till mig. När han var klar kastade han alla grejer på golvet och gick. Hade omöjligt tagit längre tid om han slängt det i papperskorgen som han passerade på vägen ut..

Men som kontrast var narkosläkaren under detta snitt snarare en riktigt härlig lirare! Men han var ST-läkare så kanske inte hade hunnit bli märklig än :p

Trevlig och pratade massor och inför snittet la han och två till ur personalen stor möda och stort besvär vid att få rummets högtalare att funka så att vi kunde få höra rätt musik under ingreppet (Vilket enligt operatören tydligen var Victor Leksell :laugh: ) Det konstaterades att få Wi-Fi högtalare att fungera var betydligt mer avancerad vetenskap än kirurgi och min systemutvecklare till make försökte hålla sig från ”har ni provat att starta om datorn” 😅

(Allt detta skedde medan de väntade på att andra som skulle vara med skulle bli klara så det var inte så att tid avsattes för detta medan operationskön var lång 😉 )

Den jag hade hälsade knappt, presenterade sig inte om berättade inte vad han gjort, slet och drog i mig för att jag skulle ligga rätt och var allmänt stressad när han sa åt mig hur jag skulle ligga. Inte helt lätt att vara snabb och smidig höggravid med värkar 😂🤷

Slabbade på med desinfektionsmedel och blev sur när jag ryckte till av hans sätt att jobba. Kände mig som ett slaktdjur. 🤷

Men fy vilken upplevelse :(

Vår son född 2020 är döpt efter vår fantastiska narkosläkare 😂😂

Narkosläkaren som jobbade nu när lillasyster kom var inte lika fantastiskt.
Han satte spinalen snett, den släppte när de skulle stoppa tillbaka allt och börja sy och sen var han sjukt slö på att komma in på op igen och ge smärtstillande när jag berättat för operatören att jag kände allt de gjorde 🙈

Men varför behövde han komma in igen för smärtlindring? Hade du ingen narkossköterska vid huvudet som höll koll på dig, och som kunde stötta upp med smärtlindring? och Men menar du smärta eller känsel? Jag har känt allt de gjort vid mina 3 första snitt, men inte haft smärta. Eller jo vid tredje snittet släppte bedövningen så det blev ett traumatiskt snitt av smärtor. Så nu till fjärde snittet så satte de även EDA som back up ifall samma sak hände igen. Samt konstant påfyllning av "snurrmedicin" vad det nu är för smärtlindring men jag kände inget mer än när de tryckte ut bebisen :rofl:

Jag har bra erfarenheter av narkosläkaren, men min bästa upplevelse var nu på Östra i Göteborg.
Narkosöverläkaren som satte både min EDA (endast som back up pga det smärtsamma tredje snittet) och min spinalbedövning var inte så pratglad, men otroligt hjälpsam och lugn då hon kallades in då första narkosläkaren inte lyckades sätta dessa pga min panik. Men denna narkosläkare hade läst min journal och lovat mig att hon bara skulle ge det max 2 stick och sen kalla in narkosöverläkaren. Det var även narkosöverläkaren som sen styrde upp smärtlindringen på uppvaket där jag fick enorma smärtor, så jag fick en sådan cocktail att jag har minnesluckor och somnade ifrån deras undersökning med jämna mellanrum. Synd att inte alla får henne!

Min erfarenhet av narkosläkaren är bara bra. En kvinnlig, lugn, presenterade sig. Bad mig säga till om/när jag fick en värk så hon visste och kunde pausa då. Och när hon var klar (satte på första försöket under lillasysters förlossning) så sa hon "lycka till, nu måste jag springa till nästa".

Så mänsklig och trevlig, precis som det alltid borde vara.

Det var samma på snittet med sonen. Då misslyckades det och bedövningen ville aldrig verka, men hon var aldrig otrevlig. Dock slutade det med sövning då de inte hade tid att vänta pga att sonen var dålig därinne.

Jisses vad törstig man blir av att amma/pumpa, känns som jag dricker vatten konstant. :D jag glömmer dock bort att äta?:confused: Har aldrig hänt förut pga älskar ju mat.:laugh:

Undra om vi hade samma.. jag hade sepsis så var jättesjuk och hade 41 grader feber så hade sån sjuk frossa. Narkosläkaren ville att jag skulle sitta upp när han stack och sa ”sitt still annars kan du bli förlamad” mm lätt när man skakar helt hysteriskt.

Sen sa han ”jag är jättenöjd med bedövningen” klipp till när de börjar skära och jag känner allt och vrålar som att jag håller på och bli mördad 😄

Sen gastar barnmorskan (älskade henne) men söv då!! Nu i efterhand kan man ju garva åt hans kommentar 😅

Jisses vad törstig man blir av att amma/pumpa, känns som jag dricker vatten konstant. :D jag glömmer dock bort att äta?:confused: Har aldrig hänt förut pga älskar ju mat.:laugh:
Ja helt sjukt, jag fyller på vattenflaskan konstant! Känner också att det är svårt att få i sig tillräckligt med mat, det är alltid något som ska göras med något av barnen :p

Ja alltså det var ingen tanke att det skulle bli skräckhistorier! Och vill också lägga till att båda första gångerna jag fick epidural med med märkliga narkosläkare så fanns inget som helst att klaga på deras ”prestation”. Allt gick precis som det skulle 😊

Men varför behövde han komma in igen för smärtlindring? Hade du ingen narkossköterska vid huvudet som höll koll på dig, och som kunde stötta upp med smärtlindring? och Men menar du smärta eller känsel? Jag har känt allt de gjort vid mina 3 första snitt, men inte haft smärta. Eller jo vid tredje snittet släppte bedövningen så det blev ett traumatiskt snitt av smärtor. Så nu till fjärde snittet så satte de även EDA som back up ifall samma sak hände igen. Samt konstant påfyllning av "snurrmedicin" vad det nu är för smärtlindring men jag kände inget mer än när de tryckte ut bebisen :rofl:

Jag har bra erfarenheter av narkosläkaren, men min bästa upplevelse var nu på Östra i Göteborg.
Narkosöverläkaren som satte både min EDA (endast som back up pga det smärtsamma tredje snittet) och min spinalbedövning var inte så pratglad, men otroligt hjälpsam och lugn då hon kallades in då första narkosläkaren inte lyckades sätta dessa pga min panik. Men denna narkosläkare hade läst min journal och lovat mig att hon bara skulle ge det max 2 stick och sen kalla in narkosöverläkaren. Det var även narkosöverläkaren som sen styrde upp smärtlindringen på uppvaket där jag fick enorma smärtor, så jag fick en sådan cocktail att jag har minnesluckor och somnade ifrån deras undersökning med jämna mellanrum. Synd att inte alla får henne!
Jag har ingen aning varför han behövde det 🤷🏼‍♀️ Inte helt närvarande nog att fråga det där och då heller.
Narkossköterskan var sjukt kass och knappt närvarande. Satt definitivt inte vid mitt huvud hela tiden.
Min man fick hålla koll på mig, hur jag mådde och be om påfyllning av lugnande när det behövdes.

Och med bedövningen släppte menar jag släppte. Det gjorde ont-ont så att jag hellre hade klippt av mig ett finger än känt det där igen. Behövde bara vara på uppvak en kort stund så de såg att jag var smärtlindrad eftersom jag kunde gå redan där.

Jag skrev aldrig någon förlossningsberättelse här i tråden eftersom den inte var alls positiv och jag var först ut..

Jag har ingen aning varför han behövde det 🤷🏼‍♀️ Inte helt närvarande nog att fråga det där och då heller.
Narkossköterskan var sjukt kass och knappt närvarande. Satt definitivt inte vid mitt huvud hela tiden.
Min man fick hålla koll på mig, hur jag mådde och be om påfyllning av lugnande när det behövdes.

Och med bedövningen släppte menar jag släppte. Det gjorde ont-ont så att jag hellre hade klippt av mig ett finger än känt det där igen. Behövde bara vara på uppvak en kort stund så de såg att jag var smärtlindrad eftersom jag kunde gå redan där.

Jag skrev aldrig någon förlossningsberättelse här i tråden eftersom den inte var alls positiv och jag var först ut..

Jag och @BernT har liknande upplevelser med enorma smärtor under snitt så jag har full förståelse över att du inte var närvarande nog att fråga. Jag menade inte på något sätt att ifrågasätta dig :heart

Jag som gjort 4 kejsarsnitt har blivit bortskämd med att alltid ha någon vid huvudet. Har alltid trott att det varit rutin att det är så men tydligen är det mina önskemål inför snitt som gjort att jag haft en närvarande personal.

Min historia med tredje och fjärde snittet är inte heller positiv, så väljer också att inte skriva ut någon.

Känner också att det är svårt att få i sig tillräckligt med mat, det är alltid något som ska göras med något av barnen :p

Menar du att godis och kakor inte är mat :angel: Ammar inte men har stor igenkänning på att inte äta tillräckligt just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 104
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
985
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 314
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 181
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka