Hovslagare utan utbildning

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare vovicockokanon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 8 845
V

vovicockokanon

Kan en person arbeta (ha egen firma) som hovslagare utan utbildning? Kalla sig "icke utbildad" men ändå ta ut ersättning som det sen skattas för?

Sv: Hovslagare utan utbildning

nej det tror jag inte, men min kompises hovslagare är utan utbildning (och riktigt dålig också, hästarna tappar skorna snabbt, men hon fortsätter anlita honom för att han är billig :crazy: )
jag tror han jobbar svart faktiskt.

ja, men nu menar jag om man kan jobba "vitt" fast man inte har gått rätt utbildning

Japp. Finns inga krav på utbildning för att man ska få ha egen firma som hovslagare, ridinstruktör etc.

Jag vet en där jag bor som har egen hovslagarfirma å han är inte alls utbildad.
Det är hemskt att se hovarna på hästarna människan verkar, de verkas helt fel vinklar, sidorna olika längder samt att människan verkar ner hästarna med maskin så de börjar blöda å varken kan skos, ridas eller gå på ett bra tag utan att ha ont :mad:

Har man eget kapital å har råd att starta firma så finns det inget som stoppar en...
Det är samma som med frisörer , det finns massor av frisörer som inte är utbildade men driver salonger :eek:
Jag hoppas däremot att inte tex arbetsförmedlingar godkänner såna att starta eget företag å få starta eget bidrag för det :crazy:

Jag har för mig att man förrut kunde vara lärling hos en utbildad hovslagare å sedan bli godkänd men jag vet inte hur det är nu.

Vet inte hur det är nu, men i förra omgången (ca 15-20 år sedan) vi hade hästar hade vi ett par gamla helt underbara hovslagare. De hade säkerligen ingen formell utbildning, men de var jätteduktiga på sitt yrke. Antagligen hade de lärt sig grunderna från någon annan duktig hovslagare och sedan, med lite talang och en massa erfarenhet, blivit väldigt duktiga. Jag skulle inte rent döma ut en hovslagare utan utbildning utan jag skulle nog se till erfarenheten först. Referenser från andra hästmänniskor väger väldigt tungt för mig också.

Det finns många duktiga hovslagare som inte är utbildade utan gått som lärlingar tex.
Man blir duktigare ju mer erfarenheter man har av yrket å jag har själv använt hovslagare som bara gått som lärlingar.
Men denna med egen hovslagarfirma förstör verkligen hästarna, de kommer at belasta sina leder fel med allt vad det innebär.

Statens jordbruksverks föreskrifter
om godkännande av hovslagare;

2 § För godkännande krävs genomgången hovslagarutbildning som
Jordbruksverket har godkänt, eller utbildning och examination som av verket bedömts ge motsvarande kunskaper. Examination ska ha
genomförts med godkänt resultat. Dessutom krävs minst ett års
tjänstgöring som hovslagare till minst 50 procent av heltid i anslutning till inlämnandet av ansökan.

------------------
Detta innebär inte att man måste vara godkänd för att agera hovslagare. I England tar de lite allvarligare på kompetensen och därmed är det straffbart att agera hovslagare utan tillstånd.

Den som vill veta mer kan läsa SJVFS 2003:74.

Rolle på Österlen, som alldrig skulle anlita en icke utbildad hovsl.

Ja, vem som helst kan agera hovslagare, starta upp ett foretag och ta hur mycket betalt den vill.
I Sverige, dar man ar sa stolta over sin bra hasthallning och sina strikta djurvards-lagar har man helt missat detta med hovslageri verksamheten.
I England hade flertalet problemet att de anlitade vad de trodde var en utdbildad och duktig hovslagare, personen i fraga felskodde hastarna och skapade skador vilket resulterade i att priserna pa dessa hastar sjonk. Nar hastagarna da stamde "hovslagarna" i fraga, fick det som svar av rattsvasendet att det var deras eget fel att de inte anvande en legitimerad hovslagare. Detta hande ratt man i Storbrittanien och darav ocksa lagstiftningen.
Dessutom har det engelska hovslagarforeningen mycket stark lobbying for att forbjuda vem som helst att sko, och darmed fa upp priserna pa de som ar utbildade, for att sedan blockera hela marknaden och enbart ha hoga priser.

Men detta innebar INTE att de som ar hovslagare ar battre pga att de ar utbildade. I USA tex ar hovslagarutbildningen en 6 veckors kurs, pa Irland ar utbildningen 4 ar!!

Nu ar ju min sambo hovslagare, sa jag anvander honom (da det ar gratis!! :love: ) men hade jag inte haft honom sa hade jag faktiskt inte brytt mej om ifall min hovslagare var utbildad eller inte. Bara personen gor ett bra jobb som jag godkanner sjalv. :angel:
Men jag ar likadan nar det galler manniskor jag anstaller i stallet. Jag skiter i om de har gatt nagon hastskotar utbildning eller inte, bara personen ar vettig i skallen och klarar av att hanterna en hast....vilket jag maste erkanna att de jag haft fran hastskotar utbildningen inte varit mycket att hanga i granen....men jag kanske har haft otur. :smirk:

Skulle ju vara bra att läsa någon förteckning över utbildade hovslagare. Vet någon om det finns?

Vet däremot att det varit diskusioner om hovsalgare o utbildningar i Ridsport alldeles nyligen.

Jag anlitar numera en duktig hovslagare som höll en tappskokurs på min ridskola.
Telefonnummret hittade jag på hovslagarföreningens hemsida.
Tappskor behöver jag inte slå på för skorna sitter kvar tills det är hög tid att sko om.
Jag spar pengar genom att åka till honom med hästen.

Samma här. Hovslagaren jag hade gjorde underverk med min kuses hovar och vet MÅNGA hästar som han lyckats fixa trots att det inte borde ha gått. Är han utbildad? Icke.

Vet också om utbildade hovisar som jag inte skulle låta röra min häst om jag så fick betalt för det...

Hej!!

Vet inte riktigt om detta kommer att bli verklighet, men detta är vad jag har hört:
För att vi i sverige ska få bukt med sk hovslagare, som inte är utbildade, kommer det en "lag" som säger att försäkring kommer ej att gälla vid behandling i ben el. hov om inte hästen är skodd av en utbildad, leg hovslagare.
Alltså om jag anlitade en outbildad hovslagare och min häst sedan blir ordentligt halt så att den döms ut, då kommer jag ej att få ut någon livförsäkring för hästen. Det samma gäller också vetvård, man kommer då att stå helt utan försäkringsskydd och får alltså betala hela kalaset själv. Detta OM vet kan bevisa att hältan beror på skoningen!!

Jag vet alltså inte om detta kommer att bli verklighet, det var vad jag fick höra nu senast när hovis (utbildad) var hemma och skodde!

Då borde inte försäkringen gälla vid:
* hosta/kvickdrag, om man inte låtit göra en hygienisk analys på sitt grovfoder.
* hältor, om man inte alltid ridit så en ridinstruktör med utbildning kollat på.
* sårskador, om inte en godkänd inspektör varit ute och sett till att det INTE finns nåt hästen kan skada sig på.
* fölningskomplikationer, om man inte har videobevis på att man haft konstant övervakning under hela förloppet.
* osv

Det här har kanske inte med saken att göra men i England får man inte ens slå på en tappsko utan utbildning

Starta egen firma och därmed få F-skattesedel kan "vem som helst" göra, inom vilken verksamhet som helst. Hovslagare är dessutom inget legitimationsyrke, dvs du får agera som hovslagare även om du inte är "godkänd" (det är ju inte fallet med t.ex. veterinär, läkare etc - de MÅSTE ha utbildning). Hur mycket du kan ta för att sko folks hästar beror helt på vad folk är villiga att betala.... Marknadsekonomi ;-)

nej det behöver man inte ha utbildning. men det fins inga försäkringar som gäller om det händer något

nej det behöver man inte ha utbildning. men det fins inga försäkringar som gäller om det händer något

Det är inte sant! Som företagare, vare sig du är utbildad eller ej kan du ha olika former av ansvarsförsäkringar. En outbildad företagare med rätt sorts försäkringsskydd kan faktiskt vara bättre för dig som kund än en utbildad som begår ett misstag och saknar eller har brisfälliga försäkringar. Även legitimerade eller på annat sätt godkända personer kan begå misstag!

Det finns de som har hovslageri och helt saknar utbildning JA. (tyvärr) Går att kolla upp på hovslagareföreningens hemsida. Är de med där har de ansvarsförsäkring och utbildning. Då vet du att de är ok att anlita.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
753
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 970
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·
Kropp & Själ Jag tror att jag kan upplevas som smart. Jag läser mycket, har en akademisk utbildning och är bra på mitt jobb. Men jag har också läst... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka