Höstmys-tråden 2026

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 2 380

Bukefalos 30 år!

Jag funderade på att åka in till stan en sväng i eftermiddag, men vädret (småregnigt och snålblåst som gör att det känns rätt ruggigt ute), i kombination med att jag är rätt trött, gjorde mig inte ett dugg sugen på det. Lilla goskatten är mycket mycket nöjd med att jag tog en sen eftermiddag i soffan istället. Jag har tänt ett doftljus med pumpkin spice-doft (från Lagerhaus. Inte hundra procent nöjd med doften - det från Ikea luktar godare - men det med kanel verkar lovande! Men det här luktar trivsamt och lagom, bara inte så mycket pumpkin spice-doft imo.), och sitter här med min lilla katt i knät sedan ett par timmar tillbaka. Jag har inte tänt någon lampa vilket gör ljusskenet mysigt. :heart

Jag har aldrig förr tänkt på att höstpynta och göra mysigt hemma såhär års. Jag går all in på julen. Men bestämde mig i år för att försöka, och har beställt lite pynt, ljuslyktor och dukar jag vill pynta med. Ser fram emot det, för då känns det som om jag gör nbågot gott av mörkret. :) Funderar på att testa något höstigt bröd att baka. Har någon tips på ett bröd ni känner är "höstigt"?

@Twihard jag tänkte också på nötter och frön, eller grönsaker/frukt som finns mycket av så här års. Tex riva pumpa, zucchini, rödbeta, äpplen eller morötter i degen. Brukar bli saftigt och gott!

Har ni börjat med höst/vinterplanteringar i krukor ute? Ni som gör sånt alltså.
Tänkte börja så smått denna månaden.

Det gjorde jag också i slutet av juli 😅 Några krysantemum har vissnat så funderar på om jag ska byta ut dem till ljung nu. Vill gärna peta ner någon kål också längre fram. Har alunrot, något ljusbrunt gräsigt och silvernjurvinda förutom krysantemum och en nu vissen typ minisolros.

Jag har två bollkryss utanför dörren. Ljung, taklök och allt som kan tänkas tåla minus får vänta lite till.

Ett höstmys är fermenteringar! Här är några äppelvinäger, en vindruvsvinäger, en rödbetskvass längst bak och en burk syrade tomater. Lyx!

IMG_8922.webp

1000006479.webp

Bytt till röda gardiner i köket. Dessa är egentligen mina julgardiner, men jag kände inte för att köpa nya gardiner för några veckor och de känns betydligt mer "passande" för säsongen än de pastellblå som jag haft i köket i sommar. Köket känns iaf väldigt mysigt med röda gardiner och lite höstpynt!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka