Hovslagare.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Nikolina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 981
N

Nikolina

Hur mycket betalar ni för att få era hästar skodda eller verkade?? Är det prisskillnad mellan häst och ponny?? kram :confused:

Det är jättestor skillnad, beroende på var i landet man bor, och om man betalar vitt eller svart.

Själv bor jag i Skåne och betalar (vitt, så klart) 750:- för helskoning häst (tar en timme) och 220:- för verkning av ponny (tar ca 10 min).

MVH
Cathrine

inte ett smack, min låtsaspappa är hovslagare :banana:.

men annars så tror jag han tar 850 (eller var det mer) för helskoning, verkning vet jag inte.
han är dyrast här omkring, men gör skäl för det :smirk:.

Betalar 450:- skoning runt om. Verkning tror jag kostar 200:- och det är ingen skillnad på häst eller ponny.

Kram Favina :bump:

Betalar 500kr för verkning och skor runt om. 100kr extra för snösulor.

:rofl:

Jag betalar 700 för en helskoning sn är jag mkt noga med att ha en hovslagare som är med i hovslagarförbundet...

Jag kör med min häst till vad jag anser vara "Sveriges bäste hovslagare", han har smedja på gården och varmskor. Otroligt duktig, kunnig människa med ett enormt kunskapsregister och vilja att uppdatera sig och tar till sig all fakta och information.
1020:- spänn och väl värt varenda nickel. Tyvärr tycker jag att hovkunskap hos många hästägare är otroligt dålig och tycker även att många av de hästar jag mött och sett ser rent ut sagt för Djävliga ut om fötterna.
TROTS att dom är skodda av utbildade hovslagare, synd och skam, vi har haft hovslagare som inte ens velat se hästen röra sig eller veta hur den för sig utan verkat och skott med ett mycket dåligt resultat, tagit kanske 30-35 minuter för att verka och sko en storhäst :eek:.
Tycker att alla borde lära sig mer om sina djurs fötter och intressera sig mer för vad och varför hovslagaren gör på ett visst sätt.

//kristel, numera välkänd "pain in the ass" hos hovslagare M.T:son :D

Jag betalar 860:- för en helskoning. 100:- för tappsko.
Min förre hovis var billigare, 600:- för skoning,tappsko gratis, men jag kroknade på honom eftersom han var så svår att få tag i.
Värt att betala lite mer för bättre service :)
Bor i stockholm.

600kr med skor runt om han är medlem i hovslagarförbundet,vinter tid 700kr med sulor,tappskor ingenting då d är garanti på jobbet han gör. 200kr för verkning tror jag.

500:- inklusive 4 skor. (Eller var det 550:-... :o)

Otroligt noggrann och bra med hästar. Tror att han tar samma oavsett storlek på hästen. Bara verkning har jag aldrig behövt, så det vet jag inte vad han tar för.

I stockholm hos en av de bästa, enligt mig :cool:, kostar det en halv förmögenhet, 950 ifall man inte ska ha något speciellt. Då ingår verkning, skor och skoningen! Med vanliga järnskor.

Betalar 750:- för skoning runt om.... har den som är dyrast här runt omkring man har haft honom i 9 år....bytte en gång och gör det aldrig igen....han får sko mina hästar tills han dör.... :crazy:
Då fick gamlan hovböld, hovinflammation och 2 ojämna framhovar....inget jag vill ha igen...och därför överben...

Väldigt olika från hovis till hovis....Sen tycker jag att det är viktigt att hästarna trivs med hovis och att han pratar lite med dem å så...Sen ett par år tillbaka gnäggar gamlan när hovis bil kommer på stallplanen... :D

Betalar 690:- inkl nya skor och vanliga svarta sulor fram.

Bra utbildad hovis, tror inte att det är skillnad på häst och ponny.

Jag betalar 850 kr inklusive moms. Ingen skillnad på ponny eller stor häst. Varför skulle det vara någon skillnad. Samma jobb utförs ju. Naturligtvis är det en utbildad hovslagare med lång erfarenhet. Skulle aldrig i livet släppa hästen i händerna på någon som inte är utbildad. Knacka på skor kan väl vem som helst men att veta vad man gör är en annan sak. Tappskor kostar ingenting ingår i garantin på skoningen.

har mängd och kompis rabatt och betalar 500kr/skoning runt om. 350 skoning fram och 200kr verkning. Denna hovis tar runt det dubbla för övriga. Han är perfekt för mig och mina hästar då han alltid har tid och gosar med hästarna och aldrig brusar upp och det är jätteviktigt då jag OFTA får hem hästar som knappt vill lyfta hovarna.

För den stora hästen betalar vi 750 för en helskoning. Och för dom fyra små så kostar det igentligen 350 kronor styck för verkning men hovisen tar alla fyra för 500 :-, snacka om rabatt. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 544
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 155
Hästmänniskan Hej, jag är 13 år och älskar hästar. Och jag vill Så gärna ha en egen ponny. Men jag vet inte om jag är redo för en egen ponny. Jag har...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 637
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III