Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är det lite snor och slem kvar i stackars bebis men annars mår hon bra!
Köpte en babysitter till henne i julklapp som kom först igår, provade såklart direkt och vi har numera *peppar peppar* en supernöjd bebis!
Hon sitter där i och spanar in världen och efter en stund och efter lite vaggande somnar hon sött.
Jag älskar henne innerligt men det är skönt att ha din kropp ifred en stund. Jag blev så taggad av detta att badrummet städades kl 23.30 igår :D

Alltså. Jag fick ju problem med mina händer och fötter under graviditeten. Ledvärk och försämrad greppstyrka i händerna (inte karpaltunnel) och ont i fötterna när jag gick.

Utgick från att det skulle försvinna när ungen kom, och det gjorde det - i fötterna.
Händerna är inte ett dugg bättre, och nu har jag börjat få ont i knäna?!
Det gör ont att resa sig från soffan...
Gick till sjukgymnast och fick övningar (som jag väl gjorde sådär lagom sporadiskt...), handledsskena och kompressionshandskar och skulle komma tillbaka om det inte gick över.

Någon som varit med om eller hört om liknande? 😅
Min hjärna vandrar ju givetvis genast iväg till något reumatiskt... 🙈

Alltså. Jag fick ju problem med mina händer och fötter under graviditeten. Ledvärk och försämrad greppstyrka i händerna (inte karpaltunnel) och ont i fötterna när jag gick.

Utgick från att det skulle försvinna när ungen kom, och det gjorde det - i fötterna.
Gick till sjukgymnast och fick övningar (som jag väl gjorde sådär lagom sporadiskt...), handledsskena och kompressionshandskar och skulle komma tillbaka om det inte gick över.

Jag hade rejält ont i handlederna och tumören (heter det så? :p ) med första barnet, jag tror att det var bärandet i famnen som utlöste det. Jag får ont nu också till och från, har haft ont i både fot- och handleder (som häromdagen när jag vaggade barnvagnen i sidled under en promenad och fick superont i handen dagen efter) vet inte om man är extra känslig efter/vid graviditet, eller om det bara är för att man faktiskt gör en del slitande rörelser...

Min kropp känns för övrigt som ett vrak just nu. Vaggade bebis i sele idag och jag lovar att det krasar högt i knäna när jag böjer dom 🙈 Plus gravidkilon att gå ner och ett flås att få tillbaka. Ska nog börja rida lite smått igen i januari, och borde verkligen börja träna på gym igen när jag börjar jobba...

Jag hade rejält ont i handlederna och tumören (heter det så? :p ) med första barnet, jag tror att det var bärandet i famnen som utlöste det. Jag får ont nu också till och från, har haft ont i både fot- och handleder (som häromdagen när jag vaggade barnvagnen i sidled under en promenad och fick superont i handen dagen efter) vet inte om man är extra känslig efter/vid graviditet, eller om det bara är för att man faktiskt gör en del slitande rörelser...

Min kropp känns för övrigt som ett vrak just nu. Vaggade bebis i sele idag och jag lovar att det krasar högt i knäna när jag böjer dom 🙈 Plus gravidkilon att gå ner och ett flås att få tillbaka. Ska nog börja rida lite smått igen i januari, och borde verkligen börja träna på gym igen när jag börjar jobba...

Ja men jag hade ju ont innan hon kom också 😅 Och lederna i fingrarna borde Inte göra ont av att bära? Inte knäna heller... 🙄🙈
Plus, känner mig bra i kroppen och har gått ner det jag gick upp. Så detta känns inte helt bra 🙈

Åh vad roligt med ridning!! Så himla kul! 😁
Och gym också, när man väl kommer igång 😊

Det ”finns” ju något som kallas amningsreumatism. Att jag skriver inom citationstecken är för att det mig veterligen inte är någon riktig diagnos. Däremot att det är ett begrepp är det ju ett tecken på att det inte är ovanligt att få ont i leder under graviditet och som nybliven förälder. Att det faktiskt skulle ha med amning att göra är ju något annat, vilket länken nedan också är inne på.

Här finns mer att läsa:
https://bakingbabies.se/2017/03/21/finns-det-nagot-som-heter-amningsreumatism/

Det ”finns” ju något som kallas amningsreumatism. Att jag skriver inom citationstecken är för att det mig veterligen inte är någon riktig diagnos. Däremot att det är ett begrepp är det ju ett tecken på att det inte är ovanligt att få ont i leder under graviditet och som nybliven förälder. Att det faktiskt skulle ha med amning att göra är ju något annat, vilket länken nedan också är inne på.

Här finns mer att läsa:
https://bakingbabies.se/2017/03/21/finns-det-nagot-som-heter-amningsreumatism/

Ah! Ska läsa! Samt ta upp det på efterkontrollen om några veckor

Bytte till storlek 2 på nappen i nappflaskan.
Plötsligt åt kiddot 85 ml på under 20 min. Annars kan vi kämpa en timme 😝😅

Hoppas hoppas detta funkar och att hon inte börjar spy mer, för då är det ju guld. Hon kan lägga mindre energi på att äta och därmed orka äta MER. ✌️

Jag var förresten på återbesök på förlossningen igår. Var där för att träffa läkare och gå igenom allt som hände. De brukar tydligen göra då eftersom de tycker det är bättre att man får kända lite istället för att ta det direkt efter förlossningen.

Det gick iaf bra och var inga direkta konstigheter. Jag mådde ju bra hela tiden och kommer ihåg allt som hände osv. Kan tänka mig att behovet är större om man inte var lika ”med” under förloppet.

Men det låter fortfarande så märkligt när de pratar om det och ”hur sjuk du var” när jag hela tiden mådde bra. Bara en sån grej som ”och så var du ju på IVA första natten” låter ju hysteriskt dramatiskt men jag mådde ju fint, låg och bukesurfade och längtade efter bebis :p

(rent fysiskt låg jag på vanliga nattuppvaket som alla ligger på efter akuta kejsarsnitt på natten. Men tydligen tillhörde jag IVA pga att de tog massa prover och övervakade mina värden mest hela tiden. Vilket också tydligen var standard för den här typen av havandeskapsförgiftning.)

Här rullar allt bara på. Frej är smidig och för det mesta nöjd, men allra nöjdast i famnen såklart.

Jag började träna rätt fort efter förlossningen, va nog på gymmet bara 1 v efter 🙈 men nu 7 v efter har jag börjat kunna köra på rejält igen. Kört 2 pass på boxen denna vecka och även fast jag tappat så mycket känns det bra och framförallt så roligt 💪

Här rullar allt bara på. Frej är smidig och för det mesta nöjd, men allra nöjdast i famnen såklart.

Jag började träna rätt fort efter förlossningen, va nog på gymmet bara 1 v efter 🙈 men nu 7 v efter har jag börjat kunna köra på rejält igen. Kört 2 pass på boxen denna vecka och även fast jag tappat så mycket känns det bra och framförallt så roligt 💪

Shit vad härligt! Jag hoppas jag kan motivera mig till att dra till gymmet snart. Får ta det försiktigt med mitt snitt bara 😅

Härligt med både träning och Frej 💪

Jag tillhör en i dom i tråden som älskar att träna, och har ett eget gym hemma. Började träna först när lilla E var 3,5 vecka pga olika faktorer, men nu så kan jag börja lasta på vikterna igen. Snittet vill inte riktigt vara med i alla övningar, men det gör inget. Jag är anpassningsbar så länge jag får träna :love::D

Gott nytt år allihop! 🥳

Tack för allt bra snack här i tråden under året, tänk att vi alla fick så fina små bebisar 😍

Vår hund älskar att ligga i babynestet. Nu har vi det tillfälligt i vaggan och denna synen mötte mig idag när jag vände mig om i köket... 😂🙈

20211231_152014.webp

Vilken anser ni är den bästa och billigaste bärjackan? Att ta på mig mannens tröjor och jackor känns inte aktuellt i längden när jag går ut med E i selen :meh:

Ingen aning men vill gärna veta! Måste köpa någon regntät historia 😁

Eller hur, jag känner det är så ovärt att köpa en jacka för drygt 1 år liksom.
Men kan tänka mig att det kanske underlättar mer i ditt liv med hundträning om du bär Signe istället för vagnen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 067
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
960
Senast: Blyger
·
R
Gravid - 1år Hur tänker ni kring KUB? Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga... 2
Svar
32
· Visningar
2 270
Senast: Kilauea
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 124
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Köpa husvagn
  • Tips för att få bort röklukt
  • Vab eller inte

Hund, Katt, Andra Djur