Hovbensrotation - gips

För att avlasta hovbenet så att senor och ligament inte drar det än mer i fel läge när benet belastas. Gipsar man kan man stabilisera benet i ett läge och slippa att senor och ligament "drar" i hovbenet än mer i vissa stegsekvenser.

Således, för att stabilisera och försöka minska risken för ytterligare rotation.

Åsikterna går dock isär, vissa vte/kliniker gipsar ALLTID, andra ALDRIG i fall med hovbensrotation.

Ofta sätts även ett beslag med kort tvärtå och kilklack i trakten på också (eller ensamt). det fungerar på samma sätt, dvs avlastar och undviker de sekvenser i steget där du har maximalt "sendrag" och så på hovbenet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hovbensrotation, ett smärtsamt tillstånd som alltid kräver veterinärvård och oftast strikt boxvila. Diagnosen nämns för det mesta i...
Svar
0
· Visningar
257
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hur ?? Jag kommer ha gips ett par veckor. Hur hålla det torrt i duschen? Hjälp!!!
2
Svar
31
· Visningar
1 543
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Hej, Fick för ett tag sedan frågan om jag har autism och det är något jag själv har funderat på också. Om det är någon här som har...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 915
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 081
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp