Höstmys-tråden 2026

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 80
  • Visningar Visningar 2 371

Bukefalos 30 år!

Jag hade lättare att stå ut med mörkret tidigare men nu är det bland mina största minusposter, bland många plusposter i övrigt, med hösten. Ska försöka motverka det genom att ta av sparpengar för att uppgradera ridbanebelysningen, så kompenserar det i alla fall ganska mycket att lättare kunna göra vettiga saker med hästarna. Pannlampa och reflexer var/är helt ok så länge jag nästan bara red ut, men så är icke fallet nu.

En annan kompensation för vädret är att jag behöver köpa en riktigt bra regnridkappa och om jag kan hitta några bättre kläder för löpningen.

Annars förknippar jag höstmyset (och hela vinterhalvåret) bl a med att få in mer kulturupplevelser, jag har ett par oanvända biocheckar som jag hoppas spendera på att hitta någon bra film och ska på Malmö opera i slutet av denna månad. Det hade varit kul om jag kunde hitta tiden och orken att laga lite mer mat igen, långkok och grytor och soppor med hembakt bröd är helt klart en mysdel. Men annars får det bli clementinmumsande åtminstone. Och tedrickning i växthuset med tända stearinljus på stjärnklara kvällar. Det är mys! :)

De senaste åren har jag börjat ta ut en del semesterdagar som enstaka lediga måndagar eller fredagar i oktober - november. Det gör lite till dels för att hinna med guldkorn som teaterbesök och matlagande och hemmafixande, men också att få långhelger med större chans till att komma ut och fånga det lilla dagsljus som finns. I bästa fall på några fina höstdagar med uppehållsväder.

@Lillgrådis Hoppas att dina strategier för att tackla mörkret och rusket ska underlätta. Det du beskriver i övrigt (höstmys) låter både mysigt och skönt, lite mer fritid med någon extra timmes dagsljus kan verkligen göra mycket. Jag har också lite komptimmar och några semesterdagar kvar, som jag tänkt ta ut nu under resten av året - det känns skönt att kunna göra!

Jag håller med om att mörkret är jobbigt. Jag tycker också att kyla är jobbigt, särskilt i kombination med konstant regn. Jag älskar de fina bitarna med hösten, men de tunga kan verkligen kännas tunga (jag har lite samma relation till vintern. Älskar det vackra, men resten var otroligt påfrestande förra året).

Därav mitt behov av höstmys - jag känner att jag behöver något som hjälper mig att fokusera på de positiva bitarna den här kommande säsongen.
Min förhoppning är att den här tråden ska kunna hjälpa lite, ett mysigt hörn att hänga i liksom! :) ❤️

Jag längtar efter mörkret! Det ger mig ett lugn. Mer avkoppling, mys och återhämtning än under sommaren när det är ljust nästan hela tiden.

Jag har en idé att jag ska virka höstlöv i höstiga murriga färger och sy ihop dem till en löpare/liten duk att ha på vardagsrumsbordet. Jag har virkat ett eklöv än så länge. Det ska bli några olika typer av löv i 4 olika färger. Jag tror att det ska bli fint!

Jag tycker om att pynta hemma för varje säsong. Julen är välpyntad hos oss. Men vi har de senaste åren börjat höstpynta också. Från när det börjar kännas höstigt till Halloween. Efter det är det julpyntet som åker fram.

Därav mitt behov av höstmys - jag känner att jag behöver något som hjälper mig att fokusera på de positiva bitarna den här kommande säsongen.
Min förhoppning är att den här tråden ska kunna hjälpa lite, ett mysigt hörn att hänga i liksom! :) ❤️

Bra tänkt! Jag återkommer med bilder från en myskväll med katterna i växthuset under stjärnorna, med knäckig äppelpaj och något extra gott te. Eller en fin ridtur bland höstlövens färger en ledig dag.

Hade en av mina hästar kunnat skriva så hade han sagt att hösten är den absolut bästa årstiden som finns, för då har insekterna försvunnit OCH så finns det mycket mogna äpplen. Och då går vi ut på kvällspromenader i mörkret och letar upp fallfrukt på våra favoritställen. Bästa myset som finns enligt Dominus. Vårvintern tycker han också är ganska kul för då går vi och letar efter det första spirande gräset i vägkanterna, men inget slår känslan av att hitta flera ljuvliga äpplen. Jag gillar också äpplen, men kanske inte riktigt så extremt som han :laugh: Men det ingår i myset för mig med att få se och dela hans stora glädje, en fin hösttradition. :heart

Jag älskar september, så jag lägger alltid min semester den perioden. Det enda som är jobbigt då är att det blir en sån chock när jag återgår till jobbet i oktober och det plötsligt är mörkt redan vid 19. :crazy:

Har en toppenbra deal med jobbet där jag två dagar i veckan är ute i stallet på (lång)lunchen, så jobbar jag några timmar på kvällen istället. Det håller mig mycket piggare jämfört med när jag bara fick dagsljus på helgen.

Jag är inte, och har aldrig varit nån "högsommarmänniska" utan trivs i mörkret bara temperaturen är anständig, ja mellan 18 och 22 grader, har inte heller varit nån "pyntmänniska" men man kan väl ändra sig va?:p
I år har jag förresten bestämt att jag ska vara med på halloween i samhället och skrämma slag på både den ena och den andra.:angel::devil:

Bra tänkt! Jag återkommer med bilder från en myskväll med katterna i växthuset under stjärnorna, med knäckig äppelpaj och något extra gott te. Eller en fin ridtur bland höstlövens färger en ledig dag.

Hade en av mina hästar kunnat skriva så hade han sagt att hösten är den absolut bästa årstiden som finns, för då har insekterna försvunnit OCH så finns det mycket mogna äpplen. Och då går vi ut på kvällspromenader i mörkret och letar upp fallfrukt på våra favoritställen. Bästa myset som finns enligt Dominus. Vårvintern tycker han också är ganska kul för då går vi och letar efter det första spirande gräset i vägkanterna, men inget slår känslan av att hitta flera ljuvliga äpplen. Jag gillar också äpplen, men kanske inte riktigt så extremt som han :laugh: Men det ingår i myset för mig med att få se och dela hans stora glädje, en fin hösttradition. :heart
Min häst försöker få stanna när jag sitter på för att äta äpplen från träden i trädgårdar som vi passerar.

Idag hämtade jag ut ett paket med saker som jag köpt till höstens och vinterns extra njut (allt som jag köpte har lång hållbarhet ;):up:) : marmelad (till goda mackor och ostar), sylt (att blanda i grädde och servera till bl.a mjuk fluffig saffranskaka), en lyxig blandning till varm choklad och kaffesirup. Viktigast av allt: en flaska av Monins Pumpkin Spice sirup :heart .

Bästa med hösten är att få fylla förrådet i källaren med allehanda hopkok och inläggningar, imorgon ska mer gurka och squash ner i burkar, finns det nåt godare än syltad squash och egeninlagd gurka som sen smälter i munnen?:d
Tomaterna är på G också så om en eller 2 veckor ska här kokas tomatmarmelad och frysas in överskottet av tomater.

Sedan jag köpte hund för ca tre månader sedan så har jag börjat älska promenader i mörker och/eller regn så jag längtar efter höst! Jag behöver ingen sommar med temperaturer över 20 grader utan går gladeligen i t-shirt när det är 10-15 grader och spöregn 😅

Jag längtar efter krispiga höstpromenader i skogar som skiftar i orange, gult och rött! 🍁

Jag hade en riktigt härlig hundpromenad en tidig morgon i helgen då det var soligt med sådär härligt klar och kall luft samt knallblå himmel, det var nog första höstpeppen för mig tror jag. Gillar verkligen september som månad, även om det nu har råkat regna i parti och minut sedan det blev just september här i mitt hörn av världen, och tycker det är mysigt med de mörkare kvällarna.

För mig är det sommar än oavsett vad kalendern säger. Har badat de flesta dagarna senaste veckan, både högt upp i norr och på västkusten och torkat i solen innan ombyte, bästa njutningen. Det är skönt med svalare nätter så värmen inomhus kan vädras ut. Ridning sker ännu i t-shirt. Skulle nog säga att denna typ av sommar är den bästa innan jag börjar njuta av hösten när den väl kommer, älskar hösten men lite sommar är det kvar. ☀️

1000006388.webp

Gjorde lite höstfint i köket idag :)

Vad ska ni ha för jacka i höst?

Jag har en Ilse Jacobsen-kappa som tål allt. Den är allväder men snygg. Den är toppen, har haft den länge och innan mig hade mamma den i 5-6 år så den är min bästa höstkappa. Sen nu har jag en galonkappa modell knälång och en grön parkas modell oversize jag gillar mycket. Gillar inte korta jackor, de ska ner på halva låret minst.

Hösten är här! 🍂🍁🍄

Somliga jublar och somliga deppar över att sommaren är över. Andra (undertecknad inkluderad) är tudelade. Personligen älskar jag vackra höstdagar med sol, färger och klar luft men hade gärna sluppit regn och lera... Oavsett vilket, så är det den 1 September idag och temperaturen har sjunkit under de senaste veckorna.

Vi brukar ju ha en jultråd, och jag tänker mig en höstmys-tråd. Tänk stickad tröja, ljus, en mugg varm dryck och fina färger. Det doftar av pumpkin spice och varm choklad, kanske en nybakad kanelbulle. Kryp in under filten tillsammans med din fyrbenta vän. Vi visar upp inredningsdetaljer och delar vårt mys. Här fixar vi en mysigare höst!

Älskar hösten 😍 Och våren, och julen 😁 Är inget sommarfan alls men ägnar de ljusa och torra månaderna till att fixa grejer vilket ju är skönt. Men härligast när man är klar! Höstpyntar min lägenhet sista semesterveckan I juli. Sedan blir det julpynt I slutet av oktober fram till nyår. I år hittade jag höstiga kuddfodral till några fler av mina kuddar i soffan, Ikea hade ännu en fin krans av höstlöv samt några pumpaledljus från Rusta eller Dollarstore så känner mig helt nöjd med min höstpyntslåda nu. Supermysigt 🍁

Just nu velar jag på om jag ska lägga ett till JvH-pussel eller återställa ordningen på bordet 🧩 Och när jag ska baka första kryddbröden 🍞 Måste också höra av mig till en vän som älskar pumpor o fråga om vi ska åka till en pumpaodling ihop I år och när o var! 🎃

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka