Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Angående julfirande så har vi ställt in allt. Vi är sjuka och väntar på testsvar, men även om det skulle vara negativt vill vi hinna bli ordentligt friska i lugn och ro. Lillebror verkar ha klarat sig än så länge (peppar peppar!) och det känns faktiskt lite skönt att låta honom slippa träffa folk inomhus lite till... är ganska nitisk just nu med handtvätt, inte peta honom i ansiktet eller på händerna, knappt så att någon får andas mot honom :laugh:

Vi ”firar” 6 veckor idag, vilket inte är så mycket till firande eftersom det innebär börja med järndroppar. Och vi som har tillräckligt svårt att komma ihåg d-dropparna :p Detta är två gånger om dagen och ska enligt uppgift ge magknip och fläckar som är halvt omöjliga att få bort. Oh joy 😅

Just ja, de blir ju 6 veckor idag, våra små ❤️

Ja de blir ju det! Känns ungefär lika märkligt att de redan är 6 veckor och att jag i början av graviditeten funderade på om jag skulle gå över tiden och han födas på julafton 😅

Går så sjukt fort! Och knäppt att de kom samma dag ändå, med tanke på hur långt ifrån varandra vi hade bf 😁

Nu har jag lämnat tillbaka pumpen. Fick knappt ut något alls sista dagarna, och då har jag släppt betydligt mer till den under tiden på Neo. Lite sorgligt att det inte blev någon amning, men får bara släppa det. Kanske med nästa barn (om det blir fler), eller inte, i vilket fall är det viktiga att hon får mat. Inte hur. ❤️

Här är det så mycket känslor i omlopp, runt lilla Es 3 månaders dag så får jag besked om jag får jobbet jag sökt. Jag vill inte vara föräldraledig men samtidigt så innebär det jobbet att jag är hemifrån ca 7 till 17.30. Jag kommer tacka ja om jag får det och om vi kan enas om en bra lön, men samtidigt så vill jag inte lämna E så länge än på dagarna :arghh:

På tal om jobb..
Jag börjar jobba 60% i början av februari och jag både längtar och våndas över att det går fort. Kommer jobba tre dagar i veckan och vara föräldraledig två. Sambon tvärtom. Vi gjorde lika (fast 50/50) med storebror i ett par månader och det var helt klart bästa delen av föräldraledigheten, att både få vara mitt jobbjag och mitt mammajag varje vecka. Vi har inte riktigt bestämt om vi ska köra så till sommaren eller fram till inskolning (som jag antar blir i januari 2023, men det har vi inte riktigt planerat heller), tror vi får räkna lite på det... :p

Lillan äter numera typ en liter ersättning per dygn, vi har hittills köpt tetror av bara farten eftersom vi var så stressade över hennes viktuppgång i början och är dessutom lata (och har en bebis som INTE vill vänta) och därför fortsatt med det. Men det blir löjligt dyrt, så det tog inte lång tid att räkna ut att en Baby Brezza skulle betala för sig själv inom två månader. Lyckades vinna budgivning på en Pro för 2000:- igår kväll så det är ju en liten besparing i alla fall, och så många säger ju att det är det absolut bästa man kan köpa.

Det tickar på här, åtta veckor i måndags och lilla fröken vägrar sova någon annanstans än på oss, och blir hysterisk om man lämnar rummet i trettio sekunder även om man fortsätter prata med henne hela tiden. Det ÄR ansträngande, särskilt veckorna då min man jobbar fem nätter och är borta typ femton timmar per pass. Försöker se fördelarna - det ÄR mysigt att ha henne nära (men jag sover uselt) och det är ju fantastiskt att pappa och dotter får träffas hela dagarna alla dagar utom en varannan vecka, det är ju verkligen ett privilegium (men det är så tufft att inte kunna gå och kissa eller hälla upp ett glas vatten utan att ha en jätteledsen liten tjej att trösta efteråt). Och det är ju överlevnadsinstinkt, och så vidare. Men tröstar mig med att det blir bättre, koliken har sansat sig tack vare Semper magdroppar och Minifom så just de skrikfesterna är betydligt kortare och mindre frekventa. Och hon kan ju inte sova på mitt bröst ända upp i högstadiet heller.

På tal om jobb..
Jag börjar jobba 60% i början av februari och jag både längtar och våndas över att det går fort. Kommer jobba tre dagar i veckan och vara föräldraledig två. Sambon tvärtom. Vi gjorde lika (fast 50/50) med storebror i ett par månader och det var helt klart bästa delen av föräldraledigheten, att både få vara mitt jobbjag och mitt mammajag varje vecka. Vi har inte riktigt bestämt om vi ska köra så till sommaren eller fram till inskolning (som jag antar blir i januari 2023, men det har vi inte riktigt planerat heller), tror vi får räkna lite på det... :p

Börjar också jobba 60% fast i januari pga bokslut... jobbar hemifrån och har bebis med mig. Hoppas det ska fungera.
Inser att vi inte kan hålla på så hur länge som helst, ju större han blir desto mer kräver han ju av mig. Nu sover han mest och då är det ju smidigt att jobba under tiden.
Vi är inte riktigt överens hemma mest för mannen vet inte hur hans arbetsgivare ställer sig till att jobba 40-50%. De kan ju neka, man har väl rätt att gå ned till 75% utan att de kan säga något.

Oj vad kluvet @Bexzor
Blir ju onekligen långa dagar borta med jobbet... Du har inte möjlighet att jobba deltid i början?

Nej tyvärr, jag sa upp min fasta tjänst som uska och återgick till skolbänken för att kunna skaffa E. Så i april tar mitt CSN slut så valet är att ta över föräldraledigheten med urkass SGI eller söka de jobb som finns runtomkring.

*Min SGI är urkass pga en massa faktorer, och i veckan fick jag besked att förvaltningsrätten avslog min överklagan.

Börjar också jobba 60% fast i januari pga bokslut... jobbar hemifrån och har bebis med mig. Hoppas det ska fungera.
Inser att vi inte kan hålla på så hur länge som helst, ju större han blir desto mer kräver han ju av mig. Nu sover han mest och då är det ju smidigt att jobba under tiden.
Vi är inte riktigt överens hemma mest för mannen vet inte hur hans arbetsgivare ställer sig till att jobba 40-50%. De kan ju neka, man har väl rätt att gå ned till 75% utan att de kan säga något.
Nej dom kan inte neka så länge barnet är under 18 månader.

Dom kan inte neka. Fram till barnet är 18 mån måste AG godkänna den ledighet som anställd begär, man ahr rätt till 100% ledigt. Man ska meddela arbetsgivaren senast två mån innan (förutom vid särskilda omständigheter då det är kortare).
Efter 18 mån har man rätt att vara föräldraledig i den omfattning man tar ut föräldrapenning, dvs 100% om det är vad man tar ut. Man har också rätt till nedsättning av arbetstiden till 75% utan att ta ut föräldrapenning.

Dom kan inte neka. Fram till barnet är 18 mån måste AG godkänna den ledighet som anställd begär, man ahr rätt till 100% ledigt. Man ska meddela arbetsgivaren senast två mån innan (förutom vid särskilda omständigheter då det är kortare).
Efter 18 mån har man rätt att vara föräldraledig i den omfattning man tar ut föräldrapenning, dvs 100% om det är vad man tar ut. Man har också rätt till nedsättning av arbetstiden till 75% utan att ta ut föräldrapenning.
Nej dom kan inte neka så länge barnet är under 18 månader.

Tack så jättemycket för denna informationen. Det visste jag inte. Då är det ju en helt annan situation.

Här fortsätter vi att blanda högt och lågt! På plussidan att han nu på kvällen suttit nöjd och glad i babysittern i typ en timme och ”tittat på” när jag och maken julstökat i köket, innan han till slut somnade i den.

Inte lika mycket på plussidan att han höll mig vaken till kvart över tre i natt innan han lyckades komma till ro och sova ordentligt. Så det laddar han väl inför nu i natt med :p

Nu har jag lämnat tillbaka pumpen. Fick knappt ut något alls sista dagarna, och då har jag släppt betydligt mer till den under tiden på Neo. Lite sorgligt att det inte blev någon amning, men får bara släppa det. Kanske med nästa barn (om det blir fler), eller inte, i vilket fall är det viktiga att hon får mat. Inte hur. ❤️

Ni har onekligen haft en speciell resa (både inne och utanför magen) som gjort att amning varit ett inte helt optimalt alternativ för er.
Tycker du (ni) ska se det så istället att ni gjort/gör allt ni kan för er lilla tjej och det är ju det som är viktigast 💙

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V