Bukefalos 28 år!

M

mellie85

nu är min medryttarpolle halt o vet tror att d är en hovböld dem har skurit men dem säger att den inte är mogen än:(
nu har han haft jättemånga hovbölder :s finns det något man kan göra för att förebygga hovbölder eller är han bara en sån häst som är extra känslig för det?

hur lång tid tar det innan den blir mogen och "läcker ut"?
 
Sv: hovböld?

Hmm, vet inte hur han fått det men..
På mion häst tog det 4 dagar innan det visade sig att det var hovböld.
Vi red på en vass sten, hon blev blockhalt för 1½ timme sen var hon helt bra igen, ömmade inte eller något. Sedan efter 4 dagar stod hon med hoven uppe och vägrade sätta ner den.
Hur lång tid har det gått? Kanske kan variera från häst till häst och vad orsaken varit bakom det hela.
 
Sv: hovböld?

Min häst fick en hovböld förra veckan. Det hela hände väldigt snabbt, från att vara ohalt till blockhalt på ena benet tog det en timma.
Har varit inne på djurklinik idag och då frågade jag lite om hovbölder och de sa att det kan ta från någon timma till någon månad innan hovbölden är mogen.
Hovbölden på min häst dränerade sej själv och hon har bara blivit bättre och bättre, är idag helt ren i benen.

MVH Linda :)
 
Sv: hovböld?

nä min fick hovböld blev han halt över en dag...fick tid hos vet tre dagar senare och då var där en väldigt liten hovböld,men direkt den var tömd var han bra igen :)
 
Sv: hovböld?

Min häst hadde en ordentlig hovböld förra sommaren, hon gick på bete och helt plöttsligt följde hon inte flocken längre, tog ut vetrinär samma dag men hon kunde inte säga vad de var för fel, detta hände självklart en fredags kväll så vi fick lite smartstillande och fick snällt vänta tills måndan med att åka till kliniken. Väl där var dom också osäkra vad de var först, bedövade hela benet och grejade, men tillsist så öppnade dom iaf i sulan å de var en ordentlig "surströmmingslåda" som vetrinären så fint sa.. Men de märktes ingen skillnad efter dom öppnat den, så jag fick lämmna henne där för operation, dom tog bort hela sulan! Hon fick gips o de skulle bytas med bara några dagars mellanrunm, gick säkert gipsad en månad, sen fick hon specialsula under skon, och de tog kanske nån månad till innan hon var helt återställd. Detta kanske låter som en skräckhistoria, men de slutade iaf bra :) (tur bara att man har hästen försäkrad, för operation, sövning, och en vecka på klinik är inte billigt!)
 
Sv: hovböld?

Ett tips: Man kan skynda på den lite genom att lägga jodopaxomslag (supersmidigt att lägga det mha vetflexbandage).
Min pålle har oxå haft upprepade hovbölder, vilket i hans fall beror på platta fötter (fullblod såklart, suck...). Om du har en ambitiös hovslagare som vet om problemet så kanske han/hon kan titta på pålles fötter och se om det går att lösa? Min hovis har slitit hårt för att fixa min hästs plattfötter, och nu var det jättelängesen han hade en hovböld :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 528
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 464
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp