Sv: Hovslagare utan utbildning
Ja, vem som helst kan agera hovslagare, starta upp ett foretag och ta hur mycket betalt den vill.
I Sverige, dar man ar sa stolta over sin bra hasthallning och sina strikta djurvards-lagar har man helt missat detta med hovslageri verksamheten.
I England hade flertalet problemet att de anlitade vad de trodde var en utdbildad och duktig hovslagare, personen i fraga felskodde hastarna och skapade skador vilket resulterade i att priserna pa dessa hastar sjonk. Nar hastagarna da stamde "hovslagarna" i fraga, fick det som svar av rattsvasendet att det var deras eget fel att de inte anvande en legitimerad hovslagare. Detta hande ratt man i Storbrittanien och darav ocksa lagstiftningen.
Dessutom har det engelska hovslagarforeningen mycket stark lobbying for att forbjuda vem som helst att sko, och darmed fa upp priserna pa de som ar utbildade, for att sedan blockera hela marknaden och enbart ha hoga priser.
Men detta innebar INTE att de som ar hovslagare ar battre pga att de ar utbildade. I USA tex ar hovslagarutbildningen en 6 veckors kurs, pa Irland ar utbildningen 4 ar!!
Nu ar ju min sambo hovslagare, sa jag anvander honom (da det ar gratis!!

) men hade jag inte haft honom sa hade jag faktiskt inte brytt mej om ifall min hovslagare var utbildad eller inte. Bara personen gor ett bra jobb som jag godkanner sjalv.
Men jag ar likadan nar det galler manniskor jag anstaller i stallet. Jag skiter i om de har gatt nagon hastskotar utbildning eller inte, bara personen ar vettig i skallen och klarar av att hanterna en hast....vilket jag maste erkanna att de jag haft fran hastskotar utbildningen inte varit mycket att hanga i granen....men jag kanske har haft otur. :smirk: