Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ett konstigt gravidsymtom hörni (ja, utöver allt näsblod som peppar oeppar verkar lagt sig...)! Mitt hår blir inte fett?
Insåg idag att det fortfarande är fräscht och jag tvättade det senast i tisdags. Jag är en sån där som tvättar varannan dag annars, pga får fett hår supersnabbt. Någon annan som upplever samma? 😅
Jag har samma! Kan gå 4-5 dagar utan att tvätt eller orimliga mängder torrschampo 😅
Var samma när jag väntade sonen. Tyvärr höll det inte i sig för mig, det feta håret kom tillbaka direkt amningen började fungera 🤯

Jag har samma! Kan gå 4-5 dagar utan att tvätt eller orimliga mängder torrschampo 😅
Var samma när jag väntade sonen. Tyvärr höll det inte i sig för mig, det feta håret kom tillbaka direkt amningen började fungera 🤯

Extremt trivsamt måste jag säga! Synd det inte håller i sig 😂

Jag kontrar med ett irriterande gravidsymptom: nästäppa :meh: Nån annan som drabbats av det? Jag har haft det i flera veckor och det är så störigt :p

Jag kontrar med ett irriterande gravidsymptom: nästäppa :meh: Nån annan som drabbats av det? Jag har haft det i flera veckor och det är så störigt :p

Fick det ganska direkt och kämpade med det i flera veckor. Lagom kul när jag var på akuten och sedan på gym för att få vätskedropp och de frågade om jag hade förkylningssymptom. Nu har det dock släppt även om jag fortfarande kan få näsblod.

Sen jag blev gravid så har jag haft lite nästäppa varje dag, men bara lite. Dock tillräckligt för att folk ska fundera på om jag har covid..

Sen rapar jag mycket, inte ens omeprazol har hjälpt senaste veckan. 😫 Så jävla oglammigt att vara preggo!

Jag har haft liiite nästäppa till och från, framför allt på kvällarna. Men än så länge inte så illa att jag låter täppt/förkyld iaf

Skönt att det inte bara är jag! Jag låter nog inte förkyld men det är ett konstant störningsmoment. Men tja, det kommer ju jobbigare saker framöver :D Just nu njuter jag av att vara ganska rörlig och ha bra med energi.

Jag börjar oroa mig lite för min viktuppgång.. på måndag går jag in i vecka 25 och har nu bara ett kilo kvar till vikten jag hade när sonen föddes, totalt 12 kilo upp nu.
Min barnmorska var inte särskilt oroad när jag pratade med henne om det, men jag känner mig inte alls bekväm.
Två veckor innan jag blev gravid fick jag avliva hästen och all motion försvann därmed. Om kvällarna efter jobb är jag helt färdig och de två timmar jag har med sonen innan han ska sova slukar den sista gnutta energi jag har så träning hamnar låååångt ner på listan 😕
Helgerna går åt till återhämtning för att orka jobba kommande vecka och rasta en vild 16 månaders grabb 😅

Hur gör ni andra för att få in motion? Just nu känns det som en uppförsbacke helt omöjlig att ta sig upp..

Skönt att det inte bara är jag! Jag låter nog inte förkyld men det är ett konstant störningsmoment. Men tja, det kommer ju jobbigare saker framöver :D Just nu njuter jag av att vara ganska rörlig och ha bra med energi.

Här är en till med nästäppa 😏
Jag fick det förra graviditeten och det släppte aldrig efter förlossningen så får leva med det nu antar jag. 😴
Har också gott med energi just nu så det får man njuta av så länge det varar 😉
Jag börjar oroa mig lite för min viktuppgång.. på måndag går jag in i vecka 25 och har nu bara ett kilo kvar till vikten jag hade när sonen föddes, totalt 12 kilo upp nu.
Min barnmorska var inte särskilt oroad när jag pratade med henne om det, men jag känner mig inte alls bekväm.
Två veckor innan jag blev gravid fick jag avliva hästen och all motion försvann därmed. Om kvällarna efter jobb är jag helt färdig och de två timmar jag har med sonen innan han ska sova slukar den sista gnutta energi jag har så träning hamnar låååångt ner på listan 😕
Helgerna går åt till återhämtning för att orka jobba kommande vecka och rasta en vild 16 månaders grabb 😅

Hur gör ni andra för att få in motion? Just nu känns det som en uppförsbacke helt omöjlig att ta sig upp..

Morgon eller lunchträning blir det här.

Jag jobbar hemifrån så jag brukar ta en promenad på morgonen och på lunchen de dagar jag jobbar. Träning blir oftast runt lunchtid (tar friskvårdstimmen) eller på helgen. Sen brukar jag göra några små övningar varje dag, typ gummibandsövningar, höftlyft eller andra rumpövningar, tåhävningar osv. Det är ändå ett skönt sätt att känna att kroppen får göra någonting varje dag även om det inte är ett träningspass.

Jag märker stor skillnad jämfört med förra graviditeten, då hade jag 2,5 h pendling per dag... mycket mer energi kvar till träning nu!

Jag tänker att man får börja lite smått, ALLT är bättre än inget :) 15 minuter på vardagsrumsgolvet är också träning, det måste inte vara ett megapass.

Sen det här med viktuppgång är så olika. Vissa ökar mest i början, andra i slutet, andra ökar lite hela tiden. Skönt att din barnmorska verkar chill med det, man behöver ingen vikthets utifrån!

Jag fick ett litet wake up call på inskrivningen när det visade sig att jag vägde ett gäng kilo fler än vad jag hade gissat själv. Har också haft en period innan jag blev gravid det jag i princip inte tränat alls av diverse anledningar. Annars är jag en person som är van vid att träna och ganska mycket med senaste halvåret har varit annorlunda.

Men det blev iaf en spark i baken och nu ser jag till att röra på mig. Vill framför allt vara i så bra form som möjligt inför slutet av graviditet och förlossning.

Nu är jag ju bara i vecka 12 så inte riktigt jämförbart med v25 vad gäller förutsättningar att träna. Jag jobbar hemifrån och tar mig ut varje lunch på promenad eller löptur. När jag springer (2-3 gånger i veckan) är det verkligen inget superfart utan jag joggar mellan 2,5 och 5 km i ganska beskedligt tempo. Har också ett träningsprogram med styrkeövningar för gravida som jag gör en gång i veckan iaf. Men valde den lättaste nivån så övningarna är även de rätt beskedliga.

Hittills har jag inte gått upp något sen inskrivning men det är precis som det varit i mina tidigare graviditeter också. Har då gått upp allt efter vecka 20 ungefär.

Jadu, jag har gått upp minst 17 kg redan. Är i vecka 18, så det var ett tag sen jag vägde mig så vikten kan både ha ökat och stannat av. Har L/XL på gravidkläder trots att jag eg är storlek M. Men mina egna kläder kan jag inte ens få på mig längre.

I de två tidigare graviditeterna slutade jag på 35+ kg så räknar kasst med att det blir så igen. Har även blivit kallad fet av en läkare på MVC när jag var gravid 2015, som ansåg att jag skulle gå till en dietist. Berättade att jag kan få ner det igen, vilket jag gjorde efter barnet född 2013. Och ja jag gick ner allt. Så jag är inte orolig denna gång för själv viktuppgången.

Jag styrketränar två dagar i veckan och rör mig utöver det i trädgården och enstaka promenader. Skulle vilja öka min träning och promenader men mitt latenta illamående och sammandragningarna säger nej till det. Då jag inte har kräkts på snart 2 veckor så lyssnar jag hellre på kroppen än att det startar igen. Såna är mina graviditeter, de styrs av mitt latenta illamående som reagerar på det mesta.

Jag har ett konstigt gravidsymtom hörni (ja, utöver allt näsblod som peppar oeppar verkar lagt sig...)! Mitt hår blir inte fett?
Insåg idag att det fortfarande är fräscht och jag tvättade det senast i tisdags. Jag är en sån där som tvättar varannan dag annars, pga får fett hår supersnabbt. Någon annan som upplever samma? 😅

Ja! Men i typ vecka 10-14 var det tvärtom. Håret blev fett över en natt och jag brukar ändå klara mig med varannan dag, höll på att bli tokig.

Nu kan det gå en vecka utan att håret blir synbart fett eller ser matt och tråkigt ut. Skönt 😁

Tack för era svar om träning!

Jag är egentligen beordrad hemarbete, och särskilt nu efter vecka 22 enligt de rekommendationer som finns, men har fått eget rum att sitta i trots att vi arbetar aktivitetsbaserat egentligen så jag kan undvika smitta bra.
Mannen är fortfarande föräldraledig med vår son så det är inte ett alternativ att jobba hemifrån med de två hemma 😅
Lunchträning hade varit enklare om jag jobbade hemifrån.

Har laddat ner appen 7 minutes och målet för veckan är att köra mån-ons-fre ett pass för att börja komma igång med nånting liksom..

Tack för era svar om träning!

Jag är egentligen beordrad hemarbete, och särskilt nu efter vecka 22 enligt de rekommendationer som finns, men har fått eget rum att sitta i trots att vi arbetar aktivitetsbaserat egentligen så jag kan undvika smitta bra.
Mannen är fortfarande föräldraledig med vår son så det är inte ett alternativ att jobba hemifrån med de två hemma 😅
Lunchträning hade varit enklare om jag jobbade hemifrån.

Har laddat ner appen 7 minutes och målet för veckan är att köra mån-ons-fre ett pass för att börja komma igång med nånting liksom..
Min man är också hemma med dottern, det är absolut en utmaning ibland att jobba hemifrån då :D Jag har dock tur att jag kan sitta på övervåningen så oftast får jag hyfsad arbetsro ändå.

Det låter som en bra plan! :) Jag har en grej jag kör med att jag varje dag ska göra 100 repetitioner, av vilken övning som helst eller en blandning av olika övningar. Det kan enkelt anpassas efter dagsform, ibland blir det bara tåhävningar eller isärdrag med gummiband men då har jag gjort någonting liksom. Bra som pausgympa också, man kan göra 10-20 reps åt gången :up:

Nu funderar jag på att ringa BM i morgon och fråga om jag får göra nipt istället för mkp. Fick ju välja mellan dom, anledningen att jag tog mkp var att man ser mer saker. Fördelen med nipt är ju att det är helt säkert, dessutom tänker jag att jag får svar snabbare, antar att remissen skickas direkt och att jag kan gå o lämna prov i morgon till det?
Mkp har jag inte tid förrän på torsdag och det görs på KS i Sthlm och är ju 1,5 h kommunalt, gillar inte att köra bil i stan...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
  • Låst
Gravid - 1år Jag är för otålig för att vänta på att någon annan ska starta en tråd för oss som väntar tillökning till hösten :angel: Hoppas att vi... 2
Svar
27
· Visningar
4 105
Senast: Hedinn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag... 6 7 8
Svar
140
· Visningar
12 602
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 674
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Balkong 2025
  • Ögonfärg
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur