Hovarna på hingstarna??

Sv: Hovarna på hingstarna??

Jag har inga närbilder på hovar på avelsvisning men här är några exteriörbilder.

Kngur.jpg

Trostan.jpg

Rkkvi.jpg

Minning.jpg

HELT OT men jag tycker det är lite komiskt att jag får "Naturlig bröstförstoring" som google-annons till den här diskussionen :D

Jag tycker man ser på em76:s bilder att framhovarna inte direkt är så kortklippta det går...

Ja, särskilt första bilden tyckte jag var ganska tydlig.

Tycker att det är jättekonstigt att man "måste" odla upp en hov som man inte skulle ha på hästen om den inte skulle visas. Känns galet.
Ok om man måste fuska för att få en dålig hov att se bra ut(eller inte ok, men ni vet vad jag menar) men att en helt vanlig kanonfin hingsthov ska behövas odlas?! Why??

Så, när hästen rids och tränas inför visning, så kan den ju inte få en skofri period när den ska ha ett par månaders vila, för då sliter han ju ner det uppodlade..

Och detta accepteras bara av alla hästägare och tränare?

Ja, särskilt första bilden tyckte jag var ganska tydlig.

Tycker att det är jättekonstigt att man "måste" odla upp en hov som man inte skulle ha på hästen om den inte skulle visas. Känns galet.
Ok om man måste fuska för att få en dålig hov att se bra ut(eller inte ok, men ni vet vad jag menar) men att en helt vanlig kanonfin hingsthov ska behövas odlas?! Why??

Så, när hästen rids och tränas inför visning, så kan den ju inte få en skofri period när den ska ha ett par månaders vila, för då sliter han ju ner det uppodlade..

Nej jag anser att det är en form av medvetet bedrägeri, vilket innebär för mig som stoägare fortsättningsvis att jag bör räkna med en ½-kanske 1 poäng lägre för hovarna och utgå ifrån det i mitt val.

Nu känns det som den där gamla klyschan är långt borta, Islandshästen, en sund häst som vi sak bevara. Så här bevarar man inget, snarare stjälper och det hjälper man tydligen till med som hingst ägare också.

Det vore ju inte helt fel om avelsdomarna också gick en kurs, i hur man avslöjar fifflandet. Visst kan man skylla på att domarna vill se en speciell sak, men är det verkligen ok att använda vad som helst för att nå dit? Vad blir härnäst? Hår förlängning/förtjockning för att få bättre poäng på man och svans?

Det går inte att odla upp en dålig hov.

Men om du ska få optimal poäng på proportioner och hals måste hästen vara hårdbantad så du visar hur lättbyggd hästen är. Smal = bra, tjock = dåligt

Om du ska få optimal poäng på hovar måste hoven vara tämligen utodlad och kunna visa sitt djup. Stor = bra, liten = dåligt

Jag säger inte att det är BRA, bara att följer man inte dessa riktlinjer bedöms inte ens häst på samma villkor som de övriga.

Gissa varför mina första två hingstar inte fick förstaklassexteriör :cool: ?

*Knapplån*

Shit vad överbyggda alla fyra hingstarna på dina bilder
var em:crazy:
Den översta var snygg men vääldigt överbyggd....

Jag tycker det är dumt att det finns knappt några hingstar som man kan se rakt från sidan uppställda normalt utan bakkärran en mil bakom...
Kollar mkt på exteriören och det är svårt när det hela tiden är kort tagna snett från sidan framifrån.

Kopierar Kongurs mått från WF:
Måt (cm):
143 132 140 63 141 37 45 46 6,7 30,5 20,0

Hovmått:
V.fr. 9,0 V.b. 8,4

Han är alltså inte högre bak än fram.

:crazy: Men det syns väldigt tydligt på bilden!
Luras bilden? Eller mäter dom konstigt??

En häst är överbyggd om manken är lägre än korset och manken sitter inte där manen slutar utan sitter en liten bit till upp på mankammen. Därav luras man lätt att en häst är överbyggd.

Jag mätte Rodis hovar, både bak och fram är ca 8 cm. Han verkades i förrgår.

Listi var ju inte för tjock i a f.

Så blev han inte hingst efter den svältkuren hos tränaren heller :cry: , det är knappast honom jag refererar till :cool:

Det är som sagt vanskligt att få hingstar i perfekt visningshull på våren.
Det behöver bara vara någon vecka mellan ultimat och muskelnedbrytning.

Vilket är anledningen till att jag tycker det vore optimalare att domarna lärde sig kalibrera bedömningen i ett högre hull.

Tjalle visades flera veckor för sent, bedömningarna ströks ju den våren. Han hann bli alldeles för tunn, vilket iofs gav höga exteriörpoäng :p men han hade tappat för mycket styrka och "toppen" på gångarterna, särskilt traven.

...på samma sätt är det en tunn balansgång mellan perfekta bedömningshovar eller tävlingshovar och trasiga hovar :cool:

Minns tex stoet med 10 i hovar.

Senare samma år sänktes poängen betydligt för de hade "råkat" :grin: brytas helt sönder och var kortade och plastade.

Minns också alla stora mästerskapsfinaler med skor som lossnar för att maxade tunga skor i storlek 3 med en massa silikon under fästa på långa hovar inte klarar centrifugalkraften i de ökade gångarterna. Och det handlar ju alltid då bara om OTUR när guldmedaljen missas :angel:

Jag fick nästan en sådan sko i huvudet en gång. Det satt en halv hov kvar på den :crazy:, alltså den hästen skulle ha kunnat verkas ner 3-4 cm utan problem. Och fick göra det efter tävlingen...

Jag har inga närbilder på hovar på avelsvisning men här är några exteriörbilder.

Kngur.jpg

Trostan.jpg

Rkkvi.jpg

Minning.jpg

En allmän fråga.

Varför är dom så omusklade och på gränsen till undernärda??

I många trådar som handlar om anmälningar så skulle samtliga av dessa kunna anmälas för vanvård både vad gäller hull, exteriör och hovvård.

Vad beror detta på???

Vad beror detta på???

På att man inte kan få bra exteriörpoäng med ett extra fettlager.

Långa smala linjer efterfrågas och hästarna måste visas deffade för att få maximal utdelning. Självklart ska inte musklerna bort men det är himla svårt att hårdbanta utan att det tar muskelmassa :cry:

En allmän fråga.

Varför är dom så omusklade och på gränsen till undernärda??

I många trådar som handlar om anmälningar så skulle samtliga av dessa kunna anmälas för vanvård både vad gäller hull, exteriör och hovvård.
Vad i bilderna får dej att tycka att det är vanvård och kan anmälas?

Låt dej inte luras av sluttande kors. Ingen av hästarna har heller sänkt rygg. Nåt som man ser på undernärda och omusklade hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog vinthundsstuket som menas skulle jag tro, dessa bilder talar ju sitt ganska tydliga språk nämligen att hästen eller hästarna har fått väldigt lite grovfoder inför denna visning.:crazy:

Det är nog vinthundsstuket som menas skulle jag tro, dessa bilder talar ju sitt ganska tydliga språk nämligen att hästen eller hästarna har fått väldigt lite grovfoder inför denna visning.:crazy:
Jovisst är dom slanka om magen - men att anse att hästarna visar tydliga tecken på vanvård och kan elelr ska anmälas är en helt annan sak.

Men handen på hjärtat, hur många tycker att det är ok att fodra hästen under vad den behöver och riskera att den blir sjuk pga kraven? Inte kan man kalla det förenligt med djurskyddslagen i varje fall, så långt håller jag nog med och jag tycker att det ser förskräckligt ut faktiskt.

Jag vet också att skulle du visa en tävlingshäst på en tävling, så har jag suttit med i varje fall 2 domare som drog poäng pga detta samt ifrågasatte om hästen verkligen var i skick att tävlas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 592
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 054
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 199
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka