Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv har jag (i sammanhanget) lyxen att ha en man som bara jobbar dagtid och dessutom med flexibla arbetstider och möjlighet att jobba hemifrån. Så ska verkligen inte klaga!

Men idag skulle han iväg på kvällen så jag skulle rådda tre barn själv över middag och nattning.

Lägligt nog tajmade jag detta med att dels knappt ha någon mat hemma öht (handling som inte blev av igår). Dels att M har haft din kinkigaste dag hittills och inte velat sova själv mer än max en kvart. Och dels att jag lovat stora barnen att de skulle få dekorera pepparkakshusen vi bakade igår 😅

Men det gick ändå bra! Lyckades fixa ihop glasyr under en av de där kvartarna på dagen när M sov. Och pasta, pesto och fetaost är ju också mat. Och orimligt nog så underhöll sig stora barnen i över en timme med att dekorera pepparkakshusen helt själva. Hade inte förväntat mig det av min 4-åring om man säger så :p

Hoppar in från annan tråd.

Har också fått höra av barnläkare att undvika snorsugen och istället skölja med koksalt. Använder ni en sådan där liten dos-spruta till de 10 millilitrarna?
Vi använder oftast physiomer baby från apoteket, man gör precis som du beskriver och den är verkligen superbra! Bara rinner ur stora mängder snor ur den man inte sprayar i, och sedan vänder vi på barnet och lutar åt andra hållet för andra näsborren och precis lika mycket kommer ut :D Den kan man använda flera ggr/dag så vi kör morgon, kväll och innan lunch och middag.

Precis, vi använder en spruta med 5 ml.
Två till varje näsborre.
Har physiomer också men tycker den funkar bäst på sonen som snart är två och inte hade gått att skölja såhär med spruta..
Vi har också blivit avrådda från snorsug och har också använt physiomer. Eller koksalt när vi inte har haft hemma. Bröstmjölk funkar också!

Men @Eloise är du säker att det är 10 ml per näsborre per gång? Det låter jättemycket fast det kanske bara låter så :p
Haha, ja 🙈
Men det känns verkligen som om vi ska dränka henne 😂

Vi har också blivit avrådda från snorsug på barnmottagningen, och kör med koksaltlösning. Nu har inte lilla E behövt det än men tycker att det funkat bra på de tre bröderna, så kommer fortsätta med det :)

Nu har vi tagit oss förbi sambons nattjobbhelg, det blev rätt jobbigt sista natten för damen vaknade flera gånger så jag fick några timmar här och där, hon brukar sova hela nätter så det var jobbigt. Sen fick sambon jobba över tre timmar och kom hem tio imorse så jag lät honom sova, han vaknade vid 16.30 och nu ligger jag i sängen, Sigrid sover och sambon stökar julklappar. Vaknar hon inatt är det inte jag som tar det! 🤣

Bra jobbat!

Alltså när jag läser sover hela nätter undrar jag vad det är för fel på mina barn 😅 den lilla har jag full förståelse att han vaknar och vill ha mat (inatt 1 gång i timmen 😴).
Men just nu känns det som jag aldrig mer kommer få sova en hel natt. Stora killen har inte sovit en hel natt på 1 år.. 🙄

Bra jobbat!

Alltså när jag läser sover hela nätter undrar jag vad det är för fel på mina barn 😅 den lilla har jag full förståelse att han vaknar och vill ha mat (inatt 1 gång i timmen 😴).
Men just nu känns det som jag aldrig mer kommer få sova en hel natt. Stora killen har inte sovit en hel natt på 1 år.. 🙄
Sigrid har sovit SKITLÄNGE från 2 månader men nu har hon börjat vakna mitt i natten hungrig, försöker verkligen mata henne full innan hon somnar men det verkar inte räcka. Lite surt!

Sigrid har sovit SKITLÄNGE från 2 månader men nu har hon börjat vakna mitt i natten hungrig, försöker verkligen mata henne full innan hon somnar men det verkar inte räcka. Lite surt!
I den här åldern gick storebror från att sova till 8-9 på morgonen till att ta morgon vid 4.30... det höll i sig i flera månader. Är livrädd att lilla E ska ta efter :nailbiting:

Vi ger alltid Klara en dream feed innan vi går och lägger oss. Det köper oss några extra timmar sömn 😅 kanske kan vara nått att prova?

Vi ger alltid Klara en dream feed innan vi går och lägger oss. Det köper oss några extra timmar sömn 😅 kanske kan vara nått att prova?
Ja jag läste om det och ska prova! Vi blev så bortskämda när hon sov hela nätter så vad som helst som kan hjälpa är välkommet!

Gah!
Får panik på alla baciller just nu.

Vi ska flyga Malmö-Umeå över jul till mannens familj. Nu har ena svägerskans barn blivit förkyld, ska covidtestas imorgon.
Är det covid stannar de givetvis hemma. Men är det ”bara” en förkylning så kommer de och firar jul.
Jag känner mig så kluven till att utsätta Klara (och storebror) för det.
Det känns som om det räckte med att barnen hade rs för några veckor sen.
De har knappt hämtat sig och snorar båda två ännu.
Läkaren då sa dessutom att Klara löper högre risk för att få lunginflammation om hon blir sjuk igen då hennes bronkiolit skadade flimmerhåren.
Mannen vill åka, hans familj är ganska obrydd, menar att man måste igenom ett visst antal förkylningar. De arbetar inom sjukvården, så de borde gå att förlita sig på. Jag tycker dock de är lite för nonchalanta.
Men överallt när jag läser och googlar (🙄) så står det att spädbarn ska skyddas från förkylda personer.. hur hade ni gjort?

Gah!

Vi ska flyga Malmö-Umeå över jul till mannens familj. Nu har ena svägerskans barn blivit förkyld, ska covidtestas imorgon.
Är det covid stannar de givetvis hemma. Men är det ”bara” en förkylning så kommer de och firar jul.
Läkaren då sa dessutom att Klara löper högre risk för att få lunginflammation om hon blir sjuk igen då hennes bronkiolit skadade flimmerhåren.
Mannen vill åka, hans familj är ganska obrydd, menar att man måste igenom ett visst antal förkylningar. De arbetar inom sjukvården, så de borde gå att förlita sig på. Jag tycker dock de är lite för nonchalanta.
Men överallt när jag läser och googlar (🙄) så står det att spädbarn ska skyddas från förkylda personer.. hur hade ni gjort?

Jag tänker att svägerskans barn bör stanna hemma om det är sjukt?
Trodde vi lärt oss det nu i de här tiderna, att även förkylningar gör att vi stannar hemma... 🙄

Gud vilket jobbigt beslut att ta. Fattar ju att ni vill åka.. Vi avstår från två olika firande på julafton där vi blivit inbjudna, och detta enbart pga att det är en treåring på varje firande...

Jag tänker att svägerskans barn bör stanna hemma om det är sjukt?
Trodde vi lärt oss det nu i de här tiderna, att även förkylningar gör att vi stannar hemma... 🙄

Gud vilket jobbigt beslut att ta. Fattar ju att ni vill åka.. Vi avstår från två olika firande på julafton där vi blivit inbjudna, och detta enbart pga att det är en treåring på varje firande...
Jag tänker också det.
Men de tänker inte att en förkylning = sjuk.
Och övriga julfirare tycker det är ok att barnet kommer.
Det är typ bara jag som inte tycker det känns bra 🙃

Frågade min man om han gått över till grannen och käkat middag en vanlig lördag om deras barn var sjuka och han sa tvärt nej. Men hävdar att det inte alls är samma sak. Och visst, det är jul och kanske lite annorlunda.
Men spädbarn kan ju bli jättesjuka även nu, och så ska vi bo allihop under samma tak i fyra dygn.. 🙄

Gah!

Jag förstår dig, jag hade också varit väldigt tveksam till att åka. Kan ju i och för sig tycka att det är familjen med sjukt barn som borde stanna hemma men... 🤷🏼‍♀️

Gah!

Jag hade kanske stannat hemma helt. Flyget i sig med andra julfirare som kanske tänjer lite på gränserna hade jag nog varit mer orolig för.

Jag hade kanske stannat hemma helt. Flyget i sig med andra julfirare som kanske tänjer lite på gränserna hade jag nog varit mer orolig för.
Kan ju tillägga att jag är tveksam över vårat julfirande. Mitt barn är som de flesta 2,5 åringar konstant snorig och vi ska träffa både en gravid och en 6-månaders. Men ingen annan verkar tänka så 🙄. Jag är ju inte så orolig för oss, men känns inte bra gentemot andra…

Vi ”firar” 6 veckor idag, vilket inte är så mycket till firande eftersom det innebär börja med järndroppar. Och vi som har tillräckligt svårt att komma ihåg d-dropparna :p Detta är två gånger om dagen och ska enligt uppgift ge magknip och fläckar som är halvt omöjliga att få bort. Oh joy 😅

Gah!

Jag förstår verkligen, det är så himla svårt nu.
Vi ska också resa, till min mamma 50 mil och där träffa släkt med småbarn.
Tycker spontant att de som är friska ska träffas.
Anser att är man förkyld stannar man hemma (eget ansvar). Tar de ändå beslut att gå på julfirande trots förkylning hade jag nog själv valt att stanna hemma med barnen.. :(

Vi ”firar” 6 veckor idag, vilket inte är så mycket till firande eftersom det innebär börja med järndroppar. Och vi som har tillräckligt svårt att komma ihåg d-dropparna :p Detta är två gånger om dagen och ska enligt uppgift ge magknip och fläckar som är halvt omöjliga att få bort. Oh joy 😅
Första barnet fick d-droppar varje dag utan undantag, lillebror får nöja sig med varannan-var tredje dag :angel: (dvs så ofta jag kommer ihåg)

Första barnet fick d-droppar varje dag utan undantag, lillebror får nöja sig med varannan-var tredje dag :angel: (dvs så ofta jag kommer ihåg)

Exakt samma här med första och andra barnet, vilket känns oroväckande inför tredje :p

Järndroppar känns lite ”allvarligare” så nu får vi väl skärpa oss och förhoppningsvis komma ihåg d-dropparna på köpet.

Men vi har bytt sort på d-dropparna för att han fick magknip av (antagligen) dem, så känns ju lite jobbigt inför detta 😬

Exakt samma här med första och andra barnet, vilket känns oroväckande inför tredje :p

Järndroppar känns lite ”allvarligare” så nu får vi väl skärpa oss och förhoppningsvis komma ihåg d-dropparna på köpet.

Men vi har bytt sort på d-dropparna för att han fick magknip av (antagligen) dem, så känns ju lite jobbigt inför detta 😬
Hur kommer det sig att han ska få järndroppar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V