Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bilden är från en film, därav lite dålig.
Vi bor granne med skogen så igår tänkte vi åka till en lekplats istället. Men vår bil började bete sig skumt (igen!), så vi vände hemåt. Så all fika fick följa med till skogen istället :love:

För att inte få massa inlägg från mig i rad så undrar jag över tips på bra leksaksaffär för bebisar. Vi skulle ju inte ha fler barn så allt har skänkts bort.
Beställde en peek a boo elefant i veckan och en mjukskallra. Samt att det väntar en aktivitets-enhörning till jul. Men detta kommer vi inte långt på nästa år, så tips på billiga sidor med snabb leverans önskas :D

Kolla lokala köp- och säljgrupper på Facebook eller Marketplace. Brukar finnas hur mycket som helst för inga pengar alls :)

Annars har vi oftast handlat från Stor och liten eller Lapland ecostore beroende på vad man är ute efter :)

Tjohoooo! Har fått datum för igångsättning runt en vecka efter BF :bump:
Läkaren kollade snipp status vilket visade bakåtlutad tapp vilket jag anade men hon rotade runt en massa så kändes som hon skulle gräva ut bebisen :laugh:
Bebbot har dock som vanligt inför läkarbesök varit lite seg sen igår morse så ett snabbt UL gjort och nu ligger jag med CTG. Allt verkar okej så kan va att hon vridit sig lite bara så jag därför känner mindre rörelser, det har hänt förut :o

Läkaren kollade snipp status vilket visade bakåtlutad tapp vilket jag anade men hon rotade runt en massa så kändes som hon skulle gräva ut bebisen :laugh:
Bebbot har dock som vanligt inför läkarbesök varit lite seg sen igår morse så ett snabbt UL gjort och nu ligger jag med CTG. Allt verkar okej så kan va att hon vridit sig lite bara så jag därför känner mindre rörelser, det har hänt förut :o

Skönt med igångsättningsdatum! Nu är det nära!

Vad skönt att du har fått ett datum! Och att allt är ok med bebis! Man har ju hört talas om ”white coat syndrome” förut men inte när det gäller foster kanske :D

Jag har hört från flera som gått över tiden att även om Region Sthlm inte ”officiellt” ändrat från att sätta igång en vecka istället för två veckor över tiden så är man mycket mer flexibel med detta nu efter forskning som kommit och att andra regioner ändrat. Och att mammans önskemål är en större faktor i avvägningen för/nackdelar igångsättning eller överburenhet.

Vi har en väldigt trött bebis fortfarande, men igår överraskade hon oss båda med att omedvetet vända sig från mage till rygg 2 gånger efter varandra. Försökte få det på film, för bröderna har varit likadana men då jag har blivit ifrågasatt som lögnare för det är omöjligt. Med omedvetet menar jag just omedvetet eftersom hon grejar med hela kroppen och liksom av rumpans tyngd så välter hon över :rofl:

Vad skönt att du har fått ett datum! Och att allt är ok med bebis! Man har ju hört talas om ”white coat syndrome” förut men inte när det gäller foster kanske :D

Jag har hört från flera som gått över tiden att även om Region Sthlm inte ”officiellt” ändrat från att sätta igång en vecka istället för två veckor över tiden så är man mycket mer flexibel med detta nu efter forskning som kommit och att andra regioner ändrat. Och att mammans önskemål är en större faktor i avvägningen för/nackdelar igångsättning eller överburenhet.
Hahahah! Den här bebisen verkar dock va en aning udda redan så hon har definitivt det syndromet :rofl:

Ja jag har snokat runt en massa och verkar som du säger va enklare trots att dem officiellt inte ändrat sina rutiner.
Jag behövde knappt säga något utan hon bokade in mig och undrade om det kändes okej med en vecka efter BF.
Är mest så förbaskat glad att nått flöt på för en gångs skull så nu känns det helt okej att stå ut när jag vet det finns ett slutdatum.

Fjärde utvecklingssprånget verkar ha slagit till med full kraft här, lilltjejen är ju tre månader på fredag. De andra har knappt märkts, förutom att hon lärt sig lite nya saker, men he-rre-gud vad jobbigt det här verkar vara för henne. Rejäla moodswings idag, knappt ett leende, men desto fler gråtattacker där hon ser helt livrädd ut för en... Till på köpet verkar hon vara lite förstoppad igen och har ätit dåligt i två dagar, så ikväll blev det faktiskt en dos resulax, sen åt hon en STOR flaska och slutade äntligen skrika :heart:
(Resulax är på läkares inrådan, så ingen tror att vi experimenterar själva)

Känns som det kan bli en spännande månad, 35 dagar kvar av språnget enligt vår app, jag hoppas den glada lilla bebisen kan tänka sig att komma fram litegrann iallafall 😅

Min barnmorska från MVC ringde idag, vi pratade lite om hur allt gått och så bokade vi in efterkontrollen. Det blir precis innan jul, hoppas på att allt ser bra ut så att det är grönt ljus för att börja få kroppen i bra skick igen :)

Augusti
26 - FeatherCloud, 36 år, andra barnet, Östergötland. Flicka, 53 cm, 3250 g. (BF 13/8)
30 - Eloise, 33 år, andra barnet, Skåne 3388 gram/ 50 cm. Flicka. (BF 14/9)

September
1 Piaff, 32 år, första barnet, Gävleborg. Flicka 53 cm, 3840 g. (BF 18/8)

Oktober
1 - Bexzor, 37 år, fjärde barnet. Skaraborg 3935 gram/53 cm. Tjej (BF 27/10)
25 - Anna, 39 år, första barnet, Göteborg - flicka, 51 cm / 3925 g (BF 22/10)
30 - Emtherlia, 33 år, andra barnet, Kalmar. 4066 gram/50 cm. Tjej (BF 24/10)

November
4 - zassoo, 33 år, andra barnet, Uppland - pojke, 3872 gram/ 50 cm (BF 2/11).
10 - Sleepan, 33. Första barnet, Göteborg.
3000 gram / 49 cm. Tjej. (Bf 31/10)
10 - Imogen, 36 år, tredje barnet, Uppland - pojke 2180 gram 45 cm (BF 13/12)
11 - Busbarro, 34 år, andra barnet, Småland - pojke, 3960 gram / 52 cm (BF 1/11)
24 - fijjas, 41 år, andra barnet, Uppland

December
3 - nyponros, 32 år, första barnet, Skaraborg
4 - Cocos 34 år, andra barnet, Stockholm

Fjärde utvecklingssprånget verkar ha slagit till med full kraft här, lilltjejen är ju tre månader på fredag. De andra har knappt märkts, förutom att hon lärt sig lite nya saker, men he-rre-gud vad jobbigt det här verkar vara för henne. Rejäla moodswings idag, knappt ett leende, men desto fler gråtattacker där hon ser helt livrädd ut för en... Till på köpet verkar hon vara lite förstoppad igen och har ätit dåligt i två dagar, så ikväll blev det faktiskt en dos resulax, sen åt hon en STOR flaska och slutade äntligen skrika :heart:

Känns som det kan bli en spännande månad, 35 dagar kvar av språnget enligt vår app, jag hoppas den glada lilla bebisen kan tänka sig att komma fram litegrann iallafall 😅

Detta påminde mig om att lägga in lillebror i Wonder weeks-appen. Men jag blir inte riktigt klok på det. Man ska ju utgå från beräknat förlossningsdatum och inte födelsedag. Men konsekvensen av det är att det är två månader kvar till språng 1. Jag fattar ju det i teorin men känns orimligt :p

Fjärde utvecklingssprånget verkar ha slagit till med full kraft här, lilltjejen är ju tre månader på fredag. De andra har knappt märkts, förutom att hon lärt sig lite nya saker, men he-rre-gud vad jobbigt det här verkar vara för henne. Rejäla moodswings idag, knappt ett leende, men desto fler gråtattacker där hon ser helt livrädd ut för en... Till på köpet verkar hon vara lite förstoppad igen och har ätit dåligt i två dagar, så ikväll blev det faktiskt en dos resulax, sen åt hon en STOR flaska och slutade äntligen skrika :heart

Har helt förträngt de där utvecklingssprången… tack för påminnelsen :meh::rofl:
Jag som drömmer om att sluta va gravid blev helt plötsligt rätt sugen på att ha kvar bebbot i magen ett tag till :D

Vad skönt att ni kan hjälpa henne när magen strular, medicin är underbart när det behövs!

Detta påminde mig om att lägga in lillebror i Wonder weeks-appen. Men jag blir inte riktigt klok på det. Man ska ju utgå från beräknat förlossningsdatum och inte födelsedag. Men konsekvensen av det är att det är två månader kvar till språng 1. Jag fattar ju det i teorin men känns orimligt :p
Ja det blir ju knepigt när dom föds långt från bf. Kanske kan det skifta lite då? Men samtidigt är det ju logiskt att bebis hjärna har den "ålder" den har, både inuti och utanför magen :)

Har helt förträngt de där utvecklingssprången… tack för påminnelsen :meh::rofl:
Jag som drömmer om att sluta va gravid blev helt plötsligt rätt sugen på att ha kvar bebbot i magen ett tag till :D

Vad skönt att ni kan hjälpa henne när magen strular, medicin är underbart när det behövs!
Ja dessa språng... Storebror var hemsk (eller, hade det hemskt jobbigt, kanske jag ska säga) under sina, men utvecklades också i raketfart därefter. Inbillar mig att lillasyster som inte verkar vara lika tidig också haft lindrigare språng hittills. Glad att veta om dom iallafall, så man fattar varför bebis plötsligt är rabiat :laugh:

snabbt inhopp från vårtråden! Vilken tät-app är det alla här använder? Sökte i App Store och det verkade finnas flera? Jag har inga issues än så länge men har förstått det som att det är bra att börja med övningarna redan under graviditeten så jag tänkte göra ett försök :).

snabbt inhopp från vårtråden! Vilken tät-app är det alla här använder? Sökte i App Store och det verkade finnas flera? Jag har inga issues än så länge men har förstått det som att det är bra att börja med övningarna redan under graviditeten så jag tänkte göra ett försök :).

appen heter tät - bäckenbottenträning och har en rosa/lila bakgrund mot vit text. :)

Ja det är superbra att börja under graviditeten! :up: Inte minst för att lära sig tekniken och hitta musklerna så att man vet hur det ska kännas, det kan vara lite knepigt när man ska börja efter förlossningen sen.

Alltså varför ska det vara så obehagligt när utdrivningen startar? :p Ligger och tittar på min sovande bebis och kroppen bara AHA DU SKA NOG AMMA SNART och skickar ut mjölken med en härligt brännande känsla samtidigt som brösten blir spända och osköna.

Jättemysigt :cautious:

Ja det blir ju knepigt när dom föds långt från bf. Kanske kan det skifta lite då? Men samtidigt är det ju logiskt att bebis hjärna har den "ålder" den har, både inuti och utanför magen :)

Ja precis, det är ju helt logiskt egentligen att det är så. Känns så orimligt bara! Fast tanken på att han skulle kunna varit kvar i magen 5 veckor till känns också orimlig just nu :D

Alltså varför ska det vara så obehagligt när utdrivningen startar? :p Ligger och tittar på min sovande bebis och kroppen bara AHA DU SKA NOG AMMA SNART och skickar ut mjölken med en härligt brännande känsla samtidigt som brösten blir spända och osköna.

Ja helt sjukt ju!

Fy ja, det där minns jag väl fast jag ammat så lite i mina dar... Inte skönt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 112
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
993
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 322
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Ung kille
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur