loy

Trådstartare
Ni som har erfarenhet av hovbölder - dela med er av era erfarenheter!

Har ett halvblod som helt plötsligt drabbats av TVÅ hovbölder på kort tid, en i januari och en nu. Har under mina 25 år som hästägare endast en gång tidigare drabbats av hovböld.

Den första bölden, ett framben, gick upp i ballen ganska omgående efter en natt med Alsolsprits-bandage, så det löste sig.

Den andra bölden sitter på en bakhov. Den är lokaliserad av både hovslagare och veterinär, men sitter förmodligen för djupt för det händer ingenting när man karvar med hovkniven. Hästen har nu varit ordentligt halt i 14 dagar, haft 40,5 i feber, fått penicillin i tio dagar, och hoppar i princip fortfarande på tre ben. Tilläggas kan att han även är röntgad. Skall till veterinär igen på måndag.

Min fråga är nu; hur lång tid kan det ta för en hovböld att komma upp/ut? Här har det liksom inte hänt något alls på 14 dagar, och jag börjar bli desperat av att se hästen såhär! Vad göra?? För tillfället står han ute i stallet med ett jodopax-omslag över natten.

Vill ha en blixtsnabb universallösning - men några sådana finns väl som vanligt inte... :(

/desperat Loy
 
Är du säker på att det inte är en hovbensfraktur?? frakturen har tendens att inte synas den första veckan då det är en blödning omkring i akutläge.....
annars får du lokalisera, skära upp och ge hepar sulfur så du driver ut bölden...förr la man kreolinomslag, men jag tror inte det är lagligt längre(finns inte att få tag på)
 
Se där, jag hoppades att du skulle svara!

Nej, det är inte en hovbensfraktur, han röntgades när jag var till veterinären, så det håller jag för uteslutet. Eller menar du att en sådan inte skulle synas på röntgen p g a blödning runt omkring?

Man har skurit i hovsulan, men där kommer bara blod, vilket gjort att både veterinär och hovslagare vill ha det till att den ligger högre upp. Men den kommer ju inte upp uppåt heller.

Har provat med både jodopax- och kreolin-omslag, men inget händer. Börjar känna mig desperat vid det här läget! Har du fler förslag att komma med? :crazy:

/loy
 
Hovbensfrakturer kan vara väldigt luriga då dom inte alltid syns på röntgen i akutläge, folk har åkt hem glada i hågen, men kommit tillbaka och tagit ny röntgen och då har det visat sig att det var en fraktur iallafall....blödningen i hoven gör att den inte syns(det är eg samma med alla frakturer,sprickor)
blir inte hästen bättre så tycker jag att du ska röntga igen, för då VET du ju iallafall om det är en fraktur eller inte....
Vart reagerar hästen på visitering??
 
Ja du det låter ju inte bra att hästen varit halt i två veckor...min häst har precis haft två hovbölder varav den ena läkte ut på ett par dagar. Jag fick rådet att ta små promenader med hästen för att få igång blodcirkulationen och på så sätt skulle bölden spricka fortare.
//Blixten
 
Han reagerar på utsidan av hoven, precis under och innanför där ena skoarmen ligger.

Han går på tå och undviker att sätta ner hela hoven i backen. Det märkliga är också att han nu svullnat upp på hela "framsidan" av hasen. Först var han svullen och hade puls i kotan, plus att han var väldigt varm i hoven också då. Nu har alltså svullnaden gått UPPÅT, mot hasen. Att en svullnad går uppåt finner ju jag märkligt.

Hela beteendet, och så som han (inte) belastar hoven är precis likartat som gången innan när han hade hovböld fram.

En annan sak; jag märkte lördag för drygt 14 dagar sen när jag skulle ut och rida att hästen såg moloken och nedslagen ut. Tog febern på honom då, vilket han hade. Men märk väl, DÅ VAR HAN ITNE HALT!! Ställde så in honom i boxen, och när vi morgonfodrade morgonen därpå stod han på tre ben. Febern kom alltså FÖRE hältan. Och det tycker jag ju talar mot att det är en fraktur. Eller?

Dax att börja med virkning eller knyppling eller nåt liknande, tror jag...

/loy
 
Ja, det har också varit min tanke, att promenera så att det blir cirkulation. Så vi har tagit korta promenader varje dag. Det går sakta, men det går, och det går bra så länge vi går på plant underlag. Trampar han därrmot på någon ojämnhet gör det jätteont. Hela hästen stönar och pustar då.

Hur lång tid tod det för den bölden att komma upp? Jag tycker ju att mina 14 dagar hittills låter som väldigt lång tid. Eller?

/loy
 
Du nämnde hepatur sulfur. Vad är det och var får jag tag i det?

/frågvis loy - alltid lär man sig något!
 
Varför blir inte hästen opererad?

Jag hade en gräslig hovböld på en av mina hästar. Men hon blev sövd och opererad. Ena strålhalvan och en stor bit av ballen och en liten bit av sulan, var helt bortskuren när hon kom hem. Hon stod med foten i gips som skulle bytas först vaje dag och sedan varannan, för att slutligen räcka med var 5:te dag. Efter 6 veckor så var hon frisk och efter 8 veckor så gick hon i fullt arbete igen.

Och hon var helt blockhalt först. Gick sedan litet på tån. Hela benet var svullet som en stock långt upp över karpus. Och febern låg på 40.8 och ville inte gå ner.
 
Men hu då!!

Men OK, detta svarar alltså på en av de funderingar jag hade. Man kan alltså operera en hovböld, dock med allt vad det innebär av sövning e t c. Hur länge var din häst halt innan det gick så långt som till operation?

Nå, nu hoppas jag ju verkligen att detta går att få bukt med utan operation, men ja, jag har varit inne på den tanken. Intressant att veta i alla fall!

Fortsättning följer, som jag brukar säga...

/loy
 
Mitt sto hade hovböld och hon svullnade hela vägen upp till hasen också, riktigt elefantben hade hon. När bölden väl var öppnad tog det rätt lång tid innan svullnaden var borta.
P
 
Hon fick bara gå halt i 3 dagar men blev smärtlindrad och febernedsatt med Finadyn under tiden. Och då så hade redan bölden öppnat sig i kronranden. Men hon var så jättesjuk att vi misstänkte spiktramp in i strålbensbursan, för jag hittade ett hål som gick in där. Nu så visade sig hålet också vara att bölden öppnat sig, men ingen vågade chansa.

Det var också trevligt att hon 3 dagar efter operation mådde oändligt mycket bättre.
 
Förstår att det blev operation om det var så pass illa.

Han fick Finadyne i början, samt penicillin när febern aldrig gav sig. Jag har förstått att man inte gärna vill ge penicillin eftersom hovbölden då kan "kapslas in" och bli liggande kvar och lura. Men här hade vi ju inget val, och kanske är det precis vad som har skett, att den ligger kvar och inget händer.

Nå, vi får se vad den käre veterinären säger i morgon...

/loy
 
Hoppas att det går bra, och att ni hittar felet!
Min häst har nog också fått stengalla/blödning etc efter att en pinne kilat fast sig mellan stråle och sko. Hon haltar inte, har ej feber, är bara lite, lite svullen längs senan...
Hovslagaren hittade en liten, liten föredetta hovböld på henne i höstas. Den hade jag inte ens märkt av, fastän vi ridit som vanligt! :o Den var helt läkt, och hon hade inte visat några symtom alls! Hon verkar ha hög smärttröskel, men hovis sa att ibland känner de inte av dem! Jag fick iallafall skitdåligt samvete och kunde inte sova på flera nätter.... :cry:
 
Hittar ni inget i morgon kan ju en värmekamera vara en bra ide kanske...den kan lokalisera vart inflammationen sitter.
 
Huh, det låter som minst Uppsala eller Strömsholm det!...
Nåja, det har ju av mindre betydelse.

Som jag har förstått saken kan man inte se en hovböld på röntgen, även om vissa hävdar motsatsen. Min veterinär säger att det inte går att se annat än sådans som är "röntgen-beständigt", d v s sådant som själva röntgenstrålarna inte tränger igenom. Medan en veterinär som en väninna pratade med säger att man kan se hovbölder som består av gas. :confused: Lät jättekonstigt, tyckte ju jag förstås. Någon kanske kan förklara vad som menas med detta också.

Lovar att berätta i morgon vad veterinären sagt!

/loy
 
Värmekamera talar väl om ungefär vilken hov priblemet sitter i.
Ang röntgen, de bakterier som finns i en hovböld är ofta gasproducerande o gasfickor syns tydligt på röntgen eftersom gas har lägre röntgentäthet än hovens mjukvävnad, även vätskefyllda håligheter syns men inte lika tydligt.
PL
 
Ja, det var det hon försökte förklara! Tack för den förklaringen! Betydligt lättare att förstå skrivet mot att försöka lyssna in den förklaringen. :)

/loy
 

Liknande trådar

Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 817
Hästvård För en knapp vecka sedan så var vårt ardennersto halt när vi hämtade henne ur hagen. Inte blockhalt men halt i höger fram som visade...
Svar
13
· Visningar
2 549
Senast: Toudi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 176
Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 091
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp