Hovslagar se hit!

Sv: Hovslagar se hit!

Jag är heller ingen hovslagare men har i mer än 10 år haft hästar med understuckna trakter (mor och nu sonen..).
Mitt sto var ett fullblod med bra hovkvalitet men mkt dålig tillväxt och tunna tunna sulor och väggar plus att trakterna var så understuckna att hon gick på ballarna om hon inte hade sulor eller klack på skorna.
Sonen är något bättre men har även han låga trakter bak men han klarar sig bara han får ordentligt stöd.

Ärligt talat så tycker jag att din hovslagare gjort ett mkt dåligt jobb.:(. Både sulan och skon skall täcka hela hoven och gärna någon cm längre, som andra redan påpekat.
Om nu din häst ändå har skor med dubbla tåkappor så skulle min hovis lägga skon ändå längre bak nästan så tån sticker ut lite.

Mitt fullblodsstos hovar växte otroligt sakta och hon kunde aldrig gå barfota och jag tror inte det är någon lösning för din heller. Vissa hästar har låga (understuckna) trakter som inte går att korrigera dom är bara sådana, men med bra skoning och kanske kilar så funkar dom fint ändå.

Hoppas du får löst detta jag hade letat upp en annan hovslagare som har erfarenhet av fullblodshovar för det kan man likna dom vid.

Denna bilden är riktigt ruskig http://www.pixbox.se/pic_show_id11292955.html

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det... 16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 163
Senast: coari
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 979
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 567
Hästvård Är lite förvirrad och behöver er hjälp :D Hur vet jag att en hovslagare är bra? Jag och min syrra har använt samma hovis (hon har... 2
Svar
27
· Visningar
4 719
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31