Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har också en tjej som inte är så matglad, hon ska vägas imorgon så vet inte vad hon gått upp sen sist. Men definitivt den lättaste bebisen jag haft för den lättaste brodern vägde 7,1 kg vid 3 månader. Det skulle innebära att lilla E gått upp minst 1600 gram på en månad för att nå det, vilket är omöjligt med hennes små matintag :rofl:. Men hon är pigg, pratglad och med i livet så det visar att hon är nöjd på sitt lilla intag.

Så vore jag er så skulle jag se istället att er lilla E växer och utvecklas utifrån sin ålder :heart För som du skrev i ett annat inlägg, att ge henne gröt kanske hjälper till. Vill minnas att ni kämpat med henne matintag länge ?
Ja, hon har krånglat och ätit lite sen vecka 6 ungefär, och är ju 4 månader nu. I början var det ju förstoppning som var orsaken, nu får hon medicin och bajsar varje dag men äter ändå knappt mer än hon gjorde då vid 6-8 veckor. Matade nyss, efter sovstund och nästan 5 timmar sen hon åt sist, och hon äter ändå bara 100ml. Men jag ska försöka släppa det, hon är ju glad och pigg helt normal på alla sätt och vis. Bara inte så förtjust i mat :cool:

Ja, hon har krånglat och ätit lite sen vecka 6 ungefär, och är ju 4 månader nu. I början var det ju förstoppning som var orsaken, nu får hon medicin och bajsar varje dag men äter ändå knappt mer än hon gjorde då vid 6-8 veckor. Matade nyss, efter sovstund och nästan 5 timmar sen hon åt sist, och hon äter ändå bara 100ml. Men jag ska försöka släppa det, hon är ju glad och pigg helt normal på alla sätt och vis. Bara inte så förtjust i mat :cool:

Det går inte förstå på något sätt hur ni kämpat, och kämpar, med maten men får ni någon mer hjälp av sjukvården? Tänker fetare ersättning (om det ens finns?), provtagning på om hon har svårt att ta upp alla näringsämnen osv? För man behöver inte vara förtjust i mat, bara man får bra på det man äter :heart

Det går inte förstå på något sätt hur ni kämpat, och kämpar, med maten men får ni någon mer hjälp av sjukvården? Tänker fetare ersättning (om det ens finns?), provtagning på om hon har svårt att ta upp alla näringsämnen osv? För man behöver inte vara förtjust i mat, bara man får bra på det man äter :heart
Nej ingen direkt hjälp längre, eller nu vet jag ju inte riktigt vad BVC sa idag för har inte hunnit prata med sambon, men tror helt enkelt inte de tycker det är ett jätteproblem. Får kanske ring och prata med vår sköterska någon dag.

Dock tror jag egentligen inte att hon har problem med näringsupptag eller liknande utan hon äter nog helt enkelt för lite för att gå upp mer.

Gröten (den ~1,5tsk hon fick) blev iallafall, om inte populär så i vart fall inte ratad. Lite märkligt och irriterande att någon (läs: jag) var och petade med EN HIMLA GREJ (läs: sked) i bebis ansikte, men tillslut fattade hon galoppen och gapade lite :D

Jag ser så fram emot att få testa smakportioner på Julia! Min man låter henne sniffa på allsköns grejer och det verkar hon tycka är kul och hon är van vid sked i och med alla rundor Semper och Minifom, så jag hoppas på succé 😁

Vi var på BVC förra veckan och hon har fortfarande inte sprängt 5 kg men det är nära, nu de senaste dagarna petar hon nästan i sig 200 ml per gång ett par gånger om dagen så det är väl något språng som pågår (hon blev två månader på juldagen). Men 57 cm har hon blivit!

De senaste veckorna har varit rätt kämpiga som jag skrev, men nu verkar det faktiskt som om dropparna har effekt och två nätter av de senaste fyra har hon sovit hela natten (med uppvak för mat osv förstås och kortare stunder i famnen) i nästet i egen säng (bedside crib så jag är max 50 cm bort), vilket är väldigt skönt då sova-på-mamma höll på att knäcka ryggen på mig. Själva läggningen tar sin lilla tid men det går åt rätt håll hoppas jag.

Ingen 3-kilosgräns här inte! Vilket inte var helt konstigt för jag hade tänkt fel på hur länge sen det var vi var där :p 2790 g vägde han nu, så 100 upp på drygt en vecka (tänkte att det var drygt två veckor sen) Men han växer fint på längden och huvud och bvc-sköterskan var inte orolig. Får väl hem och amma ännu mer 😅

Vi märker att han har växt för vissa byxor och pyjamasar börjar bli korta. Men är ju tydligt att han inte är så stor på bredden när han är 49 cm lång och bodys i stl 44 fortfarande är rymliga.

BVC hade för övrigt bara sagt att vi kunde få en extra vägning innan 5månaderskollen om vi ville, samt att diskutera om medicinen fortfarande behövs. Att det var svårt att "dra slutsatser", och fortsätta mata när hon säger till (och det gör hon ju nästan aldrig) :meh:

Efter en förmiddag när lilltjejen är missnöjd och gnällig, inte är trött och bara kniper ihop munnen om vi erbjuder mat är jag oerhört nära att ringa och fråga om det är allt hon har att komma med så vi borde lista oss nån annanstans, men det är stor risk för att jag inte är speciellt trevlig så jag får väl låta bli.
Det gör mig så himla arg att det (iaf i teorin, kunskapen lär ju kunna variera) finns amningshjälp och -mottagningar mm men när man flaskmatar känner man sig verkligen helt utelämnad...

@FeatherCloud vad dåligt att ni inte får den hjälp ni önskar :( Var din sambo tydlig med att ni önskar mer hjälp och att bebis inte är tillfreds? Tänker det är rätt stor skillnad på med en bebis som går upp dåligt i vikt men är nöjd och glad och en som inte är det…

Gissar att ni testat detta för länge sen men äter hon lika dåligt på olika ersättningsmärken? Jag har ju verkligen noll erfarenhet av flaskmatning men olika märken borde ju bebisar kunna tycka är olika goda?

@FeatherCloud vad dåligt att ni inte får den hjälp ni önskar :( Var din sambo tydlig med att ni önskar mer hjälp och att bebis inte är tillfreds? Tänker det är rätt stor skillnad på med en bebis som går upp dåligt i vikt men är nöjd och glad och en som inte är det…

Gissar att ni testat detta för länge sen men äter hon lika dåligt på olika ersättningsmärken? Jag har ju verkligen noll erfarenhet av flaskmatning men olika märken borde ju bebisar kunna tycka är olika goda?
Nä det tror jag kanske inte att han var, han är mer obekymrad och "jaja" än jag är... Och jag kanske överdriver nu för att senaste dagarna varit så gnälliga och ur fas, men innan har hon ju varit glad och nöjd.

Vi testade Nan en sväng när krånglet började men det gjorde ingen skillnad. Även vaniljsocker i ersättningen har testats, det hjälper inte.

Jag borde nog bara chilla och inte oroa mig, för rätt vad det är äter hon ju, men alla "misslyckade" matningar tar verkligen kål på mig snart.

Ingen 3-kilosgräns här inte! Vilket inte var helt konstigt för jag hade tänkt fel på hur länge sen det var vi var där :p 2790 g vägde han nu, så 100 upp på drygt en vecka (tänkte att det var drygt två veckor sen) Men han växer fint på längden och huvud och bvc-sköterskan var inte orolig. Får väl hem och amma ännu mer 😅

Vi märker att han har växt för vissa byxor och pyjamasar börjar bli korta. Men är ju tydligt att han inte är så stor på bredden när han är 49 cm lång och bodys i stl 44 fortfarande är rymliga.
Sån liten pluttis alltså 😍

BVC hade för övrigt bara sagt att vi kunde få en extra vägning innan 5månaderskollen om vi ville, samt att diskutera om medicinen fortfarande behövs. Att det var svårt att "dra slutsatser", och fortsätta mata när hon säger till (och det gör hon ju nästan aldrig) :meh:

Efter en förmiddag när lilltjejen är missnöjd och gnällig, inte är trött och bara kniper ihop munnen om vi erbjuder mat är jag oerhört nära att ringa och fråga om det är allt hon har att komma med så vi borde lista oss nån annanstans, men det är stor risk för att jag inte är speciellt trevlig så jag får väl låta bli.
Det gör mig så himla arg att det (iaf i teorin, kunskapen lär ju kunna variera) finns amningshjälp och -mottagningar mm men när man flaskmatar känner man sig verkligen helt utelämnad...

Har ni pratat något om att byta till mer kaloririk mat, eller att berika den mat ni ger så att den innehåller mer energi?

I övrigt hade jag nog inte oroat mig så mycket om BVC är nöjda med uppgången och så länge hon växer på längden. ❤️

Jag är ju dock inte sådär jättebra på bebisar, och kan ju mest utgå från mig egen 😅

Har ni pratat något om att byta till mer kaloririk mat, eller att berika den mat ni ger så att den innehåller mer energi?

I övrigt hade jag nog inte oroat mig så mycket om BVC är nöjda med uppgången och så länge hon växer på längden. ❤️

Jag är ju dock inte sådär jättebra på bebisar, och kan ju mest utgå från mig egen 😅
Nä inget sånt. Vi pratade om olja i ersättningen i ett annat syfte (trög mage) när hon var nyfödd, eftersom storebror fick det, men enligt BVC är det ett råd som inte ska ges längre eftersom det rubbar näringsbalansen i ersättningen. Andra typer av kaloririk ersättning känner jag inte till.

Nä, jag tror jag bara överdriver, hon är ju inte onormalt liten... Ska försöka släppa det...

Nä inget sånt. Vi pratade om olja i ersättningen i ett annat syfte (trög mage) när hon var nyfödd, eftersom storebror fick det, men enligt BVC är det ett råd som inte ska ges längre eftersom det rubbar näringsbalansen i ersättningen. Andra typer av kaloririk ersättning känner jag inte till.

Nä, jag tror jag bara överdriver, hon är ju inte onormalt liten... Ska försöka släppa det...

Dietisten på Neo pratade med oss om det när Signe gick upp för dåligt (hon går ju fortfarande upp rätt dåligt med sina 565 fram på sex veckor förra veckan hos BVC) men jag vet inte vad det var för typ av ersättning. Kanske kan vara värt att kolla upp? Eftersom Signe ofta somnar ifrån maten innan hon hunnit få i sig så mycket så var det tal om att byta till något sådant, men det har inte behövts än.

Äh, din oro är ju din känsla så det är inte konstigt det känns jobbigt. Men så länge E verkar må bra är nog allt som det ska. Men ja, kan ju vara värt att kolla på det där med om det finns någon annan bra ersättning så du slipper tänka att hon måste kämpa i sig mer än hon vill eller orkar.

Detta med vikt är intressant, för i denna tråd finns det en stor variation på vikt. Precis hemkommen från BVC med vår lilla E, och tänkte faktiskt skriva alla mina barns vikter vid 3 månaders ålder. Inte för att jämföra, eller jo rättare sagt att jämföra hur olika det är även mellan syskon.

Barn 1 vägde 7,1 kg, barn 2 vägde 9,7 kg, barn 3 vägde 8,5 kg och barn 4 väger 6,1 kg.

Vi ger olja i maten för trög mage, och fått rådet av BVC att fortsätta med det så det verkar vara olika åsikter om det. Jag bara spånar helt fritt, och ni har säkert redan nött detta åt alla håll. Men vad händer om hon äter oftare? Vår lilla E åt tex varann timme då hon åt så små mängder efter att vi kom hem från neo. Nu äter hon i snitt 100 ml var tredje timme.

Haha ja! Helt knasigt att tänka att storasyster vägde ett kg mer när hon föddes!

Men M hade gärna fått biffa på sig lite mer. Känns som att det är bra att ha lite att ta av.
Ja det är väl skönt att ha lite fett på lager om det skulle komma något dumt virus eller nåt. Han jobbar på det ❤️

Vi ger olja i maten för trög mage, och fått rådet av BVC att fortsätta med det så det verkar vara olika åsikter om det. Jag bara spånar helt fritt, och ni har säkert redan nött detta åt alla håll. Men vad händer om hon äter oftare? Vår lilla E åt tex varann timme då hon åt så små mängder efter att vi kom hem från neo. Nu äter hon i snitt 100 ml var tredje timme.
Det går inte mata oftare, skulle jag säga. Försöker ju gå på hennes signaler och beroende på hur hon ätit och hur hon beter sig blir det att jag/vi försöker ge ny flaska ibland redan efter en timme. Det gör liksom ingen skillnad, dvs ibland äter hon då (tex att det är samma flaska som hon ätit halva, lekt lite och sen börjar gnälla igen så då får hon resten) och ibland kniper hon ihop munnen. Mata utan att hon är "tydligt" hungrig går inte, hon kniper ihop munnen och illvrålar.

@Bexzor Ja BVC ger ju sällan samstämmiga råd. Vet bara att vår sköterska sa att det är ett föråldrat råd som inte ska ges längre. Vi gav storebror olja iofs (annan sköterska, det var därför jag diskuterade det med denna) och även om jag inte kan säga att det hjälpte så gjorde det ju inget värre heller.

Prova att prata med nån online-BVC? Knodd eller liknande, finns säkert flera.

Prova att prata med nån online-BVC? Knodd eller liknande, finns säkert flera.
Nja, det kommer jag nog inte göra (av principiella skäl). Jag tänker att jag ska ta nästa besök på BVC och vara tydligare än sambon antagligen varit, känner jag fortfarande att vi inte får respons får jag överväga att byta. Och blir det akut att hon äter för lite finns ju barnakuten.

Men tack ändå :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 070
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 274
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 127
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4
  • Guldfasanerna