Hovslagarväntetider

Sv: Hovslagarväntetider

Jag får alltid vänta 2-3 veckor på min, gäller även tappskor, har jag tur kan det gå på 1-1,5 vecka, vilket jag tycker är åt h*lvete för lång väntan, hoven är helt trasig när han väl kommer.

Ett par dagar, tycker jag är acceptabelt. Min häst tappade en sko på kvällen före midsommarafton, och då kom hovslagaren på måndagen. Jag tycker det är rimligt att hovis har lediga helger och normala semestrar.

Vi körde bestämd tid var 7-8 vecka innan, men eftersom det nu på sommaren kan gå så pass kort tid som fem veckor emellan och på vintern bortåt 9 veckor så är det svårt att bestämma så.

Men då bokar man väl utifrån det? Jag brukar sätta ca 8 veckor på vintern och 6 på sommaren. Man vet ju vilken årstid det är, menar jag. Och vi bokar tiden till nästa gång då hovis är här.

Men nu är det bara tre veckor sen skoning och jag har redan tappskor på två av hästarna... Som dom har fått gå med i över en vecka.

Klena nittag? Kanske dags att byta hovslagare?

Fast jag håller inte med om att det där är unikt för hovslagare. Tvärtom har jag nog aldrig varit med om att hantverkare som målare och snickare kommer i tid. Senast kom målaren flera månader efter avtalad tid (lång ute på landet så det fanns ingen annan att vända sig till).
 
Sv: Hovslagarväntetider

Trist att du har det så. Jag har alltid varit rätt bortskämd med bra hovslagare oavsett var i landet jag än har bott på. Tappskor har åtgärdats inom ett par dagar och bokade tider har hållits på minuten alt. att hovis ringt om det blivit förhinder.

För dagen har jag mina hästar barfota så jag slipper tappskoeländet. När hovis varit här och verkat kollar jag sen mitt arbetsschema och skickar sms-meddelande till hovis när jag är ledig nästa period och så bokar han in det på sitt schema. Funkar hur fint som helst :)
 
Sv: Hovslagarväntetider

I semestertider tycker jag det är självklart att det tar längre tid. Alla yrkesgrupper har väl rätt till semester?
 
Sv: Hovslagarväntetider

Min förra hovslagare tittade oförstående på mig när jag frågade när han skulle ha semester. Tänkte ju planera in sommaren likt jag gjort alla andra somrar...han svarade: kan ju inte ta semester under högsäsong :o . Däremot hade han några perioder när han själv tävlade och då bokade han in sina kunder mellan dessa. :D ...men "semester" hade han inte haft på över 20 år:eek:
 
Sv: Hovslagarväntetider

Och så undrar folk varför det är brist på hovslagare. Ja, det är ju verkligen jättesvårt att fatta. Kunderna har helt orimliga krav på inställningstider och dessutom ingen semester för hovis.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Fast han är den enda jag stött på som valt att inte ta semester. Alla andra har tagit semester ;) . Tror han trivdes oerhört bra med sitt jobb och då jag känner honom rätt väl så var det hans helt egna val. Det var inte kunderna som styrde även om han var hett eftertraktad för sin skicklighet :)
 
Sv: Hovslagarväntetider

Fast jag vet via vår egen hovslagare vad folk kräver. Han tog både skid- och sommarsemester och folk var vansinniga. Inga kunder han saknade, men jag förstår inte hur folk tänker. Samma sak med inställelsetider med tappsko.

Är i en helt annan bransch, och visst har vi jourservice (d v s sådant som inte är inbokat), men vill man som kund ha kort inställelsetid får man betala några gånger vanliga timpriset för den servicen (upp till 6 gånger vanliga priset beroende på brådskan). Och det är det inte fråga om när det kommer till hästfolk.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Fast jag vet via vår egen hovslagare vad folk kräver. Han tog både skid- och sommarsemester och folk var vansinniga. Inga kunder han saknade, men jag förstår inte hur folk tänker. Samma sak med inställelsetider med tappsko.

När en av mina förra hovisar tog semester så fick jag alltid numret till en annan hovis som kan ta hästen om det behövs med tappskor. Tycker fler hovisar borde sammarbeta lite.

Eftersom det faktiskt ganska ofta är otroligt viktigt att hästen får på sig skon så fort det bara går om den tappar den så är det inte konstigt folk blir irriterade om inte något alternativ finns och hovisen försvinner.

Inte kul att stå där med en blockhalt häst som inte stödjer på hoven alls och man inte får tag på någon hovslagare. Visst är det okej med några dagar om hästen klarar av att gå utan skor men annars handlar det om hästar som får otroligt ont. Då är det inte okej att dra ut på det vilket många hovisar faktiskt håller med om.

Hovisar får gärna ta semestrar men dom får då gärna ge något råd så man får hjälp om något händer. Speciellt när dom vet hur otroligt halt hästen blir av tappskor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hovslagarväntetider

Jag ser givetvis gärna att hovis har samarbete med annan om han går på semester, men handen på hjärtat: vems problem är det egentligen om hästen tappar en sko och blir halt? Det är ju ägaren som i så fall har dålig koll och inte har reserver på listan.

Hade hovis däremot inte meddelat NÄR han är borta hade jag blivit irriterad. Sedan är det upp till mig hur jag vill fixa backupen.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Jag ser givetvis gärna att hovis har samarbete med annan om han går på semester, men handen på hjärtat: vems problem är det egentligen om hästen tappar en sko och blir halt? Det är ju ägaren som i så fall har dålig koll och inte har reserver på listan.
Kan ju säga att jag ringde nästan alla hovslagare som fanns att ringa när min ordinarie vägrade svara ev åkte på semester.

Är ju det som är problemet oftast, dom flesta kommer om dom kan. Jag har alla hovisars nummer som är här omkring men vad spelar det för roll när dom inte har tid att komma. Därför är det bra om det kan finnas en som man vet man kan nå om den hovisen man har åker bort.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Ringer 7-10 dagar innan det är dax att sko.
Tappsko har pålle bara haft en med denna hovis på 2½ år. Den slog han på efter 4 dagar ca. Har boots fram sista och första veckan för att minska risken för tappsko, iaf lite

"Värsta" hovisen jag har haft när det gäller tappsko var 3-4 veckor...:eek::devil:
 
Sv: Hovslagarväntetider

Bokar alltid upp en ny tid med min hovslagare innan han åker härifrån. Tappsko tar han så fort han får tid. Sist tog det en vecka då stackarn åkte på en mat förgiftning..
Har aldrig haft några problem med att ändra tid med min hovis. Har inte haft några problem överhuvudtaget med min nuvarande hovslagare. Den förre hade lite problem att hålla kolla på både tid och dag..Vilket var rätt så enerverande.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Tappsko vet jag inte då jag slår på själv. Och att få ny tid tkr jag oftast brukar gå ganska fort, nån gång har jag fått vänta en vecka, tror det var runt jul, så där borde jag ha bokat tidigare (alltid lätt att vara efterklok), men han lyckades klämma in mig på nån dag.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Fick läsa två gånger innan jag fattade att det var din hovslagare som fick matförgiftning, läste det först som att det var din häst :crazy:.

Egentligen är det ju smartast att boka in ny tid på studs, undrar varför jag aldrig gör det? Kan ju ha att göra med att jobbar så udda tider som jag får veta i månadens början oftast. Men det vore ju smidigast att boka nästa på en gång.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Tappsko brukar ta ungefär 2-5 dagar, men det beror på hur mycket jobb han har. Jag hade en annan hovslagare för ett tag sen och fick tappsko och han kom inte på nästan 2 veckor. Och dagen efter han hade varit där blev hon halt så där blev det uppehåll i ridningen :( Antagligen hade hon snubblat till i hagen..
Jag och min hovslagare brukar alltid bestämma en tid när han är där till nästa gång. Smart och enkelt tycker jag. :)
 
Sv: Hovslagarväntetider

Ny tid för skoning står på fakturan jag får i samband med skoning, mkt smidigt är det.
Tid för att slå på tappsko vet jag inte eftersom jag slår på dem själv.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Det behöver ju inte betyda att hovslagaren är dålig, han kanske bara har sjukt mkt att göra?

Jag har haft min hovis sen hon var lärling hos min dåvarande hovis, det är nog snart 15 år sen. Så jag är superstamkund kan man väl säga. Men jag förväntar inte att hon ska kasta sig i bilen och åka hit om det inte är superakut, jag vet att hon kommer så snart hon har möjlighet. Oftast inom 1-2 dagar vid tappsko, boka ny skoning brukar jag göra minst en vecka innan.

Tycker det är jättebra service, är trots allt en bit att åka och det är ju inte hovslagarens fel att min häst varit klantig och trampat av skon.

Ni får ju tänka på att era hovslagare har andra inbokade som dom inte kan stryka bara för att er häst tappat en sko. Visst flera veckor är för dåligt, men i en sån situation får man lära sig att slå på skon själv, ev se till att köpa boots och en rasp så man kan motionera hästen och hålla hoven fin tills hovslagaren kan komma. Man kan inte bara låta hästen gå och ha sönder hoven och skylla på den dumma hovisen, man har trots allt ett ansvar som hästägare.
 
Sv: Hovslagarväntetider

Min förra hovslagare tittade oförstående på mig när jag frågade när han skulle ha semester. Tänkte ju planera in sommaren likt jag gjort alla andra somrar...han svarade: kan ju inte ta semester under högsäsong :o . Däremot hade han några perioder när han själv tävlade och då bokade han in sina kunder mellan dessa. :D ...men "semester" hade han inte haft på över 20 år:eek:

Jag har inte haft mer än en veckas sammanhängande ledighet sen jag började inom yrket. Åker ut till jourfall/akutgrejer med något dygns varsel. För nått år sedan ägnade jag halva midsommarafton åt ett akutfall, med 3 timmars varsel.
Hästhovar växer året om, akutlägen är akuta oavsett om det är röd färg på datumet i almenackan och djuren förstår inte att de ska vänta till nästa arbetsdag. Om jag tror att jag kan vara behjälplig praktiskt eller som moraliskt stöd vid olyckor så kommer jag ut. Pronto.

Tävlande ägnar jag mig inte åt, däremot blir det en del pusslande med schemat nu under höskörden. Jag har några kunder som är underbara och ställer upp på att få verkningstiden bokad med ett dygns varsel - så att jag kan köra gräs när vädret tillåter!

Det enda jag inte har förståelse för från kundernas sida är de som ringer sena kvällar/tidiga morgnar för att småprata. Jag förstår att man ringer 22:00 en lördag om något har hänt, men att ringa vid samma tid för att prata om sadelmärken eller maskmedel känns mindre okej. (En del verkar tro att man blir universalgeni inom häst så fort man jobbar med ett område inom hästnäringen. ;))

Ang. bokning av verkningar så burkar jag boka veckonummer, och höra av mig fredagen innan. På så vis kan man pussla ihop det även med skiftarbetande, oregelbundna arbetstider och saker som dyker upp med kort varsel. Hittils verkar de flesta mycket nöjda med det systemet.

/Migo
 
Sv: Hovslagarväntetider

Kan ju säga att jag ringde nästan alla hovslagare som fanns att ringa när min ordinarie vägrade svara ev åkte på semester.

Om hovisen är så omöjlig att nå så skulle jag tolka det som ointresse av dig som kund. Antingen kanske du ska analysera varför hovslagaren inte vill jobba hos dig, eller så är denne helt enkelt en yrkesmänniska som du inte vill göra affärer med.

Jag kan tycka att det är hästägarens ansvar att ha koll på reservhovslagare - vad händer om din ordinarie blir sjukskriven? Jag lämnar alltid kontaktuppgifter till kollegor som jag litar på om folk efterfrågar det, eller om jag vet att jag kommer befinna mig "utom jouravstånd" en period. Men jag har svårt att se det som en plikt, snarare betraktar jag det som kundvård.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag kommer inom en överskådlig framtid stå utan häst och har funderat på, om jag vill ha en ny häst och i så fall vilken typ av häst som...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 502
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 592
Utrustning Gekås ny påsar (de stora) har väldigt dålig hållbarhet. Vad ska man köpa i stället till rimligt pris. Ska klara 9 kg hösilage.
Svar
19
· Visningar
956
Senast: Jeps
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 146
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp